ترکیه: در مقابل تحریم‌های واشنگتن تسلیم نخواهیم شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۹۸۳۲۳۶ سرخط اخبار

معاون رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تیره شدن روابط با آمریکا در خصوص قرارداد خرید سامانه‌های روسی «اس-400» گفت که آنکارا در مقابل تحریم‌های واشنگتن تسلیم نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی تهدیدات پیاپی واشنگتن علیه آنکارا  به دلیل توافق خرید سامانه‌های «اس-400» روسیه، «فؤاد اوکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که ترکیه هرگز در مقابل تحریم‌های آمریکا به دلیل توافق خرید سامانه‌های دفاعی اس-400 تسلیم نخواهد شد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد، واشنگتن تأکید کرده است که سامانه‌های «اس-400» می‌تواند به قابلیت‌های جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» ضربه بزند و به همین دلیل به ترکیه هشدار داده است که در صورت عدم قطع همکاری با روسیه در زمینه خرید سامانه‌های اس-400، با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد.

با اینحال، آنکارا اصرار دارد که اس-400 و اف-35 هیچ اختلالی برای یکدیگر به وجود نمی‌آورند و تأثیری بریکدیگر ندارند و به همین دلیل حاضر به قطع همکاری با روسیه در زمینه قرارداد خرید اس-400 نیست.

اوکتای در مصاحبه با «کانال 7» در این خصوص گفت که نگرانی‌های آمریکا در خصوص این موضوعی غیرمنطقی است و افزود که ترکیه از توافق با روسیه عقب‌نشینی نمی‌کند.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (شنبه) گفت،‌ در صورتی که ترکیه به خرید سامانه‌ «اس-400» از روسیه اصرار داشته باشد، پنتاگون حمایت خود برای تولید جنگنده‌های اف-35 در این کشور را متوقف خواهد کرد.(جزئیات بیشتر)

واشنگتن چندین ماه است که به ترکیه هشدار داده میان فناوری‌های نظامی آمریکایی و سامانه‌های پدافند هوایی «اس-400» روسیه باید یکی را انتخاب کند. استدلال آمریکا برای این اعمال فشار بر ترکیه این است که انتقال فناوری «اس-400» به این کشور عضو ناتو، تهدیدی برای جنگنده‌های «اف-35» بوده و پدافند غرب را به خطر می‌اندازد.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های روسی «اس-400» خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های «اف-35» را از این کشور خارج خواهند کرد، تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

با این وجود، ترکیه دو هفته پیش دو فروند از این جنگنده‌ها را تحویل گرفت. نخستین محموله از این جنگنده‌ها در ماه ژوئن سال 2018 میلادی به آنکارا تحویل داده شده بود. در حال حاضر نیز 4 خلبان ترکیه‌ای در حال گذراندن مأموریت آموزشی خود در پایگاه هوایی آریزونای آمریکا هستند.

کلید واژه ها: ترکیه ایالات متحده امریکا


نظر شما :