دبیر کل اوپک: ایران در دستیابی به اهداف در ۴۰ سال اخیر قابل الگوبرداری است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۹۸۳۱۸۳ سرخط اخبار

دبیر کل اوپک گفت‌: ایران در دستیابی به اهداف در ۴۰ سال اخیر قابل الگوبرداری است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت‌ این کشور الگوی مهمی برای صنعت نفت در منطقه شناخته شده که چگونه در شرایط سخت به اهداف خود دست یافته است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، محمد سانوسی بارکیندو امروز در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با تاکید بر اینکه مهم نیست در آینده با چه چالش هایی مواجه شویم، خاطر نشان کرد: ما در اوپک تلاش خواهیم کرد که نفت را غیر سیاسی کنیم. در همین راستا نیز به همه همکارانم اعلام کرده‌ام که وقتی وارد این سازمان شدید، پاسپورت‌هایتان را باید در خانه بگذارید.

وی با بیان این که در شرایطی که برخی از کشورهای اوپک به نفت وابسته هستند، ایران برای مقابله با فقر انرژی پیشتاز بوده است، اظهار کرد: علاوه بر این در زمینه تنوع بخشی منابع انرژی ایران را باید یک قهرمان دانست.

سهم نفت در تولید ناخالصی داخلی ایران به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است

دبیر کل اوپک با اشاره به این که سهم نفت در تولید ناخالصی داخلی ایران به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است که دستاورد بزرگی است، ابراز کرد: ایران هیچ گاه مردم خود را فراموش نکرده و گاز در سراسر این کشور توزیع شده است. همچنین CNG که در جهان یک سوخت پاک محسوب می‌شود در بخش حمل و نقل این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

بارکیندو با تاکید  بر اینکه ایران یکی از مراکز مهم انرژی در جهان و دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان است، ادامه‌ داد: زنگنه با سابقه‌ترین وزیر نفت در اوپک است که به خاطر تجربیاتش بارها با او دیدار داشتم. علاوه بر این او حامی و طرفدار اوپک در دهه‌های متمادی بوده و همچنین  نقش مهمی در همکاری اوپک ایفا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قبل از بیانیه تاریخی ۲۰۱۶ مبنی بر کاهش تولید نفت اوپک، با وزیر نفت ایران در این زمینه مشورت کردم، تصریح کرد: ایران از بینانگذاران اوپک است و اکنون حدود ۶۰ سال است که از همکاری ایران با اوپک می گذرد. من بیست و هشتمین دبیر کل اوپک هستم و نخستین دبیر کل این سازمان نیز ایرانی بوده است.

دبیر کل اوپک، گفت‌: به مردم شجاع ایران تبریک می‌گویم که در مقابل چالش سیل همبستگی خود را نشان دادند و زنان و کودکان در مناطق مختلف جمع شدند تا به سیل زدگان کمک کنند و من امیدوارم که این کشور در مقابل چالش زیست محیطی نیز موفق باشد.

کلید واژه ها: ایران اوپک


نظر شما :