رئیس مجلس عراق: از روسای مجلس ایران و عربستان برای حضور در بغداد دعوت شده است

۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۸۲۴۹۹ سرخط اخبار

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق تأکید کرد که پیشنهادهای برخی تشکل های سیاسی برای ارائه طرحی به مجلس جهت عقب نشینی نیروهای امریکایی از عراق با توافق رؤسای جمهور و دولت و مجلس و سران تشکل های سیاسی و احزاب کاملا منتفی شده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، او که به امریکا سفر کرده در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» تأکید کرد که درخواست خروج نیروهای امریکایی از عراق به نفع تروریست ها خواهد بود و حضور این نیروها تضمینی برای عراق و پوششی سیاسی برای جلوگیری از دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی عراق خواهد بود.

رئیس مجلس عراق همچنین از تماس تلفنی با رئیس مجلس شورای حکومتی عربستان سعودی و تدارکات برای برگزاری نشست رؤسای مجالس پنج کشورهای همسایه عراق یعنی اردن و سوریه و عربستان و ترکیه و ایران در ۲۰ آوریل در بغداد برای تضمین ثبات در عراق خبر داد.

او در پاسخ به این اتهام که مواضعش در امریکا با آنچه در بغداد اعلام می کرده تفاوت دارد گفت که هیچ تفاوتی در این مواضع وجود ندارد و همواره وی مدافع منافع عراق بوده است و نباید اظهارات برخی نمایندگان مجلس را اراده ملت عراق دانست و افزود: «مجلس عراق ۲۳۹ نماینده دارد که حق اظهار نظر در هر موضوعی را دارند اما تصمیم نهایی با رأی اکثریت گرفته خواهد شد و در تماس با تشکل های سیاسی و فراکسیون های مجلس روشن شد که اکثریت قاطع آنها مخالف طرح موضوع عقب نشینی نیروهای ائتلاف بین المللی ضد تروریسم از عراق هستند».

الحلبوسی افزود که کسانی از سفر وی به تهران ناخشنود شدند «اما به صراحت بگویم که در مسیر منافع عراق از هر کشوری دیدار خواهم کرد به خصوص اگر آن کشور ایران باشد که همسایه ماست و ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و نمی توانیم حضور آن را نادیده بگیریم».

او در پاسخ به این اتهام که ایران در حال تحریک برخی تشکل های سیاسی برای طرح موضوع عقب نشینی نیروهای امریکایی از عراق است گفت که «همان طور که ما برای منافع عراق تلاش می کنیم شاید برخی نیروها هم باشند که برای منافع دیگر کشورها تلاش کنند، اما تأکید می کنم که موضوع منتفی شده است» و افزود که نباید بیش از این برای این موضوع وقت گذاشت.

رئیس مجلس عراق تأکید کرد که در مذاکراتش با مقامات امریکایی موضوع تحریم ها علیه ایران را بررسی کرده و خواستار تمدید معافیت عراق از این تحریم ها شده است و افزود که عراق از گاز و برق ایران استفاده می کند.

او ادامه داد که در مذاکراتش پروژه های وزارت نفت عراق با شرکت «اکسون موبیل» برای سرمایه گذار در این دو بخش با هدف خودکفا کردن عراق در گاز و برق را بررسی کرده است و افزود که این پروژه ها در سه مرحله انجام می شود و اجرای آن سه سال طول می کشد «و منطقی نیست که عراق مجبور به اجرای تحریم هایی شود که فراتر از توانش است و جایگزین فوری ای برای آن ندارد».

رئیس مجلس عراق گفت که عراق همچنان خواستار معافیت از این تحریم هاست و وقتی که قرارداد با شرکت اکسون موبیل امضا شود این موضوع مجددا بحث خواهد شد و تأکید کرد که این به معنای دفاع از کسی نیست بلکه عراق اکنون باید نیازهای خودش را تأمین کند.

او تصریح کرد که بر کسی پوشیده نیست که نوعی نارضایتی از دخالت ایران و چگونگی پایان دادن به آن در عراق و منطقه دیده می شود و افزود که روابط با ایران باید بر اساس اصل احترام متقابل و احترام به استقلال و حاکمیت ارضی عراق باشد اما این منحصر به ایران نمی شود و ترکیه نیز دخالت هایی در امور داخلی عراق دارد و در این باره با مقامات امریکایی مذاکره کرده است.

الحلبوسی در پاسخ به این پرسش که آیا فشارهای امریکا بر ایران از نفوذ ایران در عراق کاسته یا نه گفت که در دیدارهایش با مقامات امریکایی روابط تهران و واشنگتن را بررسی نکرده است اما می تواند بگوید که حضور نیروهای امریکایی در عراق پوششی سیاسی و حمایت از هرگونه دخالت خارجی در عراق را تأمین می کند.

او همچنین بر اهتمام عراق به پیش گرفتن سیاست درهای باز دربرابر کشورهای عربی به خصوص کشورهای خلیج و در رأس آنها عربستان خبر داد و تأکید کرد که مشارکت عراق با این کشورها باعث حل بسیاری مسائل در عراق خواهد شد.

کلید واژه ها: محمد الحلبوسی ایران و عراق عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :