برادری ایران در حق عراق در یادها باقی می ماند

۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۹۸۲۱۷۵ سرخط اخبار

رییس جمهوری گفت: برادری ایران در حق کشورهای منطقه از جمله عراق در یادها باقی خواهد ماند و رابطه ما وبغداد قابل قیاس با رابطه این کشور با اشغالگری همچون آمریکا نیست.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» پیش از عزیمت به عراق در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: ایران بسیاری از نیازهایش را می تواند از عراق تامین کند و در این سفر طرح های مهمی در دست داریم و برای ما موضوع ترانزیت اهمیت خاصی دارد و علاقه مند به توسعه راه های ارتباطی میان ایران و عراق هستیم. 
وی به علاقه مندی برای راه اندازی خط راه آهن ایران با عراق اشاره و عنوان کرد: این اتفاق می تواند به نفع دو کشور و زائران باشد. 
رییس جمهوری تصریح کرد: احداث شهرک های صنعتی، مورد علاقه طرفین است؛ همچنین مسئله محیط زیست و بحث گرد و غبار موضوعاتی است که می توان درباره آن اقدامات مشترک انجام داد. 
روحانی ادامه داد: در این سفر بازرگانان نیز حضور دارند و نشستی اقتصادی نیز خواهیم داشت و با عشایر و سیاسیون نیز ملاقات خواهیم کرد.
وی گفت: امیدواریم این سفر به نفع ملت و توسعه روابط دو کشور باشد و در همه زمینه ها از بهداشت و درمان، تجارت، سرمایه گذاری، ترانزیت، گردشگری و امنیت منطقه مباحث و جلسات موثری داشته باشیم. 
روحانی به سفر مخفیانه رییس جمهوری آمریکا به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق اشاره و تصریح کرد: رابطه ایران و عراق با یک کشور اشغالگر همچون امریکا قابل مقایسه نیست؛ آمریکا در منطقه منفور است، بمب هایی که آمریکایی ها بر سر عراقی ها، مردم سوریه و دیگر کشورهای منطقه فرود آوردند فراموش شدنی نیست و برادری ایران نسبت به کشورهای منطقه هم در یاد کشورهای منطقه خواهد ماند. 
وی با بیان این که روابط عراق با ایران با روابط آنها با آمریکا به عنوان یک کشور اشغالگر قابل مقایسه نیست، گفت: آمریکا یک کشور اشغالگر و منفور در منطقه است.
رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: مردم منطقه بمب‌هایی که آمریکایی ها بر سر مردم افغانستان، سوریه،عراق و یمن می ریزند و مداخلات و خیانت های آمریکایی را فراموش نمی کنند. 
روحانی یادآور شد: مردم منطقه وفا و برادری ایران نسبت به کشورهای این منطقه از جمله لبنان و سوریه، یمن و افغانستان را از یاد نمی برند.
وی همچنین درباره اهداف سفر خود به عراق گفت: این سفر به دعوت رسمی جمهوری و نخست وزیر عراق انجام می شود.
رییس جمهوری افزود: خوشحالم که به زیارت عتبات عالیات در عراق نیز مشرف می شوم که زیارت ائمه اطهار (ع) در خاک عراق آرزوی همه مسلمان و به ویژه شیعیان و خاصه ایرانیان است.
روحانی روابط ایران و عراق را ویژه دانست و گفت: گسترش روابط دو جانبه تهران - بغداد از اهداف مهم این سفر است. 
وی ادامه داد: ملت ایران در سالیان گذشته از یک آزمایش بزرگ سربلند بیرون آمد، مردم منطقه هر کجا با مشکل رو به رو شدند و هر کجا کمک خواستند ما با تمام توان به کمک آنها شتافتیم.
رییس جمهوری همچنین اظهارداشت: ما در روزهای سخت به یاد مردم عراق بودیم و امروز هم در روزهای صلح و امنیت باز هم در کنار ملت عراق هستیم.
روحانی به زمینه های همکاری های فراوان میان دو کشور اشاره کرد و گفت: چند ماه پیش رییس جمهوری عراق و هفته پیش رییس مجلس این کشور به ایران سفر کردند.
وی خاطرنشان کرد: رفت و آمدهای بسیاری در همین مدت میان مسئولان عالیرتبه دو کشور انجام شد و در حال انجام است.
وی افزود: ملت دو کشور از نظر فرهنگی، تمدنی و تاریخی در واقع دو ملتی هستند که در طول قرن ها و هزاران سال در کنار هم و با هم بودند و روابط دو ملت همواره یک رابطه بسیار خوب و برادرانه بوده است.
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: یکی از آرزوهای مردم عراق تشرف به مشهد الرضا و زیارت امام هشتم (ع) است و همچنین یکی از آرزوهای مردم ایران نیز زیارت امامان شیعه در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا است. این عشق و علاقه است که روابط دو کشور را دیرینه کرده و هر سال ۷ تا ۸ میلیون ایرانی و عراقی به کشور یکدیگر تردد می کنند که نشان از نزدیکی دو ملت است.
روحانی ادامه داد: آمریکایی ها بدنبال ایران هراسی بوده و همواره به دلیل منافع خود و حفظ رژیم غاصب صهیونیستی به دنبال اختلاف افکنی و شکاف میان کشورهای منطقه هستند. 
وی افزود: آمریکایی ها در یک سال اخیر تقریبا در تمام تلاش هایشان ناموفق بودند و در نشست ورشو که می خواستند به ایران فشار وارد شود به شکست آنها و عظمت ایران تبدیل شد.
وی تصریح کرد: در این نشست حتی متحدان آمریکا نیز به او جواب رد دادند و گفتند در برجام می‌مانیم و می‌خواهیم که با ایران روابط اقتصادی و سیاسی داشته باشیم.
رییس جمهوری به افتتاح راه‌ آهن قزوین ــ رشت در هفته‌ گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در مراسم افتتاح ایستگاه راه‌ آهن رشت و اتصال گیلان به خط راه‌ آهن سراسری نیز مشاهده کردیم که وزیران کشورهای منطقه حضور داشتند؛ اینها همه به آن معنا است که تلاش‌های آمریکا ناموفق بوده است؛ چرا که هم ایران رابطه با همسایگان خود را به عنوان مهم‌ترین مساله در روابط خارجی خود قلمداد می‌کنند و هم همسایگان ما می‌خواهند که روابطی صمیمی و خوب با ایران داشته باشند.
رییس جمهوری همچنین در تشریح برنامه‌های سفر سه روزه خود به عراق، گفت‌: امروز تقریبا با عراق در همه زمینه‌ها از جمله حمل و نقل، ترانزیت، تامین سرمایه، گردشگری و زیارت و تجارت سرمایه گذاری مسائل سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارای رابطه هستیم. 
روحانی یادآور شد: روابط اقتصادی ما با عراق حدود 12 میلیارد دلار در سال است، در حالی که به راحتی می‌توانیم در سال‌های آینده این رقم را به 20 میلیارد دلار افزایش دهیم.
وی بیان کرد: ایران و عراق بسیاری از نیازهای خود را از یکدیگر تامین می‌کنند و روابط نزدیک ما به نفع هر دو کشور است.
رییس دولت دوازدهم به طرح ها و پروژه‌ های میان دو کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه ترانزیت ما علاقه مند هستیم که راه‌آهن سراسری ایران به عراق متصل شود که هم به نفع زائران و هم به نفع منطقه است 
رییس جمهوری گفت: همچنین علاقمند هستیم تا هر چه‌ سریع‌تر بر اساس معاهده 1975 لایروبی اروندرود آغاز شود که به نفع آبادانی شهرهای خرمشهر ، آبادان و بصره خواهد بود.
روحانی توضیح داد: امروز تنها کشتی‌های کوچک و متوسط می‌توانند از اروندرود عبور کنند، اما چنانچه لایروبی این رود انجام شود، امکان رفت و آمد و پهلوگیری کشتی‌های بالای 20 هزار تن نیز فراهم خواهد شد.
وی مسائل مربوط به شهرک‌های صنعتی در کنار مرزهای دو کشور، مسائل مرزی و امنیتی و مسائل محیط زیستی و ریزگرد و اقدام لازم برای مقابله با آن را از موضوعات مهم و مورد علاقه مقامات ایرانی و عراقی عنوان کرد و گفت‌: امیدوارم در جریان مذاکراتی که در این سفر به عراق میان مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در بسیاری از موارد به توافق برسیم.
روحانی همچنین به همراهی هیاتی متشکل از تجار و بازرگانان ایرانی در این سفر و برگزاری نشست مشترک با بازرگان عراقی و ملاقات با عشایر و سیاسیون عراق اشاره و ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای سفر به عراق به نفع دو ملت و توسعه روابط دو کشور را به همراه داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: این سفر و مباحثی که در مذاکرات با مقامات عالیرتبه دو کشور مطرح می شود، توسعه روابط دو کشور در زمینه های بهداشت و درمان، تجارت و سرمایه‌گذاری ومسأله حمل و نقل و ترانزیت، گردشگری و زوار و مخصوصاً مسایل امنیت منطقه و مسایلی که به روابط و ثبات منطقه ما مربوط می‌شود را به همراه داشته باشد و موجب خیر و برکت برای دو ملت ایران و عراق شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برای دیدار با مقامات عالیرتبه عراق در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی عازم بغداد پایتخت این کشور شد. 
این سفر که نخستین سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق است به دعوت رسمی برهم صالح همتای عراقی وی انجام شد. 
دیدار رسمی با برهم صالح رییس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و مذاکرات دو جانبه در خصوص روابط تهران – بغداد در حوزه های مختلف و گسترش و تقویت همکاری های منطقه ای دو کشور از مهم ترین برنامه های دکتر روحانی در این سفر تاریخی است. 
رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر سه روزه با محمد الحلبوسی رییس و نمایندگان مجلس عراق دیدار و گفت و گو می کند. 
شرکت در همایش تجاری با حضور بخش های دولتی و خصوصی ایران و عراق و همچنین دیدار با سایر مسئولان بلندپایه عراقی و برخی نخبگان، گروه های سیاسی و اجتماعی این کشور از دیگر برنامه های دکتر روحانی در سفر به عراق است. 
در جریان سفر رییس جمهوری، هیات های عالیرتبه دو کشور در نشست هایی مشترک و همچنین جداگانه با همتایان خود دیدار و آخرین وضعیت توافقات و سطح همکاری ها و فرصت های جدید برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور دوست و همسایه را بررسی می کنند. 
دیدار با آیت الله «سیدعلی سیستانی» از مراجع عظام تقلید و زیارت عتبات عالیات از دیگر برنامه های سفر رییس جمهوری به عراق است. 
برهم صالح 26 آبان امسال در صدر یک هیات عالیرتبه به تهران سفر کرد که سفر صبح امروز رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سفر چهار ماه پیش وی، سال 97 را در تاریخ روابط دو کشور دوست و همسایه، تاریخ ساز می کند. 
سفر سه روزه دکتر روحانی به عراق از این جهت حائز اهمیت است که علاوه بر دو کشور، دوستان و دشمنان دو طرف نیز در سطح منطقه و جهان نظاره گر چگونگی و نتایج عملی این سفر هستند. 
بسیاری از مقامات ایران و عراق و ناظران روابط منطقه ای دو کشور، سفر رییس جمهوری ایران به عراق را نقطه عطفی در روابط تاریخی تهران - بغداد می دانند؛ سفری که بیانگر شکست سیاست تحریم و انزوای جمهوری اسلامی و خط بطلان بر اختلال در روابط دیرینه دو ملت و زمینه ساز تفاهم های جدی تهران و بغداد در عرصه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی خواهد بود. 
دکتر روحانی روز چهارشنبه 22 اسفندماه 97 به تهران باز می گردد. 
رفت و آمدهای دیپلماتیک دو ماه گذشته و همچنین تماس های تلفنی بین مقامات ایرانی و عراقی در آستانه سفر دکتر روحانی به بغداد، نشان از وجود اراده سیاسی قوی در پایتخت های دو کشور برای گسترش مراودات و گفت و گوهای دو جانبه است. 

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :