پارلمان انگلیس توافق «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا را رد کرد

۲۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۹۸۱۱۶۵ سرخط اخبار

پارلمان انگلیس با ۴۳۲ رأی مخالف و ۲۰۲ رأی موافق، طرح دولت این کشور برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان انگلیس با ۴۳۲ رأی مخالف و ۲۰۲ رأی موافق، طرح دولت این کشور برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد.

این رأی‌گیری حساس، روز سه‌شنبه بعد از ۸ روز گفت‌وگو میان قانونگذاران انگلیسی برگزار شد. «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس در جلسه امروز مجلس عوام خطاب به نمایندگان گفت رأی آنها مسیر نسل‌‌‌های آینده را مشخص خواهد کرد.

این طرح که میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفته قرار است ساز و کار خروج انگلیس از این اتحادیه را مشخص کند. اجرایی شدن این طرح به تصویب پارلمان انگلیس نیاز داشت، اما از آنجا که جریان‌های مختلف سیاسی در انگلیس به شدت از آن انتقاد کرده بودند، شکست آن در پارلمان قطعی به نظر می‌رسید.

«ترزا می» با این رأی، متحمل سنگین‌ترین شکست از پارلمان در طول تاریخ انگلیس شده است. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر بعد از این رأی‌گیری، طرح رأی عدم اعتماد به ترزا می را تقدیم پارلمان کرد. این رأی‌گیری چهارشنبه انجام خواهد شد.

کوربین گفت: «این شکستی فاجعه‌بار است. مجلس عوام، حکم خودش را درباره توافق او اعلام کرده است. سیاست وقت‌کشی و انکار به پایان رسیده است.»

«ترزا می» گفت که این رأی‌گیری نوع توافقی که نمایندگان انگلیس از آن حمایت می‌کنند را مشخص نکرده است. او گفت در صورتی که در رأی عدم اعتماد پیروز شود با نمایندگان تمامی جریان‌ها در پارلمان درباره آنچه برای جلب حمایت آنها لازم است به گفت‌وگو خواهد نشست.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفت روز دوشنبه با بیانیه‌ای رسمی به پارلمان بازخواهد گشت و ادامه مسیر را تشریح خواهد کرد.

با توجه به آنکه انگلیس از لحاظ حقوقی بایستی تا ۲۹ ماه مارس میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود، ترزا می چاره‌ای جز رجوع دوباره به اتحادیه اروپا و انجام مذاکرات بیشتر با این اتحادیه ندارد. این احتمال وجود دارد که او یک بار دیگر ظرف روزهای آینده بعد از گفت‌وگو با بروکسل توافق برگزیت را برای رأی‌گیری به پارلمان بیاورد، اما اتحادیه اروپا هنوز نشانه‌ای مبنی بر اینکه آماده ایجاد تغییرات در توافق برگزیت است نشان نداده است.

«ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا بعد از شکست سنگین طرح ترزا می گفت رأی پارلمان انگلیس خطر «عدم توافق» بر سر برگزیت را افزایش می‌دهد. 

واژه برگزیت، کوتاه شده عبارت انگلیسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است (Britain exits the EU). در واقع فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ایست که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو را رقم می‌زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده.

«دیوید کامرون» نخست وزیر سابق بریتانیا و رهبر پیشین حزب محافظه‌کار، پیش از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۵ به مردم این کشور وعده داد همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد. سال ۲۰۱۶ اکثر نظرسنجی‌های قبل از همه‌پرسی از رای مردم بریتانیا به ماندن در اتحادیه اروپا حکایت داشتند، اما با شمارش آرای صندوق‌ها بعد از برگزاری همه‌پرسی، نتیجه به شکل دیگری رقم خورد.

از آنجایی که کامرون خود از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود، بعد از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا، وی از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار کناره‌گیری کرد و در نتیجه از نخست وزیری بریتانیا کنار رفت.

کلید واژه ها: ترزا می برگزیت


نظر شما :