نگرانی روس ها از خروج احتمالی آمریکا از پیمان موشکی

۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۱ کد : ۱۹۷۹۶۷۰ سرخط اخبار

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نخستین مقام روس بود که در این باره واکنش نشان داد و اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را تحریک و تهدید خواند که با هدف امتیاز گرفتن از روسیه مطرح شده است.

ریابکوف به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: تلاش های جدید آمریکا در عرصه ثبات راهبردی برای امتیاز گرفتن از مسکو محکوم است و ما بارها گفته ایم که واشنگتن هیچ دلیلی برای محکوم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد ندارد.

وی با بیان اینکه آمریکا سالها است که نمی تواند اتهام های بی اساس خود علیه روسیه را ثابت کند، هشدار داد: مسکو در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از قراردادها و پیمان های بین المللی، تدابیر متقابل اتخاذ خواهد کرد که می تواند نظامی هم باشد.

ریابکوف همچنین ادامه داد: مسائل مربوط به خروج از قرارداد کاهش موشک های کوتاه و میان برد جدی تر از آن است که با مناظره های عمومی بتوان آن را برطرف کرد.

مقام روس یادآورشد که سیاست های خشن آمریکا ناخرسندی بسیاری از کشورها، محافل سیاسی و افکار عمومی جهان را در پی داشته است و به واشنگتن توصیه می کنیم که ناراحتی های عمومی را دست کم نگیرد.

** خروج احتمالی آمریکا از پیمان موشک های هسته ای فاجعه بار است
«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد را وضعیت بحرانی خواند که پیامدهای فاجعه باری برای جهان خواهد داشت.

وی در شبکه فیس بوک به احتمال خروج آمریکا از این پیمان اشاره کرد و نوشت: یکی از طرف های پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد در حال نابود کردن یک توافق راهبردی است.

کاساچوف افزود: در صورت خروج آمریکا، این کشور می تواند موشک های زمینی خود تا برد پنج هزار و 500 کیلومتر را که همینک بر اساس قرارداد ممنوع است در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند.

کاساچوف ادامه داد: فرصت مشابهی هم برای روسیه بوجود می آید تا موشک های خود را در مجاورت آمریکا مستقر کند؛ فکر کردن در مورد دورنمای این دو سناریو وحشتناک است ضمن اینکه هنوز جهان بحران کارائیب را از یاد نبرده است.

بحران کارائیب در زمان جان اف کندی رئیس جمهوری وقت آمریکا و پس از استقرار موشک های هسته ای شوروی در کوبا رخ داد.

رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه با یادآوری اینکه تا سال 1987 (سال امضای پیمان منع موشک های هسته ای میان و کوتاه برد میان شوروی و آمریکا) موشک های آمریکایی در آلمان و هلند مستقر بودند، افزود: این بار موشک های آمریکایی در لهستان و کشورهای بالتیک مستقر خواهند شد که چند صدکیلومتر نزدیک تر به روسیه هستند.

وی افزود: توقف اعتبار قرارداد کاهش موشک های میان و کوتاه برد، هرگونه دورنمایی برای تمدید قرارداد تسلیحات تهاجمی راهبردی بین روسیه و آمریکا که دوره اعتبار آن در سال 2021 به پایان می رسد را ازبین می برد.

کاساچوف یادآورشد که در این صورت، امکان نابودی توافق ها درباره عدم انتشار سلاح های اتمی افزایش خواهد یافت و هرج و مرج کامل در عرصه سلاح هسته ای کره زمین را در بر می گیرد.

سناتور روس با بیان اینکه روسیه و آمریکا یکدیگر را به عدم رعایت قرارداد کاهش موشک های میان وکوتاه برد متهم می کنند،گفت: ایرادهایی که واشنگتن ازمسکو می گیرد بی اساس است.

رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه تصریح کرد: مسکو همواره پیمان منع موشک های هسته ای میان و کوتاه برد را رعایت کرده و در آینده نیز آن را اجرا خواهد کرد.

وی گفت: آمریکایی ها و تمام مردم جهان باید به این واقعیت پی ببرند که امنیت آنها به سرنوشت این پیمان بستگی دارد.

** خروج آمریکا از پیمان موشک های هسته ای بی عقلی است
میخائیل گورباچوف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی که پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با آمریکا را امضا کرده است، خروج واشنگتن از این قرارداد را اشتباه و بی عقلی خواند.

وی به خبرگزاری اینترفاکس گفت: در صورت خروج آمریکا از این پیمان، ایالات متحده گامی برخلاف سیاست خلع سلاح هسته ای در جهان برداشته است.

گورباچوف افزود: اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد خروج احتمالی این کشور از پیمان منع موشک های هسته ای میان و کوتاه برد، همه تلاش هایی که رهبری شوروی و آمریکا برای دستیابی به خلع سلاح هسته ای کشیدند را نابود می کند.

وی تاکید کرد که به هیچ وجه نباید این پیمان قدیمی ویژه خلع سلاح هسته ای را از بین برد؛ آیا درک این حقیقت دشوار است که خروج از چنین پیمانی به اصطلاح عامیانه بی عقلی و اشتباه است.

گورباچف با طرح این پرسش که آیا در واشنگتن نمی دانند که اقدام آنها علیه این پیمان چه عواقبی در پی خواهد داشت؟ گفت: به سران آمریکا می گویم که باید از بیماری با عنوان «تلاش برای عدم اجرای قراردادهای امضا شده و توافقنامه هایی در عرصه خلع سلاح هسته ای» خلاص شد.

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی تصریح کرد: جهان نباید از تمایل و تلاش واشنگتن برای به عقب بازگرداندن سیاست خلع سلاح هسته ای حمایت کند و نه فقط روسیه بلکه تمام کسانی که صلح و بویژه آرامش بدون سلاح هسته ای را ارج می نهند باید با چنین اقدام هایی مخالفت کنند.

گورباچوف ادامه داد: به آمریکایی ها توصیه می کنم به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست اخیر در سوچی توجه کنند، من کاملا با اظهارات او مبنی بر اجرای پیمان های هسته ای موافقم.

وی اظهار داشت: اظهارات پوتین مبنی بر اینکه باید برای حفظ حیات بشر در کره زمین پیمان های هسته ای را به طور کامل اجرا کرد، بسیار آموزنده است.

اظهارات مقام ها و صاحبنظران روس در حالی ادامه دارد که ساعاتی پیش جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا وارد مسکو شد و قرار است در دو روز آینده با مقام های مسکو از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در خصوص اختلاف نظرهای دو کشور در خصوص موضوع های مختلف از جمله بر سر اوکراین، سوریه، موضوع انرژی و پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد مذاکره کند.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست./ ایرنا

کلید واژه ها: روسیه پیمان موشکی امریکا و روسیه ایالات متحده امریکا


نظر شما :