بار سنگین انتخابات میان دوره کنگره بر دوش رئیس جمهوری آمریکا

ترامپ در رابطه با «موفقیت ایران» اغراق می کند

آمریکایی ها اوایل ماه نوابر برای شرکت در انتخابات میان دوره کنگره ایالات متحده پای صندوق های رای می روند و باتوجه به فشارهای ناشی از سیاست گذاری های دونالد ترامپ در قبال ایران، خروجش از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها که با سیر صعودی قیمت نفت و گاز همراه بوده، جمهوری خواهان تحت فشار مضاعف قرار گرفته اند. جای تعجب ندارد که ترامپ سعی می کند هر موفقیتی همچون انتصاب برت کاوانا نامزد مناقشه برانگیز دیوان عالی را یک موفقیت بزرگ جلوه دهد. او همه مسائل مربوط به ایران را نیز با اغراقی بیش از اندازه بیان می کند تا شاید بتواند نظر رای دهندگان را از مشکلات ناشی از سیاست هایش به توهماتش درباره موفقیت، معطوف کند...
ترامپ در رابطه با «موفقیت ایران» اغراق می کند

نویسنده: اَبی لِوِلین

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در شهر کانزاس با بیان اینکه پیش از ورودش به کاخ سفید «ایران داشت سراسر خاورمیانه را تصرف می کرد» سعی کرد تاکتیک های شدیدالحن خود را در برخورد با تهران، به صورت یک موفقیت اغراق شده نشان دهد.

تنش ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران پس از آن تشدید شد که رئیس جمهوری ترامپ در اوایل سال جاری میلادی در تصمیمی یکجانبه آمریکا را از توافقنامه هسته ای ایران خارج کند.

ترامپ شنبه شب در سخنرانی در شهر کانزاس گفت: «پیش از اینکه من رئیس جمهوری شوم، آنچه که در رابطه با ایران در حال وقوع بود را بررسی کردم. آنها داشتند سراسر خاورمیانه را می گرفتند. آنها داشتند سوریه را می گرفتند، داشتند یمن را می گرفتند، داشتند وارد عراق می شدند، آنها داشتند همه چیز را می گرفتند!»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «اکنون، آنها فقط برای دوام آوردن تلاش می کنند. در همه شهرها (در ایران) شورشی برپاست.» رئیس جمهور آمریکا با خروج از توافق هسته ای، تحریم های سنگینی را علیه ایران اعمال و معرفی کرد که تاثیرات فاجعه باری بر اقتصاد این کشور داشتند و به برپای اعتراض های ضددولتی دامن زدند.

ترامپ در تجمع انتخاباتی کانزاس بار دیگر دولت باراک اوباما را به دلیل امضای توافق هسته ای ایران در سال 2015 مورد انتقاد قرار داد و گفت: «من ایالات متحد را از یک توافق هسته ای وحشتناک و یک جانبه خارج کردم. دولت قبلی آمریکا به ایران 150 میلیارد دلار پول داد و بدتر اینکه 1.8 میلیارد دلار پول نقد در اختیار آنها گذاشت. پول نقد! چندین هواپیما! چندین هواپیما پر از پول نقد!»

اما توافق هسته ای ایران که بین این کشور، آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به امضا رسید، به معنای لغو تحریم ها در برابر محدودیت در برنامه هسته ای ایران بود.

در همین حال، برخی برآوردهای ترامپ را درباره مبلغ ارسال شده به ایران زیر سوال برده اند. بیشترین مبلغ برآورد شده توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده در سال 2015 برابر با 56 میلیارد دلار بود و تحلیل گران مستقل از دولت هم رقم پرداختی به ایران را خیلی کمتر از اینها برآورد کرده اند. مبلغی هم که به طور رسمی به صورت پول نقد به ایران تحویل داده شده، 1.7 میلیارد دلار بوده است، اما دونالد ترامپ همه رقم هایش را بالاتر اعلام کرد.

او گفت: «آنچه آنها انجام دادند (دولت اوباما)، یک رسوایی بود. آنها برای دستیابی به یک معامله وحشتناک 1.8 میلیارد دلار پرداختند. آنها 1.8 میلیارد دلار از ما گرو گرفتند، می توانید تصورش را بکنید؟ حال آنکه ما برای دستیابی به نتیجه مشابه در رابطه با کره شمالی هیچ هزینه ای نپرداختیم.» این در حالی است که هنوز هیچ شواهدی دال بر آغاز روند غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره موجود نیست.

سیاست های ترامپ در قبال ایران با انتقاد شدید اعضای دولت اوباما و دیگر امضاکنندگان برجام از جمله متحدان اروپایی آمریکا مواجه شده است و هرچه که تاریخ اعمال دور جدید تحریم ها بر صنعت انرژی و بخش بانکی ایران بیشتر می شود، بازارهای جهانی انرژی هم نوسانات بیشتری را تجربه می کنند. قیمت گاز در آمریکا به بشکه ای سه دلار هم سیده و طبق پیش بینی ها هزینه سوخت های گرمایشی امسال در اروپا افزایش قابل توجهی خواهد داشت. باتوجه به نزدیکی انتخابات میان دوره کنگره، جای تعجب ندارد که ترامپ در اشاره به آنچه موفقیت دولت خود می داند، اغراق شده سخن بگوید.

منبع: ساندی اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: تحریم ها علیه ایران توافق هسته ای ایران خروج آمریکا از برجام سیاست ترامپ در قبال ایران انتخابات میان دوره کنگره


( ۲ )

نظر شما :

علی ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۷
وقتی نماینده خودمان از قول استاندار ۱۸۰میلیارد میگه (قبلا) ترامپ هم ازهمین حرفها سوء استفاده میکنه .ازگور باباش که نیاورده