رفع مشکل انتقال پول با کمک‌ بانک‌های محلی و تشکیل بانک مشترک

۰۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۷۹۱۴۹ سرخط اخبار

رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: همان طور که ایران در زمان ورود داعش به کشور عراق به ما کمک کرد، ما هم در زمان تحریم‌ها ایران را ترک نخواهیم کرد و اجازه حضور استکبار در منطقه را نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جعفر الرسول الحمدانی امروز در نشست تجاری ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد؛ با بیان اینکه در بحران اخیر که داعش وارد کشور عراق شد و بخشی از شهرهای عراق را اشغال کرد، گفت: در این هنگام که کل دنیا عراق را رها کرد، ایران به کمک ما آمد.

رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق افزود: بنابراین ما باید با توجه به اینکه ایران به کمک ما آمد و در آن دوران کشور ما را ترک نکرد، باید پاس‌دار این لطف ایران باشیم.

الحمدانی اظهار داشت: اگر ایران دچار فشار و تحریم شود ملت عراق در کنار آنها خواهد بود و ما به عنوان بخش خصوصی با ایران همکاری خواهیم داشت و نمی‌پذیریم این ملت دچار تحریم شود و تحت فشارهای بین‌المللی قرار گیرد.

رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق اظهار داشت: همچنین حفظ مشارکت روابط تجاری ایران و عراق از اهداف ما است و امیدواریم این روابط وسیع‌تر شود و امید داریم که بخش خصوصی عراق در روزهای آتی امتحان خود را پس دهد.

وی گفت: ما می‌دانیم استکبار جهانی می‌خواهد که این منطقه تحت یوغ باشد و مانع اتحاد ملل آزاد است و ما در مقابل این استکبار ایستادگی خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشکلاتی که رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد برقراری روابط بانکی و همچنین تسهیل در صدور روادید برای توسعه همکاری‌ اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد، گفت: حل این مشکلات ساده است و ما آمادگی داریم تا مشکلات را در راه شراکت اقتصادی ایران و عراق برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که آمار تجاری ایران و عراق در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، گفت: این موضوع به دلیل پایین‌آمدن ارزش ریال در مقابل دلار است.

الحمدانی گفت: ما می‌بینیم که مرزها شلوغ شده و کالاهای ایرانی بیشتری به عراق صادر می‌شود که این یک اسلحه دولبه است و این نشان می‌دهد که این کار به مصلحت ایران است و با توجه به تحریم‌هایی که ایران پیش‌رو دارد، افزایش صادرات به عراق و توسعه روابط تجاری بین دو کشور می‌تواند یکی از راه‌های مبارزه با تحریم‌ها برای ایران باشد.

رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق با بیان اینکه آمریکا و متحدانش از تحریم‌ها دست نمی‌کشند و می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند، گفت: ولی ما در کنار ملت ایران هستیم و تلاش می‌کنیم تا روابط تجاری بین دو کشور در سطح عالی افزایش یابد.

وی به موضوع روابط بانکی و انتقال پول به این دو کشور اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای تضعیف اقتصاد ایران است و شرط پیروزی تحریم این است که مانع ورود ارز به ایران شوند، بنابراین ما معتقدیم برای انتقال راحت سرمایه‌ها بین دو کشور راه‌هایی وجود دارد و این امکان می‌تواند از طریق بانک‌های محلی انجام شود.

وی افزود: همچنین برخی بانک‌ها مایل هستند که اگر بانک‌های ایرانی تمایل داشته باشند، برای انتقال پول بین دو کشور بانک مشترک تشکیل شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های تولیدی و کارخانه‌های عراق تعطیل هستند، گفت: برای راه‌اندازی این کارخانه‌ها و پروژه‌های تولیدی نیازمند استفاده از تجارب ایرانی‌ها هستیم که بخشی از این کارها توسط بخش خصوصی و بخشی دیگر توسط بخش دولتی و حکومتی امکان‌پذیر است.

وی همچنین به مشکلاتی که در زمینه استاندارد کالاهای صادراتی ایرانی به عراق وجود دارد، اشاره کرد و گفت: کالاهایی که از ایران به عراق صادر می‌شود، دارای استاندارد پایینی است و ادامه این روند باعث بدنامی تولیدات ایرانی در بازارهای عراق می‌شود، در حالی که ما نمی‌خواهیم این موضوع پیش بیاید بنابراین لازم است تا به این موضوع هرچه سریعتر رسیدگی شود.

کلید واژه ها: بازگشت تحریم ها


نظر شما :