متن کامل نامه تحلیلی ۵۰ مقام ارشد سابق آمریکا

استراتژی ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است

۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۱۴۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
خروج از برجام، دستیابی آمریکا به اهدافش در رابطه با ایران را بسیار دشوار تر کرده است. اعمال فشار و تحریم های یک جانبه بدون گزینه های دیپلماتیک قابل قبول، بعید است که نتیجه مطلوب را ایجاد کند و منجر به یک درگیری شدیدتر و مخرب منطقه ای با ایران خواهد شود.
استراتژی ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است

دیپلماسی ایرانی: بیش از 50 نفر از مقامات اسبق ارشد به ناکارآمدی سیاست ترامپ در قبال ایران اذعان کرده اند.

بیش از 50 نفر از مقامات ارشد سابق و کارشناسان امنیت ملی از دولت ترامپ خواسته اند تا رویکردش را در قبال ایران تغییر دهد و هشدار داده اند که روند فعلی می تواند منجر به جنگ شود. در ادامه به محتوی بیانیه ائتلاف ملی برای جلوگیری از سلاح هسته ای، خواهیم پرداخت.

ارزیابی استراتژی دولت ترامپ در قبال ایران

سپتامبر 2018

این استراتژی عبارت است از اعمال حداکثری فشار های اقتصادی، سیاسی و نظامی به منظور تغییر رفتار ایران، که اگر منجر به براندازی نظام نشود، تهدیدی برای آن خواهد بود. اما از آنجایی که آمریکا در هیچ یک از دوازده درخواستی که از ایران داشته، بعد دیپلماتیک را لحاظ نکرده، تنها گزینه های تسلیم و یا جنگ را برای ایران باقی گذاشته است. خروج آمریکا از توافق هسته ای باعث پیشبرد هیج یک از اهداف آمریکا نشده است.

اهداف: ما از برخی از اهداف دولت حمایت می کنیم اما معتقد هستیم که تنها راه تحقق آنها استراتژی است که هم چند جانبه باشد – متحدان نزدیک و سایر قدرت ها هم در آن دخیل باشند – و هم توامان فشار و دیپلماسی را با هم داشته باشد. ما در اینجا رویکرد هایی را برای رسیدن آمریکا به شش هدف اصلی اش مشخص کرده ایم.

•    ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در طولانی مدت. برجام، برای ده سال آینده، به جد توانایی ایران برای دستیابی به مواد کافی حتی برای ساخت یک سلاح هسته ای را محدود کرده است. با پیروی دوباره از برجام، آمریکا می تواند برای تکمیل این فرآیند از طریق مذاکره بر سر توافقات بعدی با ایران و سایر طرفین اقدام کند.

•    جلوگیری از گسترش و آزمایش موشک های بالستیک. ایران به تازگی آزمایش موشک های بالستیک خود را کاهش داده اما جلوگیری از صادرات آنها به دیگر کشورها به یک استراتژی چند جانبه شامل اجبار و دیپلماسی نیاز دارد و در آینده نیز باید توافقنامه هایی به منظور محدود کردن موشک های بالستیک منطقه ای نهایی شود.

•     آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران. این امر مستلزم برقراری رابطه ی دیپلماتیک مستقیم، دو جانبه و آرام با ایران است.

•    توقف حمایت ایران از حزب الله، حماس و جهاد اسلامی. ایران تنها با اولتیماتوم آمریکا دست از این بخش اساسی از استراتژی ملی اش بر نمی دارد. موفقیت تنها وقتی حاصل می شود که عوامل فشار و تشویق با مهارت و دقت همراه هم شوند.

•    پایان دادن به حمایت ایران از شورشیان در یمن و خروج نیروهای ایرانی از سوریه و عراق. این امر نیز مستلزم دیپلماسی و فشار چند جانبه و طولانی مدت است. حضور تهران در هر توافق سیاسی الزامی خواهد بود.

•    کاهش تهدیدها و تحریکات ایران علیه شرکای منطقه ای آمریکا مانند اسرائیل و عربستان سعودی. این تغییر احتمالا تنها زمانی رخ خواهد داد که ایران و دیگر کشورها متوجه شوند که تاوان و خطر ادامه درگیری بسیار زیاد است و دیپلماسی می تواند نتایج مثیتی به همراه داشته باشد. آمریکا باید نقش سیاسی و دیپلماتیک فعالی در زمینه  حل اختلافات منطقه ای داشته باشد و تلاش کند تمام کشور های منطقه را وارد توافقات دیپلماتیک کند.

تحریم ها. برنامه دولت برای اعمال حداکثر تحریم ها، به تنهایی نمی تواند منجر به تحقق اهداف آمریکا شود.

•    تحریم های چند جانبه توانست ایران را وادار به مذاکره برای برجام کند چون هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، تحت حمایت بین المللی بود. با خروج دولت از توافق و نبود پیشنهادی قابل اعتماد به سود اقتصاد ایران، آمریکا نخواهد توانست ائتلاف قبلی، که لازمه از سرگیری تحریم های چندگانه و به پای میز مذاکره آوردن ایران است را دور هم جمع کند.

•    تحریم های ثانویه در تضعیف اقتصاد ایران موثر هستند، اما باعث رو در رو قرار گرفتن آمریکا با متحدان و شرکایش خواهد شد، بنابراین حمایت آنها از سایر اهداف آمریکا کمتر خواهد شد.

•    تحریم های یک جانبه در اجرا دشوارتر هستند، موجب فساد گسترده و تلاش برای تخطی از قوانین آمریکا خواهد شد. در حالی که این تحریم ها می تواند اقتصاد کشورهای هدف را تضعیف کند، اما با توجه به تاریخ تا کنون نتوانسته اند تغییر بزرگی در رژیم کشور مقصد و یا سرنگونی آن به وجود بیاورند. برای مثال می توان به کره شمالی، عراق و کوبا اشاره کرد.

تهدیدات: تاکید دولت بر تهدید به انجام عملیات نظامی بدون همراهی تفکر دیپلماتیک، موجب می شود راه گریزی از درگیری وجود نداشته باشد

•   تهدیدهای روز افزون موجب اتحاد جناح های سیاسی در ایران علیه تهدید خارجی شده، به تندروها قدرت بخشیده و اهداف امریکا را برای رسیدن به یک ایران با روحیه تهاجمی کمتر و بدون سلاح هسته ای را از بین برده است.

•    سیاست پیشنهادی دولت برای تغییر نظام در ایران نشان دهنده خیال های واهی و تفسیر غلط سازمان اطلاعات از قدرت ایران است.

•    افزایش عمدی تنش و سیاست رفتن تا مرز جنگ بین آمریکا و ایران به طور قابل توجهی باعث افزایش خطر این موضوع می شود که هیچ یک از طرفین قادر به جلوگیری از تبدیل شدن درگیری های کوچک و ناخواسته به جنگ بزرگ و استراتژیک نخواهند بود.

نتیجه: خروج از برجام، دستیابی آمریکا به اهدافش در رابطه با ایران را بسیار دشوارتر کرده است. اعمال فشار و تحریم های یک جانبه بدون گزینه های دیپلماتیک قابل قبول بعید است که نتیجه مطلوب را ایجاد کند و منجر به یک درگیری شدیدتر و مخرب منطقه ای با ایران خواهد شود. آمریکا اگر می خواهد به اهدافش برسد، به یک استراتژی متعادل تر که گز ینه فشار را به علاوه ی دیپلماسی موثر با هم دارد و نه تنها از جانب آمریکا بلکه از جانب تمام کشور های دنیا اعمال می شود، نیاز دارد. جامعه بین المللی از تصمیم آمریکا برای اتخاذ یک رویکرد متعادل تر، از جمله پیروی دوباره از برجام، استقبال خواهد کرد و آمریکا را در مسیر بهتری برای رسیدن به اهدافش قرار خواهد داد.

منبع: لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جنگ با ایران جلوگیری از جنگ با ایران نامه انتقادی مقامات آمریکایی علیه ترامپ


( ۵ )

نظر شما :