پوتین مرد محبوب برلین؟

ترامپ نشان داد اروپا بی اعتبار است و قدرتی ندارد

۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۷۸۶۹۴ اخبار اصلی اروپا آمریکا
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نزدیک به ده روز پیش برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به این کشور سفر کرد. این نخستین دیدار سران دو کشور در خاک آلمان بعد از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ تاکنون بود. پوتین پیش از آلمان هم توقف کوتاهی در اتریش داشت تا در مراسم ازدواج کارن کنایسل، وزیر امور خارجه این کشور شرکت کند. این در حالی بود که اختلافات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده به دلیل اقدامات یک جانبه و مناقشه برانگیز دونالد ترامپ در حال افزایش است. به نظر می رسد اروپا به زودی چرخش بزرگی خواهد داشت...
ترامپ نشان داد اروپا بی اعتبار است و قدرتی ندارد

نویسنده: تام لونگو

دیپلماسی ایرانی: سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به آلمان و اتریش در هفته گذشته از آغاز یک تحول بزرگ خبر می داد. از نظر رسانه های ایالات متحده و اروپا، پوتین تنها یکی دو قدم با تجلی هیتلر فاصله دارد. اما پوتین همواره و حتی زمانی که رهبران اروپایی همچون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با او و روسیه رفتاری نامناسب داشتند، با صبری بی اندازه تلاش های دیپلمتیک خود را پیش برده است. و نظر مرکل به این دلیل اهمیت دارد که او را صدای اتحاد سیاسی جمعیت داووس می دانند؛ جمعیتی که تصور می کند دنیا را می چرخاند. وزارت امور خارجه دولت پوتین تحت ریاست سرگئی لاورف همواره توازنی فوق العاده بین جسارت و دیپلماسی ایجاد کرده است.

باتوجه به این برداشت های متداول، حقیقتا جای تعجب دارد که در عکس های رسمی دیدار پوتین و مرکل، رئیس جمهوری روسیه در کادری چیده شده در نوری مثبت قرار گرفته است. پوتین با کت و شلواری طوسی رنگ با بلوزی به رنگ آبی روشن، مرکل با کتی سبز رنگ در فضایی دوستانه در حالی گفت و گو می کنند و فواره ای هم پشت آنها دیده می شود. اگر کسی از موضوعاتی که درباره آنها صحبت شده اطلاعی نداشت، تصور می کرد این دو در حال نشان دادن عکس نوه هایشان به یکدیگر هستند. این تصاویر دقیقا حامل همان پیامی بودند که هر دو طرف می خواستند منتقل کنند. این دیدار آغاز یک تغییر و تحول مثبت در روابط آلمان و روسیه است!

اما چرا؟

پاسخ واضح به این سوال ضرورتی است که فشارهای دونالد ترامپ از طریق تحریم ها و تعرفه ها بر هر دو کشور وارد آورده است و البته منافع مشترک دو کشور از پیشبرد پروژه خط لوله گازی «نورد استریم 2». اما باتوجه به اینکه هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار پوتین و مرکل اعلام کرد که اروپا به جایگزینی برای سوئیفت نیاز دارد، به نظر می رسد که ماجرا خیلی ریشه دارتر از اینهاست. ماس گفت در حالی که ایالات متحده از دلار به عنوان اسلحه استفاده می کند، اروپا برای زنده نگه داشتن تجارت جهانی به جایگزینی برای نظام بین المللی پرداخت های الکترونیک نیاز دارد. این در حالی است که آمریکا 5 میلیارد دیگر از دارایی های اولیگارش روسی را ضبط کرده است.

اما هنوز هم این سوال وجود دارد که چرا مرکل و ماس این مساله را به صورت علنی مطرح کردند؟ و چرا مرکل که زبان ناطق اتحاد سیاسی جمعیت داووس محسوب می شود، دیداری صمیمانه با پوتین داشت که همچون ترامپ تهدیدی برای قدرت اتحادیه اروپا محسوب می شود؟

نقطه ثقل تحریم های ایالات متحده سوئیفت است، به این دلیل که ردیابی نقل و انتقال های مالی، متوقف کردن پرداخت ها و اعمال جریمه ها همه و همه از طریق سوئیفت صورت می گیرد و اینکه هیچ یک از این اقدامات قانونی نیستند، در بازی سیاست-قدرت بی ربط است. به همین دلیل هم بود که واکنش اروپایی ها به تصمیم ترامپ به ترک برجام بیشتر سر و صدا داشت تا اینکه تاثیرگذار باشد. برای اینکه تدابیر اجرا شده از سوی بروکسل توانایی محافظت از تجارت های اروپایی از اقدامات تلافی جویانه ایالات متحده را در شرایطی که شرکت ها نگران میلیاردها دلار خسارت بالقوه هستند، ندارد. نمونه بارز این مساله متوقف شدن توافق چند میلیارد دلاری توتال فرانسه در ایران بود که مرکل در واکنش تنها بسته کمک 18 میلیون دلاری برای تهران در نظر گرفت که به هیچ وجه جبران خسارت های وارده به ایران نبود.

این مساله اعتبار اتحادیه اروپا را زیر سوال برده و به آنها نشان داده است که عملا قدرتی ندارند و در مواجه با شرایطی همانند شرایط کنونی که ترامپ یک جانبه و بی توجه به خواسته آنها تصمیم گیری می کند، اعتراضشان کار به جایی نخواهد برد. ترامپ در مسیر نابودسازی نظم سازمانی ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم است و مرکل و جمعیت داووس می خواهند از این اتفاق جلوگیری کنند. ظاهرا اولین راه حل آنها هم چرخش به سمت پوتین بوده است.

منبع: راشا اینسایدر / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: سوئیفت برجام سیاست خارجی ترامپ تحریم های آمریکا علیه ایران جایگزین سوئیفت دیدار پوتین و مرکل جمعیت داووس


نظر شما :