وقتی آزادی اقتصادی فراموش شد

داستانی غم انگیز از ونزوئلا

۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۷۷۰۶۱ اخبار اصلی آمریکا
ونزوئلا بهای اقتصادی و انسانی بزرگی برای این اشتباه داد و حالا شانس اندکی برای دوباره ایستادن دارد اگر اصلا شانسی وجود داشته باشد
داستانی غم انگیز از ونزوئلا

نویسنده: جولیا هاو

دیپلماسی ایرانی: شرم ناشی از انتخاب مجدد نیکولاس مادورو در 20ماه می، مشخص کرد که بحران انسانی در این کشور تنها بدتر خواهد شد. مادورو دیکتاتوری خود را از جولای 2017 آغاز کرده و ونزوئلا از این مساله رنج می برد. بسیاری از چیزهایی که رئیس جمهور مادورو و سلف او هوگوچاوز با عنوان «سوسیالیسم قرن 21» از آن یاد می کردند امروزه اقتصاد ونزوئلا را به این مصیبت کشانده است.

ونزوئلا از میراث اقتصاد آزاد خود دست کشید. در سال 1995 رتبه ونزوئلا در آزادی اقتصادی 59,8 از 100 بود. این یعنی در آن سال امتیاز ونزوئلا از دو نمره بیشتر از میانگین جهانی بود. این بنیان اما ادامه پیدا نکرد. زیر نظر چاوز و مادورو، آزادی اقتصادی به یغما رفت و ونزوئلا حالا یکی از بدترین کشورهای جهانی از نظر اقتصادی است و تنها به لطف حضور کره شمالی در رده آخر قرار نگرفته است.

ونزوئلا بهای اقتصادی و انسانی بزرگی برای این اشتباه داد و حالا شانس اندکی برای دوباره ایستادن دارد اگر اصلا شانسی وجود داشته باشد. مردم گرسنه هستند و از بیماری هایی سخت رنج می برند. این وضعیت بغرنج منجر به ایجاد بحران مهاجرت شده است و هزاران ونزوئلایی به کشورهای همسایه گریخته اند.

سازمان جهانی پول پیش بینی کرده است که تولید ناحالص ملی ونزوئلا در سال 2018، 15درصد دیگر کاهش پیدا خواهد کرد. نرخ تورم در حدود 138 درصد است. استیون هانکه استاد دانشگاه جانز هاپکینز برآورد می کند که نرخ تورم در چند ماه آتی تا 25درصد افزایش پیدا کند. طرح های مادورو برای مقابله با مشکلات نیز شکست خورده اند و بیشتر شبیه به طرح های فانتزی و خیال پردازی های واهی هستند.

رژیم سوسیالیست که زمانی از سوی نخبگان در اروپا و آمریکا و آمریکای لاتین با رویکردی مثبت نگریسته می شد، تبدیل به داستان غم انگیزی از جنگ با کاپیتالیسم شده است که باید بیشتر و بیشتر در بحث های سیاسی و اقتصادی خود به آن بپردازیم. در ابتدای سال 2009، بسیاری از کارشناسان اقتصادی از جمله ماری آناستازیا اوگاری در وال استریت جورنال می توانستند مرگ آزادی اقتصادی را ببینند و آینده را پیش بینی کنند. از آن زمان اما چاوز و مادورو به سوءمدیریت اقتصادی و بحران فساد خود ادامه داده و رویکرد خود را تغییر ندادند. بعد از گذشت 15سال حالا اقتصاد دولتی سوسیالیستی بر پایه نفت به زمین خورده است و مردم ونزوئلا از این بحران در رنج هستند.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: مادورو چاوز ونزوئلا


( ۳ )

نظر شما :