گام بزرگ دو کره در مسیر صلح

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۷۶۳۱۵ سرخط اخبار

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نشست سران کره شمالی و جنوبی روز گذشته هفتم اردیبهشت با حضور «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در روستای مرزی «پانمونجوم» موسوم به «خانه صلح» برگزار شد.
رهبران دو کشور ابتدا در خاک کره جنوبی با یکدیگر دست دادند اما چند لحظه بعد «اون» از «این» خواست با عبور از خط وارد خاک کره شمالی شود که این پیشنهاد با تبسم و لبخند رییس جمهوری کره جنوبی مورد استقبال قرار گرفت. پس از چند ثانیه دوباره هر دو رهبر به خاک کره جنوبی بازگشتند. 
اون نخستین مقام ارشد کره شمالی است که پس از پایان جنگ دو کره در سال 1953 میلادی وارد خاک کره جنوبی شد. رهبران دو کره در بیانیه پایانی نشست روز جمعه در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را پس از این پایان دهند». 
سران دو کشور موافقت کرده اند برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند. این نشست به صورتی ویژه مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفت و تحلیل های گوناگونی در این زمینه منتشر شد.

** گام بزرگ دو کره در مسیر صلح 
روزنامه های «الاهرام» و «الیوم السابع» مصر و «العربی الجدید» چاپ لندن، شبکه خبری «الجزیره» قطر و صفحه عربی تارنماهای «دویچه وله» آلمان و «مبتدا» مصر با پوشش اخبار دیدار رهبران دو کره، تلاش این دو کشور برای پایان دادن به شَبَه جنگ در شبه جزیره کره و برقراری صلح پایدار را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه الاهرام، روستای مرزی «پانمونجوم» موسوم به خانه صلح شاهد رویداد تاریخی بود که در آن بالاترین مقامات دو کره پس از سال ها با هم دیدار کردند. 
برپایه اظهارات «ایم جونگ سیوک» یکی از کارمندان دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در این دیدار بر روی خلع سلاح هسته ای و رسیدن به صلح پایدار پیش از هر چیزی دیگر تمرکز شد. این دو رهبر در خط ترسیم مرزها درخت صنوبری را کاشتند که نماد صلح و رفاه است.
به نوشته روزنامه الیوم السابع، «دمتری پیسکوف» سخنگوی کرملین دیدار رهبران کره شمالی و کره جنوبی را ستود و این موضوع را رویدادی بسیار مثبت به شمار آورد. 
«ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاع در مجلس دومای روسیه هم گفت: دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی نشان می دهد امکان همگرایی دو کشور وجود دارد. واقعیتِ رسیدن دو رهبر از نسل جدید به این سطح نشان می دهد که امکان اتحاد به عنوان امت واحد وجود دارد اما این موضوع تنها از راه گفت و گو امکان پذیر نیست، بلکه نیاز به اقدامات اجرایی در این زمینه است.
به نوشته تارنمای دویچه وله، سران دو کره با هم دست دادند و لبخند بر چهره آنان نمایان بود. برپایه اظهارات مسوولان کره جنوبی رهبران دو کشور مذاکرات آشکار و جدی درباره خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره و برقراری صلح پایدار در این منطقه داشتند.
روزنامه العربی الجدید نوشت: دیدار تاریحی رئیس جمهوری کره جنوبی با رهبرکره شمالی صفحه تازه ای از روابط میان دو کشور رقیب را گشوده است. در این زمینه «یون یانگ چانگ» سخنگوی رئیس جمهوری کره جنوبی تصریح کرد رهبران دو کشور گفت وگوی صریح و صادقانه ای برای خلع سلاح و برقراری صلح دائم در شبه جزیره کره و توسعه روابط دوجانبه داشتند.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، نشست سران دو کره امیدها را برای پایان دادن به فضای جنگ و دشمنی میان دو همسایه زنده کرده است. اما ناظران هشدار داده اند حل مسائل پیچیده مانند خلع سلاح هسته ای نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد. 
رهبرکره شمالی از یکم اردیبهشت جاری (21 ماه جاری میلادی) آزمایش های هسته ای و موشکی را متوقف کرده و از گفت و گو با جامعه بین الملل برای برقراری صلح و رشد اقتصادی سخن به میان آورده است. 
به نوشته تارنمای مبتدا، «چنج شیاوخه» استاد دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه «رنمین» پکن گفت: دستاورد اصلی دیدار رهبران دو کره بهبود روابط این دو کشور است. رهبر کره شمالی هنوز هم باید نشان دهد برای از بین بردن برنامه هسته ای خود آمادگی دارد. نشست امروز گامی در مسیر خلع سلاح هسته ای است، اما نمی توان آن را گام بزرگی به شمار آورد.

** حضور آمریکا در شبه جزیره کره مانعی در مسیر صلح دو کره 
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نوشت: درست است که رهبران دو کره در برابر دوربین ها با هم دست دادند و به طور نمادین از مرزهای یکدیگر عبور کردند و متعهد به تلاش برای پایان دادن به سلاح هسته ای در شبه جزیره کره و برپایی صلح پایدار شدند. اما برای تحقق همه وعده ها و تعهدها نیاز به مذاکره، امتیاز دهی، نشان دادن حسن نیت و بی توجهی به دخالت های خارجی به ویژه آمریکا است. اون با تعلیق همه آزمایش های هسته ای و موشکی به دیدار رئیس جمهوری کره جنوبی رفت و با این اقدام حسن نیت خود را نشان داد. 
می توان گفت او به بیشتر اهداف خود رسیده است و اکنون کره شمالی به مرحله بالایی از قدرت بازدارندگی هسته ای رسیده است. این کشور دارای موشک های پیشرفته ای است که می تواند کالیفرنیا، واشنگتن و نیویورک را هدف قرار داد. به یقین این کشور از این دستاوردهای اساسی چشم پوشی نخواهد کرد مگر اینکه 28 هزار سرباز آمریکا پایگاه های خود را در کره جنوبی ترک کنند و چتر هسته ای آمریکا از این منطقه برداشته شود و این موضوعی است که واشنگتن با آن مخالفت می کند. مسیر صلح هنوز هم طولانی است و بمب های آمریکا در طول مسیر وجود دارد. زیرا آمریکا از زمان جنگ 1950 میلادی میلیاردها دلار در کره جنوبی سرمایه گذاری کرده است و به راحتی تسلیم نخواهد شد. اما باز هم تمایل رهبران دو کره برای صلح و پایان دادن به تنش تحول مهمی است که با خوش بینی همراه است. 
عبارت زیبا و پرمحتوی رئیس جمهوری کره جنوبی که گفت «ما ملتی واحد هستیم و دلیلی برای جنگ وجود ندارد» نشان می دهد که روحیه تازه ای در شبه جزیره کره حاکم شده است که در آن بر همزیستی به دور از دخالت های خارجی تمرکز خواهد شد.

کلید واژه ها: کره جنوبی صلح پایدار


نظر شما :