ماجرای تنش میان رهبران اسرائیل و آمریکا چیست؟

مشاجره تلفنی ترامپ و نتانیاهو

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۷۵۹۴۴ اخبار اصلی آمریکا
صرف نظر از اظهارات رسمی که کشورها انجام می‌دهد، دولت اسرائیل و نیروهای امنیتی از تصمیم ترامپ درباره خروج نیروهایی امریکایی از اسرائیل ناراحت و دلسرد هستند.
مشاجره تلفنی ترامپ و نتانیاهو

نویسنده: باراک روید

دیپلماسی ایرانی: تماس تلفنی میان نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ که هفته گذشته رخ داد تبدیل به یک شکست شد. نتانیاهو نتوانست ترامپ را متقاعد کند که درباره تصمیم اش در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه تجدید نظر کند. این خلاصه ای از اتفاقی بود که منابع من از اسرائیل اعلام کردند.

چرا این قضیه مهم است: صرف نظر از اظهارات رسمی که کشور ها انجام می دهد، دولت اسرائیل و نیروهای امنیتی از تصمیم ترامپ درباره خروج نیروهایی آمریکایی از اسرائیل ناراحت و دلسرد هستند. مقامات اسرائیلی معتقدند که ترامپ تنها به دنبال شکست دادن داعش در سوریه بود و هیچ علاقه ای برای اقدام نظامی علیه ایران در این کشور ندارد. یک مقام اسرائیلی به من گفت: «آمریکایی ها از اقدامات ما علیه ایران در سوریه حمایت می کنند اما مشکل اینجاست که ما در این مسیر تنها هستیم و خودمان باید عمل کنیم.»

منابع اسرائیلی گفتند که نتانیاهو کسی بود که تماس را برقرار کرد. نخست وزیر کمک کاخ سفید را برای ترتیب دادن یک تماس تلفنی در اسرع وقت روز سه شنبه خواستار شد. ترامپ در این روز در نشست شورای امنیت ملی درباره وقایع سوریه شرکت داشت. مقامات اسرائیلی اعلام کردند که در نهایت این تماس برقرار شد اما دیگر خیلی دیر بود و رئیس جمهور به شکلی واضح برای اسرائیلی ها آشکار کرد که قصد او برای بیرون کشیدن نیرو هایش از اسرائیل جدی است و تنها مساله زمان در میان است. سایر منابع اسرائیلی اعلام کردند که نخست وزیر اسرائیل بر سر تجدید نظر ترامپ اصرار داشت و درپی این ماجرا و اصرار، در جریان مکالمات و طرف تنش هایی ایجاد شد.

اخبار رسمی که از تماس میان این دو رهبر منتشر شد اشاره ای به اختلاف میان ترامپ و نتانیاهو نداشت. بیانیه کاخ سفید به این شکل بود: «رئیس جمور ترامپ بار دیگر بر تعهد ایالات متحده درباره امنیت اسرائیل تاکید کرد و دو رهبر موافق کردند که همکاری نزدیک خود را برای مقابله با نفوذ تهدیدآمیز و فعالیت های بی ثبات کننده ایران ادامه دهند.» بیانیه ای که از سوی دفتر نتانیاهو منتشر شد نیز تقریبا مشابه بود.

یک مقام رسمی در دفتر نخست وزیر اسرائیل در ارائه اطلاعات درباره محتوای تماس نتانیاهو و ترامپ خودداری کرد و تنها به گفتن این مساله اکتفا کرد که: «هرگونه توصیف دیگری از تماس تلفنی میان ترامپ و نتانیاهو تحلیل شخصی فردی است که نوع رابطه میان ترامپ و نتانیاهو و نحوه مکالمه این دو فرد با یکدیگر را درک نمی کند.»

منبع: اکسیوس/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ایالات متحده آمریکا اسرائیل نتانیاهو ترامپ


( ۱ )

نظر شما :