مصر از امریکا عصبانی است

این چند میلیون دلار لعنتی

۰۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۱۱۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده می نویسد: دولت امریکا همواره از برگه کمک های مالی به مصر به عنوان یک برگه فشار در طول سال های گذشته استفاده کرده است.
این چند میلیون دلار لعنتی

دیپلماسی ایرانی: کمک های امریکا به مصر با معاهده کمپ دیوید مصر با اسرائیل که در آن روزگار آغازگر صفحه تازه ای در روابط مصر با امریکا بعد از سال های طولانی تنش بود، گره خورده است.

با وجود این که کمک های امریکایی در حجم دستاوردهایی نبود که امریکا از طریق معاهده کمپ دیوید به دست آورد و توانست در منطقه نفوذی مضاعف پیدا کند و در صلح اعراب با اسرائیل صاحب نفوذ برتر شود، اما با این حال دولت امریکا همواره از برگه کمک های مالی به مصر به عنوان یک برگه فشار در طول سال های گذشته استفاده کرده است. الآن هم امریکا همین سیاست را همچنان دنبال می کند. بر این اساس اخیرا امریکا پرداخت 259 میلیون دلار در چارچوب کمک های مقرر به مصر مطابق با توافق کمپ دیوید را متوقف کرده است. مبلغ زیاد بزرگی نیست، نه برای مصر و نه برای امریکا، اما تصمیمی که در این رابطه در این زمان معین گرفته شده نشان دهنده مسائل بسیاری است.

این در حالی است که امریکا تا الآن موضع روشنی را در قبال اختلافات بر سر قضیه تروریسم که به عامل اختلافی میان کشورهای عربی با قطر تبدیل شده، اتخاذ نکرده است. حتی به نظر می رسد در برخی مواقع مواضع منعطف تری را نسبت به قطر اتخاذ می کند. این مساله سوال های بسیاری را مطرح می کند، به خصوص که اخیرا در دوحه شاهد مانورهای نظامی میان نیروهای امریکایی و ارتش قطر بوده ایم.

امریکا در دوره ترامپ صفحه جدیدی را در رابطه با مصر ورق زد، و بعد از سفر موفق عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر به واشنگتن نوعی هماهنگی میان دو طرف در قضایای بسیاری از جمله موضوعات امنیتی و سیاسی به خصوص در قضیه حمایت مالی از تروریسم به وجود آمد. اما الآن به نظر می رسد که امریکا ترجیح داده است برای مصالح اقتصادی و مالی از محکوم کردن قطر خودداری کند. مساله منافع مالی این روزها بیش از هر زمانی به کاخ سفید و مشاوران رئیس جمهور ترامپ نزدیک شده و در اولیت ها قرار گرفته است.

از این جاست که توقف جزئی کمک های امریکا را باید ارسال پیام هایی از سوی واشنگتن به دیگران تعبیر کرد با وجود این که همه می دانیم این مبلغ رقم بزرگی نیست.

امریکا اصرار دارد همیشه با برگه کمک های مالی بازی کند و به مصر فشار بیاورد اما شکی نیست که این رفتار ضرر بسیاری به روابط امریکا و مصر وارد می کند و حساسیت هایی را به وجود می آورد که هیچ توجیهی ندارد، همچنین منعکس کننده نیت های سوء امریکا نسبت به مصر است و نشان می دهد خواسته های غیرمعمولی را از مصر دارد که می خواهد به آن خواسته ها برسد...

امریکا در حالی چنین تصمیمی می گیرد که باید درک کند که مصر تغییر کرده است و تصمیم های مصر الآن در تمامی زمینه ها و در تمامی حوزه هایی که اتخاذ می کند تنها در چارچوب مصالح مصر و ملت مصر است. درباره بحران قطر و موضع عربی بر سر این قضیه هنوز دولت امریکا با وجود اهمیت بسیاری که به این موضوع می دهد، همچنان موضع روشنی اتخاذ نکرده است. اما امریکا باید توجه کند که فارغ از مصالحش در رابطه با قطر باید قضیه تروریسم را جدی بگیرد و توجه بیشتری به آن داشته باشد برای این که تروریسم تهدیدی برای همه جهان است. درباره کمک های امریکا به مصر نیز باید واشنگتن به دور از متغیرهای سیاسی همچنان به پرداخت این کمک ها ادامه دهد، برای این که از این توافق امریکا بسیار بیشتر از مصر استفاده کرده است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: قطر مصر ایالات متحده امریکا


نظر شما :