مقاومت با کمک ایران به کرانه باختری و اراضی ۴۸ بازمی‌گردد

۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۱۵ کد : ۱۹۷۰۷۷۱ سرخط اخبار

روزنامه «رای الیوم» نوشت: ایران به دنبال پیروزی قریب الوقوع متحد خود در سوریه و مقاومت متحدانش در یمن و افزایش نفوذ آن در عراق و بازپس گیری برگه مقاومت فلسطین در مقام یک قدرت منطقه ای بزرگ در منطقه جلوه گر شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «رای الیوم» مقاله ای را به قلم «عبدالباری عطوان»، سردبیر این روزنامه با این عنوان منتشر کرد که «اقدام عباس در قطع حقوق نوار غزه و تحریم ها علیه حماس این جنبش را با قدرت به آغوش ایران بازگرداند...تحکیم مقاومت در کرانه باختری می تواند، عنوان مرحله آتی باشد و حضور «عاروری» در بیروت و تهران پیامی قوی برای اسرائیل است».

در این یادداشت آمده است: در حالی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان درحال تشدید تهدیدهای خود درباره قطع کمک های مالی و حقوق کارمندان نوار غزه است تا حماس را برای پذیرش شروطی که در طرح اخیر صلح خود ذکر کرده تحت فشار قرار داده و نوار غزه را به زیر چتر حکومتی خود در رام الله بازگرداند، حماس در حال تحقق دستاوردهای دیپلماتیک منطقه ای است که برجسته ترین آن عادی سازی روابط با ایران و گشودن صفحه ای جدید از روابط خود با ایران است. همان کاری که با مصر کرد و از طریق محمد دحلان عضو جدا شده فتح و دشمن سرسخت سابق خود به تفاهماتی با مصری ها دست یافت.

درست است که عبدالله دوم شاه اردن در دیداری کم سابقه دیروز با محمود عباس در مقر وی در شهر رام الله برای چندین ساعت گفت وگو کرد اما روشن است که انزوای محمود عباس و حکومت وی رو به بیش تر شدن است آن هم به دلیل جمود سیاسی و دیپلماتیک رئیس تشکیلات خودگردان، پا به سن گذاشتن و ناخوش احوالی او و نداشتن تحرکات دیپلماسی در 2 سطح عربی و بین المللی و تصمیم گیری های نادرستش است که بارزترین آن قطع حقوق ده ها هزار از کارکنان نوار غزه و شریک شدن در قطع جریان برق نوار غزه است.

پیروزی بزرگی که انتفاضه اخیر قدس اشغالی به دست آورد و توانست مقامات اسرائیل را به برچیدن گیت های الکترونیکی از ورودی های مسجد الاقصی وادار کند و مساله تشکیل رهبری جایگزین فلسطینی خارج از چارچوب سازمان آزادی بخش فلسطین و گروه های آن مثل همیشه دردسری بزرگی برای تشکیلات خودگردان و رئیس آن بوده و به وضوح این رسوایی را که از آن سخن گفتیم فاش می کند اگرچه در عین حال تصمیم او را در توقف تماس هایش با اسرائیل به عنوان پاسخی به جنایات های این رژیم در قدس اشغالی و برای اعلام همبستگی با انتفاضه قدس گرامی می داریم.

عباس در حال از دست دادن نوار غزه است چون تحریم های پیاپی که بر مردم این منطقه وضع می کند، کاهش حقوق بیش از 60 هزار کارمند غزه و بازنشستگی زودتر از موعد 6 هزار نفر آنها و پرداخت نکردن صورت حساب محموله های سوخت برای راه اندازی نیروگاه های تولید برق غزه آن گونه که امید داشته بر قدرت حماس تاثیرنگذاشته بلکه معیشت یک میلیون فلسطینی را متاثر کرده و نتایج معکوسی داشته به نحوی که شدت درد و رنجشان و خشم آنها را از تشکیلات خودگردان و شخص محمود عباس بیش تر کرده آن هم در زمانی که عباس در وضعیت بی نهایت ضعیفی است.

 

گشایش روز افزون روابط حماس با ایران آن هم بدون اینکه به رابطه ای که با مصر برقرار کرده لطمه بزند می تواند کم یا زیاد به زیان محمود عباس و حکومت وی در کرانه باختری تمام شود چون نزدیکی حماس به ایران با هدف تقویت همه اشکال مقاومت در کرانه باختری صورت گرفته تا فشارها بر رِژیم اشغالگر را بیش تر، تشکیلات خودگردان را تضعیف و هماهنگی های امنیتی تشکیلات خودگردان با صهیونیست ها را از بین ببرد و این مورد آخری چیزی است که خواسته غالب فلسطینی هاست.

ریاست هیات حماس که به دعوت مقامات ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور این کشور به تهران سفر کرد برعهده عزت الرشق بود و اسامه حمدان، صالح العاروری و زاهبر جبارین نیز از اعضای این هیات بودند.

از نظر ما نکته مهم در ترکیب اعضای هیات حماس در تهران، حضور عاروری رئیس شاخه نظامی حماس در کرانه باختری بود، فردی که مسئولیت ربودن سه شهرک نشین صهیونیست را در سال 2014 و قتل آنها را پذیرفت و اعلام کرد که به انتقام سوزانده شدن محمد ابوخضیر جوان فلسطینی به دست صهیونیست ها این واقعه رخ داده است و به دنبال آن اسرائیل و ارتش آن تجاوزی 53 روزه علیه نوار غزه به راه انداختند که در آن شکست خوردند در حالی که حماس و دیگر گروه های مقاومت قوی تر و استوارتر شدند.

ایرانی ها بارها در سخنرانی های اخیر خود و در میزبانی از کنفرانس بزرگ مقاومت فلسطین که فوریه گذشته در تهران برگزار شد بر عزم خود برای احیا و گسترش مقاومت در کرانه باختری و قدس اشغالی تاکید کردند و آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران نیز به صراحت از این رویکرد سخت گفت بنابراین نزدیکی ایران به حماس و گشودن صفحه ای جدید از روابط با این جنبش ترجمان عملی حرف آنهاست.

بعید نیست که عاروری که زیر فشارهای آمریکا و اسرائیل مجبور به ترک ترکیه و سپس دوحه شده و احتمالا در ضاحیه در جنوب بیروت تحت حفاظت حزب الله مستقر است، مرد مرحله آتی و نوک پیکان احیای مقاومت ضد اشغالگری اسرائیل باشد آن هم به دلیل تجربه بالا و روابط گسترده ای که با اعضای حماس و هسته های آن در داخل فلسطین دارد و همچنین جرات و شجاعت وی در تصمیم گیری ها و جلودار بودن وی در خط مقاومت و مخالف هایی که با همه اشکال نرمش در رویارویی با اسرائیل دارد.

استقبال امیر حسین عبداللهیان، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از  هیاتی از حماس به ریاست عاروری در سفارت ایران در بیروت و انتشار تصاویر این دیدار نیز پیامی آشکار به رژیم صهیونیستی و همچنین تشکیلات خودگردان و محمود عباس بود که می گوید مقاومت با کمک ایران به کرانه باختری و اراضی اشغالی 48 بازمی گردد.

بی شک اقدامات عباس و همچنین تحریم های اسرائیل علیه نوار غزه، تسریع روند یهودی سازی قدس و هجوم کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل همگی انگیزه های حماس و چه بسا دیگر جنبش های مقاومت برای رفتن به آغوش ایران است.

ایران به دنبال پیروزی قریب الوقوع متحد خود در سوریه و مقاومت متحدانش در یمن و افزایش نفوذ آن در عراق و بازپس گیری برگه مقاومت فلسطین آن هم پس از تقویت مقاومت در لبنان در مقام یک قدرت منطقه ای بزرگ در منطقه جلوه گر شده است.

در پایان می گوییم ایران در محاسبات خود موفق عمل کرده و برگه های برنده را در دست دارد و بدون ورود به هیچ جنگ مستقیمی ثمر گرفته است در حالی که کشورهای عربی میانه رو در همه جبهه ها شکست خوردند که از جمله آنها محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

کلید واژه ها: حماس نوار غزه محمود عباس آن هم


( ۱ )

نظر شما :