ترکیه: پایگاه نظامی ترکیه در قطر موضوعی دوجانبه است

۲۰ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۷۰۰۷۷ سرخط اخبار

معاون نخست وزیر ترکیه با رد بسته شدن پایگاه نظامی کشورش در قطر تاکید کرد نه دوحه و نه هیچ دولت مستقلی خواسته های کشورهای عربی را نمی پذیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «نعمان کورتلموش» معاون و سخنگوی نخست وزیر ترکیه خواستار مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و قطر برای حل بحران این کشور شد.

کورتلموش طی مصاحبه با شبکه «العربی» با تاکید بر اینکه پایگاه نظامی ترکیه در قطر یک مسئله داخلی میان دوحه و آنکارا است، گفت: «ما برای عدالت و قانون در جهان می جنگیم و خواستار نزاع میان برادران و دوستانمان نیستیم.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی همچنین افزود: «منطقه خلیج فارس و خاورمیانه در آشفتگی سیاسی بزرگی است، به همین دلیل می خواهیم بحران قطر بصورت مسالمت آمیز حل شود.»

معاون نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه آنکار از دوحه جانبداری نمی کند، از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خواست از شروطشان برای برقراری مجدد روابط با قطر صرف نظر و دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند.

کورتلموش ضمن تاکید بر اینکه ترکیه آماده است به کاهش تنش بحران قطر کمک کند، ادامه داد: «نه قطر و نه هیچ کشور مستقل دیگری چنین فهرست شروطی را قبول نمی کند. گفتن این جمله که در صورت عدم تبعیت قطر از شروط مذکور، تحریم های بیشتری اعمال می شود؛ کاملا نادرست است.»

وی تصریح کرد ترکیه همچنان به حمایت و تامین منابع مردم قطر ادامه خواهد داد زیرا درخواست های کشورهای عربی استقلال هر کشور مستقلی را نقض می کند.

این مقام ارشد ترک همچنین افزود که اگر قرار باشد پایگاه نظامی کشورش در قطر بسته شود، فقط از طریق مذاکرات دو جانبه میان دوحه و آنکارا این اتفاق می افتد.

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روز 15 خرداد در بیانیه های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام و این کشور را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کردند. 

از آن زمان تا کنون مقامات ترکیه ای تلاش هایی را برای حل مشکل قطر، با مذاکره با سران کشورهای عربی آغاز کرده اند. همچنین پارلمان ترکیه تصویب کرده تا نیروهای نظامی این کشور در قطر مستقر شوند.

صبح روز جمعه نیز نماینده کویت لیستی از شروط 13گانه شورای همکاری خلیج فارس جهت برقراری مجدد روابط با قطر را به دوحه رساند. شروطی که از نظر بیشتر تحلیلگران سیاسی، اجرای آنها تقریبا غیرممکن است.

کلید واژه ها: قطر دوحه


نظر شما :