الاهرام در سرمقاله خود تاکید کرد

اهمیت سفر همزمان وزرای امور خارجه و دفاع روسیه به مصر

۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۹۲۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نمی توان تصور کرد استراتژی ای شکل بگیرد بدون این که طرف روسی در آن مشارکت داشته باشد با توجه به این نکته که روسیه یکی از قدرتمندترین کشورها در جهان است.
اهمیت سفر همزمان وزرای امور خارجه و دفاع روسیه به مصر

دیپلماسی ایرانی: آمدن وزیر امور خارجه، سرگئی لاوروف و وزیر دفاع روسیه، سرگی شویگو به مصر در این برهه زمانی اهمیت خاصی دارد که از جنبه های مختلفی قابل ارزیابی است. اول از همه تاکید بر افزایش خطر تروریسم و مطالبه آنها بر استراتژی بین المللی فراگیر برای مبارزه با آن است که نمی توان تصور کرد استراتژی ای شکل بگیرد بدون این که طرف روسی در آن مشارکت داشته باشد با توجه به این نکته که روسیه یکی از قدرتمندترین کشورها در جهان است.

دومین نکته این است که این سفر در زمانی انجام می شود که نیاز مبرمی به همکاری برای حل بحران های منطقه چه در سوریه چه در عراق چه در لیبی چه در یمن وجود دارد. به ویژه که در توافق میان قاهره و مسکو بر ضرورت حل سیاسی بحران ها به گونه ای که از تمامی نهادهای دولت ها محافظت شود و به تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته شود، تاکید شده است.

روابط دو جانبه میان کشورها در تمامی زمینه ها در سال های اخیر شاهد شکوفایی قابل ملاحظه ای بوده است. مساله ای که دو کشور را بر آن می دارد که بر توسعه هر چه بیشتر روابط ممارست کنند تا مصالح بیشتری برای هر دو طرف تامین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر درباره مذاکرات دو وزیر امور خارجه، سامح شکری و لاوروف تاکید کرد که دو طرف بر راه های توسعه روابط دو جانبه در تمامی زمینه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و گردشگری تاکید کردند و هر دو وزیر به زودی پیشنهادهای خود را برای حل بحران های منطقه از جمله در سوریه و عراق و یمن و لیبی ارائه خواهند داد.

فارغ از این که سفر لاوروف و شویگو به قاهره در چارچوب دستورالعمل 2+2 بوده که از نوامبر 2013 بر آن توافق شده که هدف از آن حمایت هر چه بیشتر از توسعه روابط است، اما این سفر از نگاهی دیگر نیز حائز اهمیت است. این سفر در زمانی انجام می شود که دونالد ترامپ سکان دار ریاست جمهوری امریکا شده و قصد دارد سیاست امریکا در قبال خاورمیانه را تغییری اساسی دهد و شیوه ای متفاوت با دولت سابق به ریاست باراک اوباما را در پیش بگیرد.

علاوه بر آن روابط اقتصادی دو کشور سرشار از موضوعات مختلف است که از بازگشت گردشگران روس و تاسیس نیروگاه هسته ای تا تشکیل منطقه مشترک آزاد تجاری میان دو کشور و تبادل تجاری را شامل می شود. همچنین دو طرف بر ضرورت همکاری های نظامی به عنوان بخشی از مذاکرات دو طرفه تاکید جدی دارند.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر روسیه


نظر شما :