ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از ارتباط اسرائیل با دستورات ترامپ تا حمایت مالی عربستان از وهابیت در کوزوو

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۹۰۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ارتباط اسرائیل با دستورات ترامپ، حمایت مالی عربستان از وهابیت در کوزوو، مرگ 209 نفر بر اثر بیماری وبا در یمن و آغاز اخراج کارکنان وزارت امور خارجه امریکا از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از ارتباط اسرائیل با دستورات ترامپ تا حمایت مالی عربستان از وهابیت در کوزوو

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

اخراج کارکنان وزارت امور خارجه امریکا

نشریه آتلانتیک گزارش داد که در پی کاهش بودجه وزارت امور خارجه امریکا از سوی دولت این کشور، صدها دیپلمات در آستانه اخراج قرار دارند.

بنا به گزارش ها حداقل 29 درصد بودجه وزارت امور خارجه امریکا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که پیش از این خود بودجه وزارت امور خارجه پایین بود و جان کری، وزیر امور خارجه سابق بارها خواستار افزایش بودجه این وزارت خانه شده بود.

به نوشته آتلانتیک رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه جدید امریکا تلاش بسیاری کرد تا جلوی کاهش بودجه وزارت خانه اش را بگیرد اما دولت حاضر به تسلیم در برابر فشارهای او نشد.

گفته می شود کاهش بودجه وزارت خارجه به خواست مستقیم دونالد ترامپ صورت گرفته است.

برخی منابع خبری صحبت از آغاز اخراج کارکنان وزارت امور خارجه امریکا زده اند.

 

انتظار روسیه به افزایش تجارت با کره شمالی

در حالی که مساله آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی به چالشی در روابط خارجی این کشور با ایالات متحده و متحدان آسیایی و اروپایی اش تبدیل شده، مقامات روسیه تلاش دارند روابط مسکو را با پیونگ یانگ گسترش دهند و در این راه تلاش های مضاعفی برای افزایش مراودات تجاری با این کشور آغاز کرده اند.

به نوشته اندیشکده استراتفور، روسیه در سال 2014 نزدیک به 90 درصد بدهی های کره شمالی که از زمان اتحاد جماهیر شوروی بر جای مانده بود را بخشید.

در حال حاضر روسیه صادرات زغال سنگ خود را به کره شمالی افزایش داده و انتظار دارد تا پایان سال حداقل تا دو میلیون تن از این محصول به این کشور صادر کند. صادرات زغال سنگ روسیه به کره شمالی در سال 2013 حدود 100 هزار تن بود که این رقم تا پایان سال 2015 به 1.5 میلیون تن رسید.

 

حضور ۴۵ هزار نیروی آمریکایی در عراق

احمد الابیض، تحلیلگر سیاسی عراقی با بیان این که نزدیک به ۴۵ هزار نیروی آمریکایی در حال حاضر در عراق حضور دارند، از دولت عراق خواست تا در این باره با شفافیت سخن بگوید.

الابیض در گفت و گو با پایگاه خبری المعلومة عراق، گفت: کنگره آمریکا پیش از این برای هر مستشار آمریکایی که تعدادشان ۵ هزار نفر است در عراق خواسته بود که ۸ الی ۹ سرباز در نظر گرفته شود که تعداد نزدیک به ۴۵ هزار نیرو را شامل می شود.

او افزود: در اصل کنگره مکلف به پرداخت حقوق مستشاران نیست و این دولت عراق است که این وظیفه را بر عهده دارد.

این تحلیلگر سیاسی از دولت عراق خواست تا مسیر شفافیت را در پیش بگیرد و افکار عمومی را درباره حضور آمریکایی ها آگاه کند.

اعلام رقم ۴۵ هزار نیروی آمریکایی در عراق، از سوی این تحلیلگر عراقی، در حالی است که دولت بغداد وجود سرباز های آمریکایی (غیر از مستشاران) را رد می کند.

 

اسرائیل پشت دستور مسافرتی ترامپ

سایت خبری وان نیوز گزارش داد که اطلاعات امنیتی ترامپ عامل اصلی صدور قانون منع حمل یارانه و وسایل الکترونیکی برای مسافران خاورمیانه به ایالات متحده بوده است.

بنا به این گزارش، اسرائیل از طریق نیروهای نفوذی خود در داعش دریافته بود که این گروه تروریستی قصد دارد در سفر شهروندان خاورمیانه به امریکا از طریق یک وسیله الکترونیکی بمب گذاری شده یک حادثه تروریستی رقم بزند.

 

عربستان وهابیت را در کوزوو حمایت مالی می کند

دولت آلمان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که عربستان سعودی حامی مالی وهابیت در کوزوو است.

به گزارش نشریه دی ولت، عربستان همچنین به هزینه خود مبلغینی را به کوزوو می فرستد که این افراد با توزیع پول سعی در جذب اهالی این کشور دارند.

سیویم داگدیلین، نماینده حزب چپ در پارلمان آلمان در این باره گفت: «مبلغین وهابیت زیر نظر نیروهای بین المللی حافظ صلح تلاش می کنند که کوزوو را به یک مرکز تروریستی در منطقه تبدیل کنند.»

وی تاکید کرد، عربستان بر اساس ایدئولوژی افراطی خود می خواهد با استفاده از وهابیت علیه غرب و نیروهای آلمانی در کوزوو استفاده کند.

 

تلاش امریکا برای امضای توافقی با عراق برای ماندن نیروهای امریکایی

روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد که مذاکراتی سری از ابتدای ماه جاری میلادی میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با دولت عراق آغاز شده است که به موجب آن نیروهای امریکایی بعد از آزادی موصل از دست داعش در عراق می مانند.

به نوشته این روزنامه مذاکرات مقامات عراقی مستقیما با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در جریان است و به موجب آن نیروهای امریکایی بعد از پاکسازی موصل همچنان در عراق می مانند. قرار است این توافق نامه سری به زودی امضا شود.

 

مرگ 209 یمنی بر اثر وبا

سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، اعلام کرد که شمار افرادی که بر اثر وبا در یمن کشته می شوند به 209 نفر افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری المسله، این سازمان همچنین اعلام کرد تا کنون 17 هزار و 200 نفر مبتلا به وبا ثبت شده که 209 نفر آنها در سراسر یمن جان سپرده اند.

بعد از بمباران زیرساخت های یمن توسط نیروهای متجاوز عربستانی مبتلایان بیماری های گوناگون از جمله وبا در یمن افزایش یافته و با کمبود دارو قربانیان بسیاری را می گیرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کوزوو وهابیت دولت عراق امریکا دونالد ترامپ


نظر شما :