اعراب و ترکمن‌ها به شدت مخالفند

سپتامبر، تاریخ مورد نظر کردها برای استقلال

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۶۸۶۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ملابختیار، یکی از مقامات حزب اتحاد میهنی کردستان عراق درباره مواضع بین‌المللی نسبت به این رفراندوم گفت که مواضع اکثر کشورهای جهان نسبت به ایجاد کشور کردستان سلبی و منفی است.
سپتامبر، تاریخ مورد نظر کردها برای استقلال

دیپلماسی ایرانی: حزب اتحاد میهنی و حزب دموکراتیک کردستان، دو حزب اصلی در اقلیم کردستان عراق، اعلام کردند که کمیته ای را برای برگزاری رفراندوم استقلال در ماه سپتامبر پیش رو تشکیل داده اند. قرار است این کمیته درباره چگونگی فعال سازی نهادهای قانون گذاری برای برگزاری انتخابات از جمله این که چگونه می توانند در مناطق مورد منازعه نیز این انتخابات را برگزار کنند، بررسی های لازم را انجام دهد.

ملابختیار، مسئول هیئت دست اندرکار در دفتر سیاسی اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی در جریان نشست حزبی ای که در شهر حلبچه برگزار شد، در این باره گفت که دو حزب اتحاد میهنی و دموکراتیک کردستان در جلسات دوجانبه شان بر ابزارهای اجرایی رفراندوم مردمی که قرار است در سپتامبر سال جاری برگزار شود، توافق کردند. وی توضیح داد با وجود اختلاف های سیاسی و ایدئولوژیک میان احزاب کردستان، همه بر برگزاری رفراندوم استقلال اتفاق نظر دارند و بر انجام آن اصرار می کنند. وی همچنین تاکید کرد که مذاکرات دو حزب برای پیگیری کار پارلمان کردستان به گونه ای که در خدمت رفراندوم و استقلال و وحدت صفوف میهنی باشد همچنان ادامه دارد.

وی درباره مواضع بین المللی نسبت به این رفراندوم گفت که مواضع اکثر کشورهای جهان نسبت به ایجاد کشور کردستان سلبی و منفی است اما هیچ کدام موضعی خصمانه نسبت به قضیه کردی اتخاذ نکرده اند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت یافتن راه حل ها برای مشکلات و بحران ها در اقلیم کردستان با هدف بهبود وضعیت معیشتی شهروندان گفت که دو حزب به زودی هیئتی را به بغداد می فرستند تا فضای تنش آمیز موجود با دولت مرکزی را آرام کنند. تنشی که در پی برافراشتن پرچم کردستان به جای پرچم عراق در سازمان ها و نهادهای دولتی در استان کرکوک به وجود آمده است.

این در حالی است که طرف های ترکمن و عرب در کرکوک مخالفت شدید خود را برای برگزاری رفراندوم در این استان اعلام کردند.

ارشد الصالحی، رئیس جبهه ترکمان در این باره به ایلاف گفت: «احزاب کردستان هیئتی را تشکیل داده اند تا با طرف های سیاسی در کرکوک ملاقات کنند و درباره چگونگی برگزاری این رفراندوم در استان بحث کنند. اما مساله طرف سیاسی معینی نیست. این قضیه حساس اولا به عراق آسیب می زند، ثانیا به ترکیب جمعیتی ترکمان و کرد و عرب و اقلیت های دینی دیگر در مناطق مختلط آسیب وارد می کند.»

وی تاکید کرد، احزاب کردستانی تلاش می کنند که «مشکلات اقتصادی و سیاسی اقلیم را به کرکوک بفرستند، به خصوص در مورد حقوق کارکنان که تا کنون چیزی به آنها پرداخت نشده است، همچنین اختلاف های سیاسی داخلی میان احزاب کُرد.»

در همین رابطه احمد حمید العبیدی، هماهنگ کننده دیدارهای مشترک عربی در کرکوک با صدور بیانیه ای مطبوعاتی تاکید کرد که موضوع رفراندوم غیرقانونی است برای این که حاکمیت بر کرکوک از سوی دولت اتحادی (بغداد) است و نه اقلیم کردستان که بخواهد در آن رفراندوم برگزار کند. وی در بیانیه خود افزود: «برگزاری رفراندوم در کرکوک نیاز به تصویب قانون از طریق مجلس نمایندگان دارد نه این که بر اساس مزاج احزاب هر چه تمایل داشته باشند انجام شود. راه آن این است که طرحی قانونی به مجلس نمایندگان عراق فرستاده شود و در آن جا باید این طرح تصویب شود تا به دنبال آن اقلیم کردستان بتواند رفراندوم برگزار کند.»

وی همچنین تاکید کرد، احزاب کردستانی در کرکوک دو هدف را دنبال می کنند، اول برگزاری رفراندومی خاص برای استقلال کردستان در کرکوک و مناطق مورد منازعه و دیگری برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنونشت کرکوک بر اساس آن چه در ماده 140 قانون اساسی آمده است.

احزاب کردستانی در کرکوک نیز با صدور بیانیه ای مشترک خواستار برگزاری رفراندوم استقلال کردستان در کوکوک با توجه به نظرات اعراب و ترکمن ها از طریق تشکیل کمیته ای ویژه که با آنها دیدار و گفت وگو کند، شدند.

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کرکوک برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان


نظر شما :