ملک سلمان سفر خود به لبنان را لغو کرد

تنش در روابط ریاض و بیروت

۱۸ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۷۷۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه سیاسی لبنانی می‌گویند که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی سفر خود را به لبنان لغو کرده است تا به این ترتیب پیامی اعتراضی را به گوش میشل عون، رئیس جمهوری لبنان برساند.
تنش در روابط ریاض و بیروت

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه سیاسی لبنانی می گویند که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی سفر خود را به لبنان لغو کرده است تا به این ترتیب پیامی اعتراضی را به گوش میشل عون، رئیس جمهوری لبنان برساند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، برخی خبرهای فاش شده از منابع غیررسمی عربستانی حاکی از آن است که ریاض از گشودن صفحه ای جدید با لبنان که گمان می کرد با انتخاب میشل عون، به عنوان رئیس جمهوری لبنان گشوده شود، ناامید شده و از این بابت بسیار عصبانی است.

سفر ملک سلمان به بیروت به طور رسمی اعلام نشده بود و دو طرف تلاش داشتند مقدمات انجام آن را فراهم کنند و به همین مناسبت هیئتی از دار الفتوای لبنان به ریاست عبداللطیف دریان به عربستان سفر کرده بود. پیش بینی می شد با سفر ملک سلمان نفسی به اقتصاد خسته لبنان دمیده شود، به ویژه که انتظار می رفت با این سفر زمینه برای تقویت بخش گردشگری و سرمایه گذاری عربستان و به دنبال آن دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فراهم شود.

ریاض انتظار داشت بعد از تسهیل امور برای انتخاب سعد حریری به عنوان نخست وزیر و میشل عون به عنوان رئیس جمهور صفحه تازه ای در روابط دو کشور گشوده شود. حتی ریاض برای تسریع امور بهبود سطح روابط، ثامر السبهان، وزیر امور خلیج فارس عربستان را مامور به پیگیری پرونده لبنان با هدف توسعه روابط دو جانبه کرد. حتی عربستان تلاش کرد بعد از اظهارات شدیداللحن سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان علیه عربستان، خویشتنداری کند و به کار خود برای توسعه روابط ادامه دهد. اما بعد از این که میشل عون در قاهره اعلام کرد که باید از مسلح بودن حزب الله استقبال کنیم و سلاح حزب الله لازمه دفاع از لبنان است، شگفت زده شد و آن را نشانه ای نه چندان مناسب در جهت توسعه روابط با ریاض قلمداد کرد. این در حالی است که لبنان از عربستان خواسته بود که هدیه مالی خود برای خرید سلاح از فرانسه برای ارتش لبنان را بپردازد، و عربستان نیز قصد داشت در عدم پرداخت این هدیه چندمیلیارد دلاری که از نزدیک به چهار سال پیش وعده آن را داده بود، تجدید نظر کند، اما با شنیدن اظهارات میشل عون مبنی بر ضرورت حفظ سلاح در دست حزب الله، در این مساله درنگ کرده است.

یک منبع غیررسمی عربستانی در این باره گفت که درک می کنیم مواضع حزب الله برآمده از مواضع تهران باشد و در راستای منافع ایران اتخاذ شود اما نمی توانیم درک کنیم که چرا دولت و رئیس جمهور لبنان در برابر حملات حزب الله به عربستان سکوت می کنند و حتی نمایندگان پارلمان اجازه می یابند علیه عربستان سخنرانی کنند، در حالی که عربستان مایل به تعامل با لبنان و حفظ ثبات و شکوفایی آن است.

این منبع که العرب نامی از او به میان نیاورده است، تاکید می کند، ما از لبنان نمی خواهیم مواضعی مطابق با مواضع عربستان اتخاذ کند، به ویژه که ترکیب و وضعیت پیچیده لبنان و موقعیت استراتژیک آن به گونه ای است که باید آن را درک کنیم، اما ریاض نمی تواند به فکر گسترش روابط با کشوری باشد که با آن برسر مواضعش در برابر تهران و دمشق اختلاف نظر دارد.

العرب ادعا می کند که حزب الله از سفر میشل عون به عربستان چندان خشنود نبود و بارها نسبت به تاثیر این سفر بر روابط حسنه بیروت با تهران هشدار داده بود. همچنین تمایل چندانی نداشت که ملک سلمان به لبنان سفر کند در حالی که روابط عربستان با ایران در سطح مناسبی نیست و این سفر می توانست پیام های متفاوتی برای طرف ایرانی و طرف های منطقه ای داشته باشد.

برخی منابع می گویند که باوجود این که ثامر السبهان، وزیر امور کشورهای خلیج فارس عربستان سعودی پیش از این خبر از تعیین سفیر جدید عربستان در لبنان داده بود، اما هنوز عربستان کسی را برای این سمت در نظر نگرفته و بعید است به این زودی ها هم کسی را به عنوان سفیر خود در بیروت انتخاب کند.

این در حالی است که بسیاری از ناظران نگرانند که تنش مخفی به وجود آمده در روابط ریاض و بیروت بر کار نشست اتحادیه عرب در امان تاثیر بگذارد، برای همین بسیاری از دولت لبنان خواسته اند که مواضعی اتخاذ نکند که باعث تحریک عربستان شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: میشل عون ملک سلمان لبنان عربستان


نظر شما :