مواضعی بی‌سابقه در روزهای آخر دولت اوباما

اظهارات کری علیه اسرائیل را چقدر باور کنیم؟

۱۳ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۹۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده در الاهرام می‌نویسد: هیچ کس باور نمی‌کند که این حرف‌ها، حرف‌های جان کری، وزیر امور خارجه امریکا چند روز قبل از رفتن از کاخ سفید به همراه باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور باشد.
اظهارات کری علیه اسرائیل را چقدر باور کنیم؟

دیپلماسی ایرانی: در قلب امریکا، در واشنگتن، وزیر امور خارجه این کشور، جان کری، بزرگترین شوک را در تاریخ درگیری های عربی – اسرائیلی به این پرونده وارد کرد و مواضعی را از کاخ سفید در قبال اسرائیل و طرح تشکیل دو کشوری بیان داشت که سابقه نداشت. وی این اظهارات را به دنبال تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره لزوم توقف شهرک سازی های اسرائیل بیان داشت. آن چه کری گفت این بود:

  • کاخ سفید تنها کشوری است که با همه قطعنامه های بین المللی علیه اسرائیل مخالفت کرده است به جز در قطعنامه اخیر. اگر اسرائیل مشکلش را با فلسطینی ها حل نکند، کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل عادی نخواهند کرد.
  • اسرائیل بر بیشتر مناطق کرانه باختری تسلط دارد و اصرار می کند که فقط منافع خودش تامین شود، آنها می خواهند معادله ای که بر اساس آن توافق اسلو به دست آمد، تغییر کند. در حالی که ساکنان غزه نیاز به کمک های فوری دارند. راه حلی دو کشوری تنها راه برای آینده اسرائیل به عنوان کشوری دموکراتیک است، امریکا از مصالح آن دفاع می کند همان طور که ما همیشه از مصالح اسرائیل دفاع کرده ایم. نیمی از کمک های خارجی امریکا همیشه به اسرائیل رفته است.
  • باید فلسطینی ها و اسرائیلی ها مرزهای 1967 را بپذیرند و اجازه دهند بر اساس آن دو کشور تشکیل شود، شهرک سازی ها ایجاد کشور فلسطینی را تهدید می کند، از این بالاتر حتی بقای خود اسرائیل را تهدید می کند. مذاکرات اسرائیل و فلسطین به دلیل بی اعتمادی موجود میان دو طرف از بین رفته است. باید کشور فلسطینی بر اساس سرزمین های به هم متصل تشکیل شود و پناهندگان فلسطینی خسارت دریافت کنند.
  • کری اعتراف کرد که بیش از 1200 فلسطینی از جمله صدها کودک آواره شده اند و خانه هایشان در سال 2015 ویران شده است. او همچنین اعتراف کرد که افرادی هستند که تنها به ایجاد کشور اسرائیل بزرگ اعتقاد دارند در حالی که دو میلیون و 750 هزار نفر تحت اشغال اسرائیل در کرانه باختری زندگی می کنند بدون این که هیچ گونه خدمات و امتیازی از اسرائیلی ها دریافت کنند.
  • در صورتی که تنها یک کشور تشکیل شود، میلیون ها نفر از فلسطینی ها در مناطق محاصره شده زندگی خواهند کرد که هیچ گونه حقوق سیاسی نخواهند داشت. وجود شهرک های اسرائیلی بر سرزمین های فلسطینی زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی است و این مساله سبب می شود تا تشکیل کشور فلسطینی امری غیرممکن شود.

و می گویم: هیچ کس باور نمی کند که این حرف ها، حرف های جان کری، وزیر امور خارجه امریکا چند روز قبل از رفتن از کاخ سفید به همراه باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور باشد. آن چه اتفاق افتاد رویا بود و هیچ کس نمی داند چرا پیش آمد و چه خواهد شد. چگونه می شود امریکا مواضعی این قدر تند علیه اسرائیل در دقایق آخر دوران ریاست جمهوری اوباما اتخاذ کند.
 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل جان کری شهرک‌سازی‌های اسرائیل فلسطین


( ۱ )

نظر شما :