گوترش فردا سکان هدایت سازمان ملل را به دست می‌گیرد

۱۱ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۶۵۸۷۶ سرخط اخبار

آنتونیو گوترش در حالی از فردا (یکشنبه) کار خود را به عنوان دبیر کل سازمان ملل آغاز می کند که همه امید دارند روح تازه ای در کالبد این نهاد بین المللی خصوصا برای حل فاجعه انسانی سوریه، بدمد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوترش 67 ساله اولین رئیس دولت سابقی است که به عنوان دبیرکل سازمان ملل جایگزین بان کی مون در یک دوره پنج ساله می شود.

از نظر دیپلمات های سازمان ملل، او سیاستمداری کارکشته است که احتمالا می تواند بر اختلافات سازمان ملل غلبه کند. با این حال یکی از سفرای غربی با ابراز تاسف نسبت به اینکه یک زن در این مقام انتخاب نشد، با لبخند گفت: فارغ از جنسیت، او عالی است.

گوترش با چالش های پیچیده ای از جمله بحران در سوریه، سودان جنوبی، یمن، بروندی، کره شمالی و مناطق دیگر روبرو می شود. او همچنین ناظر یک بروکراسی سنگین خواهد بود و با شورای امنیت متفرق مواجه می شود که از قدرت مانورش می کاهد.  

روی کار آمدن دونالد ترامپ در 20 ژانویه هم احتمالا این وظیفه را پیچیده تر می کند. گوترش اذعان کرده است که "دبیرکل سازمان ملل، رهبر جهان نیست" اما عملکرد او به حسن نیت قدرت های بزرگ جهان بستگی دارد.  

پس از دو دوره دبیرکلی بان کی مون و انتقادهای وارده بر او مبنی بر نداشتن ابتکارعمل و کاریزمای لازم، برخی دیپلمات ها امید دارند شاهد تغییر سبک برای احیای سازمان ملل باشند.

گوترش از ژوئن 2005 تا دسامبر 2015 به عنوان کمیسر عالی سازمان ملل در امور آوارگان خدمت می کرد. او بین سال های 1995 تا 2002 هم نخست وزیر پرتغال بود و در آن دوران برای ارتقای سطح زندگی مردم کشورش کوشید.


نظر شما :