پائولو جنتیلونی مامور تشکیل دولت ایتالیا شد

۲۲ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۵۴ کد : ۱۹۶۵۳۶۲ سرخط اخبار

«پائولو جنتیلونی» ۶۲ ساله امروز (یکشنبه) به عنوان نخست وزیر مکلف از سوی رییس جمهوری ایتالیا انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، پائولو جنتیلونی در دولت ماتئو رنتزی به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به کار بود. او از حزب حاکم دموکراتیک و از متحدان رنتزی محسوب می شود که پس از شکست سنگین در رفراندوم چهارم دسامبر از سمت نخست وزیری استعفا کرده بود.

جنتیلونی پیشتر هم در دولت «رومانو پرودی» به عنوان وزیر ارتباطات فعالیت می کرد. این سیاستمدار اهل ایتالیا امروز از سوی سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا به ریاست دولت جدید مکلف شد و احتمالا جلسه رای اعتماد دولت او چهارشنبه همین هفته برگزار می شود. با این حال برخی از احزاب اپوزیسیون از جمله جنبش "پنج ستاره" گفته اند که این جلسه را بایکوت می کنند.

رئیس جمهوری ایتالیا با درخواست اپوزیسیون کشورش برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرده است؛ اپوزیسیون هم در مقابل با درخواست او برای تشکیل دولت چند حزبی مخالفت کرد. انتخابات پارلمانی قرار بود فوریه ۲۰۱۸ برگزار شود اما با این تحولات ممکن است یکسال زودتر انجام شود.

شکست رنتزی در رفراندوم قانون اساسی ایتالیا موجب شد تا او دو سال و ۱۰ ماه پس از پذیرش سمت نخست وزیری، استعفا دهد. رنتزی به شدت تلاش داشت تا اختیارات سنای کشورش را کاهش دهد و روند قانونگذارای را ساده تر کند. او قبل از رفراندوم گفته بود که در صورت شکست استعفا می دهد. این کناره گیری احتمال روی کار آمدن جناح های راستگرا را در انتخابات آتی پارلمانی محتمل کرد؛ از جمله از حزب جنبش پنج ستاره.

جنتیلونی پس از دریافت حکم رسمی از رئیس جمهوری ایتالیا، رایزنی با جناح های سیاسی را برای تشکیل دولت آغاز می کند و باید روند پیشرفت خودش را به رئیس کشور ایتالیا گزارش دهد. اگر او نتواند حمایت سیاسی لازم را برای تشکیل دولت جدید به دست آورد، رئیس جمهوری ایتالیا فرد دیگری را تعیین می کند اما اگر جنتیلونی موفق شود، دولت جدید ظرف روزهای آتی تشکیل می شود.

کلید واژه ها: ایتالیا جمهوری ایتالیا رنتزی


نظر شما :