لاوروف: رفع سیاست‌های ضد روس دولت اوباما ضروری است

۱۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۶۵۱۲۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر به ایتالیا برای شرکت در نشست مدیترانه - رم تاکید کرد که کشورش برای بهبود روابط با آمریکا آماده است و رفع سیاست های ضدروسیه دولت اوباما لازم و ضروری است.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی دلاسرا گفت: ما آماده ایم تا روابط میان آمریکا و روسیه را به یک مسیر باثبات سوق دهیم. ما معتقدیم که در جهان معاصر حفاظت از صلح و ثبات استراتژیک و راه حل موثر مشکلات کلیدی به شدت به این دو کشور بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حقیقتا روسیه به دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی کمک کرده یا خیر گفت: این مردم آمریکا بودند که به دونالد ترامپ کمک کردند تا در انتخابات هشتم نوامبر رئیس جمهور شود. همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت ما هرگز تلاش نکرده ایم تا در کمپین انتخابات نفوذ کنیم چراکه این یکی از امور داخلی آمریکا محسوب می شود. اگر کسی تلاش کرده تا در این مساله دخالت کند متحدان آمریکا هستند. بهتر است اظهاراتی را که بسیاری از رهبران اروپایی پیش از این انتخابات گفته بودند مجددا مرور کنید.

لاوروف افزود: درخصوص داستان هکرهای روسیه و دیگر اتهامات علیه کشورم نیز باید بگویم که این داستان ها واقعا کسل کننده هستند. طراحان چنین اتهاماتی در عصر روز انتخابات قصد داشتند تا پارانویای روسیه هراسی را در آمریکا برانگیزند اما آنها در حال حاضر کاملا سکوت کردند. اسناد و مدارک هیچ یک از اتهامات مداخله در روند انتخابات هرگز به جامعه آمریکا یا جهان ارائه نشده است. این نشان می دهد که اینها چیزی جز داستان های ساختگی نبودند.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا راه را برای مذاکرات و روابط جدید میان مسکو و واشنگتن باز می کند یا خیر گفت: ما اطمینان داریم که این دولت جدید نمی خواهد اشتباهات دولت اوباما را که عمداً روابط مسکو – واشنگتن را خراب کرد، تکرار کند. بدون شک ما از تمایل همکاری میان کشورهایمان که از سوی ترامپ نشان داده شده استقبال می کنیم. ما همیشه برای برگزاری یک مذاکرات صادقانه با واشنگتن حول محور تمامی مسائل دوجانبه و جهانی بر مبنای احترام، برابری، منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی حاضر و آماده هستیم.

وی افزود: ما امیدواریم تیم سیاست خارجه ترامپ اقداماتی را در راستای همکاری سازنده بردارد. می دانیم که احیای تمامی همکاری ها میان روسیه و آمریکا یک هدف پیچیده است و غلبه بر پیامدهای مخرب سیاست ضد روسیه دولت اوباما نیازمند تلاش های جدی از سوی هر دو طرف است اما ما برای این مساله آماده هستیم. ما همچنین فرصت تقویت همکاری سودمند در حوزه تجارت، سرمایه گذاری، ابداع و تکنولوژی را داریم. ما خواهان توسعه تبادلات فرهنگی و انسانی و برقراری ارتباط میان مردم هایمان هستیم.

لاوروف درخصوص اهداف روسیه در سوریه گفت: از آغاز بحران سوریه، روسیه همیشه از یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک از طریق مذاکرات جامع در این کشور حمایت کرده است. تمامی اقدامات ما طبق قوانین بین المللی صورت گرفته است. ما قصد داشته ایم در جریان عملیات های نیروی هوایی روسیه در سوریه که به خواست دولت دمشق صورت گرفت، به تروریسم حمله کنیم؛ تروریسمی که به لطف حمایت های گسترده خارجی ریشه محکمی در سوریه دارد. ما همیشه معتقد بودیم که حل معضل سوریه تنها با روش نظامی امکان پذیر نیست. هف اصلی ما این است تا مطمئن شویم که مردم سوریه مجدداً دورنما و امید آینده ای بهتر در یک کشور سکولار و آزاد را  دارند که در آن تمامی گروه های قومی می توانند در صلح در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی افزود: تلاش ها برای اعمال یک برنامه نامناسب برای سوری ها باعث کشته و زخمی شدن صدها هزار تن، آواره شدن میلیون ها تن و مهاجران موقت، نابودی تاسیسات اجتماعی – اقتصادی و جدایی های قومی – مذهبی در سوریه شده است. برای حل تمامی این مشکلات سوری ها بدون مداخله خارجی باید با تشکیل دولت، ساختار اجرائی و سیاسی اش و یک الگوی دموکراتیک که چه کسی کشورشان را اداره کند، موافقت کنند اما ابتدا لازم است تا صلح و ثبات در سوریه تضمین شود. در حال حاضر مناطق وسیعی همچنان تحت سلطه گروه های تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و فتح الشام هستند. در این راستا لازم است تا یک جبهه ضد تروریستی جامع بر مبنای قوانین بین المللی تشکیل شود.

لاوروف در ادامه گفت: تمامی طرفین درگیر در سوریه باید روند مذاکرات داخلی در این کشور را آغاز کنند. ما به این مساله کمک می کنیم چراکه حامی روند صلح محلی و انجام اقدامات مهم هستیم. باید بار دیگر تاکید کنم که جنگ سوریه تنها توسط خود سوری ها قابل حل خواهد بود. ما باید از شرکای منطقه ای و غربی بخواهیم تا به تمامیت ارضی و استقلال سوریه احترام گذاشته و به هدف اصلی یعنی بازگرداندن زندگی به این کشور بپردازند.

لاوروف درخصوص رویکرد کشورش به کشورهای جناح شرقی ناتو و تقویت حضور نظامی مسکو در مرزهایش با این کشورها گفت: امروزه ما شاهد شدیدترین پتانسیل نظامی نسبت به جنگ سرد هستیم. ناتو به منظور اعمال فشار نظامی و سیاسی بر روسیه حضور خود و تاسیساتش در جناح شرقی را تقویت کرده است. کشورهای جناح شرقی ناتو در مرزهای روسیه مانورهایی برگزار کردند که نقض آشکار منشور ناتوست. در کشورهای شرق و مرکز اروپا به بهانه تصور تهدیدی از جانب شرق نیروهای آمریکایی متعددی اعزام شده اند. در حقیقت باید گفت که ناتو میزان تنش ها در این منطقه را با بسیج نظامی اش افزایش داده است. ناتو حتی در زمان بهبود روابط هرگز سوق دادن تسلیحات نظامی اش به مرزهای روسیه را متوقف نکرده است. در چنین شرایطی روسیه باید اقدامات متناسبی را برای تقویت توانایی دفاعی و امنیت ملی اش انجام دهد. بار دیگر تاکید می کنم که تمامی این رویدادهایی که در قلمرو ما رخ می دهد در واکنش به اعزام نیروهای آمریکایی و دیگر کشورها به کشورهای همسایه روسیه و انجام اقدامات نظامی تحریک آمیز در مرزهای ماست. ما حاضریم با ناتو حول محور همکاری ها مذاکره کنیم اما تنها به شرط برابری که در اساسنامه شورای روسیه – ناتو آمده است.

وزیر امور خارجه روسیه درخصوص اوکراین گفت: متاسفانه باید تاکید کنم که وضعیت در جنوب شرق اوکراین همچنان پیچیده است و نه تنها صلحی وجود ندارد بلکه شاهد یک جنگ آشکار هستیم. این ثابت می کند که متوقف شدن وضعیت کنونی به نفع هیچکس نیست. ما بسته اقدامات تصویب شده در معاهده مینسک را آغاز کردیم. هیچ راه حل جایگزینی وجود ندارد. تمامی شرکت کنندگان در نشست چهارجانبه نورماندی از جمله پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین تمایل خود را برای اجرای توافقنامه های به دست آمده اعلام کرده و بر لزوم پیروی از شروط توافقنامه مینسک تاکید کرده اند. ما اخیرا با شرکایمان در نشست چهارجانبه نورماندی تماس گرفته و با همتاهای آمریکایی مان دیدار کردیم. در جریان این مذاکرات درباره اقدامات بعدی برای دستیابی به یک راه حل معتبر برای بحران اوکراین صحبت کردیم. برای این منظور لازم است ابتدا کی یف تمایل سیاسی شفافی را از خود نشان دهد. هرچه سریع تر مقامات کی یف لزوم احترام به تعهدات قید شده در توافق مینسک دو را به رسمیت بشناسند، بسیار سریع تر قادر خواهیم بود تا شاهد احترام کامل به بسته اقدامات باشیم. خاطر نشان می کنم که ما درباره ارزش های اروپایی صحبت می کنیم. شهروندان باید بتوانند به زبان خود صحبت کرده و تحصیل کنند. حل این درگیری در مرزهای روسیه بیشتر از هر کشور دیگری به نفع مسکوست. ما می خواهیم همسایه ای قابل پیش بینی و معتبر داشته باشیم تا بتوانیم با آن در تمامی زمینه ها همکاری کنیم.

وی گفت: تمامی ادعاها درباره حضور تسلیحات سنگین روسیه در جنوب شرق اوکراین که باید از این منطقه خارج شوند، کاملاً ساختگی و جعلی است. هیات ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در دونتسک هرگز گزارشاتی را درخصوص حضور نیروهای روسیه یا حضور تسلیحات سنگین روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک ارائه نداده اند. احزاب درگیر در این منطقه با سلاح های به جای مانده در اوکراین از زمان فروپاشی شوروی مبارزه می کنند. اگر بسته اقدامات توافقنامه مینسک به طور کامل اجرا می شد الان مشکل بزرگ این تسلیحات در دونباس را نداشتیم.

وی درخصوص تحریم های اروپایی اعمال شده از سوی ایتالیا علیه مسکو و تاثیر آن بر روابط دوجانبه گفت: تحریم های اتحادیه اروپا که از سوی ایتالیا بر روسیه اعمال شده و واکنش متقابل ما تاثیر منفی بر همکاری تجاری و اقتصادی دوجانبه دارد. امروزه وضعیت در این زمینه بسیار پیچیده است و هر دو کشور به شدت نگران آن هستند. ما امیدواریم رم روابطش با مسکو را بر مبنای منافع خودش بسازد. تاریخ غنی روابط ایتالیا – روسیه نمونه ای از تلاش های مشترک است که ما قادریم به کمک آن به نتایج چشمگیری دست یابیم. مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه برای اعتماد و درک متقابل میان کشورهایمان بسیار ارزشمند است.

کلید واژه ها: ناتو اوکراین ترامپ مینسک ایتالیا


نظر شما :