ارتشی که آماده رزم است

واکنش تدافعی اسرائیل در برابر عرض اندام حزب الله

۰۵ آذر ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۴۹۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بعد از نمایش القصیر روشن شد حزب الله از یک گروه "شبه نظامی" به یک ارتش نظامی تمام عیار تبدیل شده و توانسته ماهیئت مبارزه را تغییر دهد به گونه ای که اکنون به معنای واقعی کلمه تبدیل به ارتشی شده است که می تواند در تمامی جبهه های کلاسیک بجنگد.
واکنش تدافعی اسرائیل در برابر عرض اندام حزب الله

نویسنده: رنده حیدر

دیپلماسی ایرانی: نمایش نظامی اخیر حزب الله در شهر القصیر بازتاب عمیقی در میان فرماندهان نظامی اسرائیل داشته است. بسیاری از منابع اسرائیلی بعد از این نمایش نظامی به صورت شفاهی جواب خود را در برابر این پرسش گرفتند که آیا دخالت نظامی حزب الله در جنگ داخلی سوریه باعث تقویت نظامی آن شد یا تضعیف آن را به دنبال داشته است؟

بعد از نمایش القصیر جواب روشن شد، سه سال بعد از جنگ در سوریه حزب الله از یک گروه "شبه نظامی" به یک ارتش نظامی تمام عیار تبدیل شده و توانسته ماهیئت مبارزه را تغییر دهد به گونه ای که اکنون به معنای واقعی کلمه تبدیل به ارتشی شده است که می تواند در تمامی جبهه های کلاسیک بجنگد. از جمله دلایلی که می توان برای این ادعا آورد، ادوات نظامی پیشرفته از جمله تانک ها و زرهی هایی بود که در این نمایش مشارکت کردند و ثابت کردند که توانایی نظامی حزب الله فقط متمرکز بر سامانه های موشکی نیست، بلکه ادوات نظامی سنگین مثل تانک و زرهی و سلاح های پیشرفته مثل موشک های ضدهوایی پیشرفته روسیه و همچنین امریکایی در اختیار دارد که می تواند در صورت بروز جنگ با اسرائیل شکل رویارویی را با آن رژیم تغییر دهد.

ناظران اسرائیلی نمایش نظامی القصیر حزب الله را واکنشی به تهدیدهایی دانستند که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله بارها در مناسبت های مختلف به طرف اسرائیلی بیان کرده و گفته است که حزب الله در رویارویی آینده می تواند شهرک های یهودی نشین را که در مرزها واقع شده اند، تصرف کند، و این همه علاوه بر شوک هایی است که می تواند در انتظار ارتش اسرائیلی باشد در صورتی که جرات حمله پیدا کند.

مسئولان نظامی اسرائیل تردیدی به خود راه ندادند و تلاش کردند به صورت ضمنی به نمایش نظامی حزب الله واکنش نشان دهند و پیام خود را برسانند، برای همین به سرعت صحبت از طرحی نظامی برای استقرار ارتش اسرائیل در مناطق شمالی کردند تا در صورت تصرف احتمالی شهرک های یهودی نشین توسط اسرائیل بتوانند با آن رویارویی کنند، شهرک هایی که در نزدیک سیم خاردارهای مرزی واقع شده اند. یک روزنامه اسرائیلی برای نخستین بار به نقل از منابع نظامی جزئیات این طرح اسرائیلی ها را فاش کرد و نوشت که برای مواجهه احتمالی با ارتش حزب الله ارتش اسرائیل اقدام به حفر خندق و گذاشتن موانع در مرز با لبنان کرده است. همچنین شهرک ها و پایگاه های نظامی را با موشک تقویت کرده است. اما مهمترین کاری که دولت تلاویو کرد اجرای طرح تخلیه شهرک های نزدیک به سیم خاردارهای مرزی به محض وقوع جنگ یا اعلام هشدار حمله است تا ارتش حزب الله فرصت نداشته باشد اسرائیلی ها را غافلگیر کند و ضربه روانی به آنها وارد کند.

مشهور بر این است که یکی از مهمترین عواملی که در تحقق دستاوردهای نظامی برای حزب الله در مواجهه با اسرائیل سهیم بوده استفاده از جنگ های چریکی توسط حزب الله است. همچنین اجرای شیوه نظامی رویارویی متحرک در برابر ارتش اسرائیل است که کار ارتش اسرائیلی را سخت کرده و اجازه نمی دهد ضربه نهایی را وارد کند. حالا تبدیل شدن ارتش حزب الله می تواند ضمن تقویت توانایی های حزب الله نقطه اتکای تازه برای آن در کنار دیگر توانایی هایش باشد.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نمایش نظامی حزب الله اسرائیل


نظر شما :