واکنش رهبران جهان به پیروزی ترامپ

۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۲۱:۲۳ کد : ۱۹۶۴۵۴۶ سرخط اخبار

جمعی از رهبران و مقامات ارشد کشورهای جهان با ارسال پیام هایی به دونالد ترامپ به وی به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العهد،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با تبریک به پوتین اعلام کرد امیدوار است کشورش با رئیس جمهور جدید آمریکا همکاری خوبی در مسائل جهان داشته باشد . وی گفت روابط آمریکا و روسیه به نفع منافع دو کشور است.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز نسبت به تقویت و تحکیم روابط با آمریکا در دوره ترامپ ابراز امیدورای کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیامی اعلام کرد امیدوار است انتخابات جدید آمریکا باعث خیر و برکت شود.

رئیس جمهوری ترکیه در مراسمی اعلام کرد، دوره جدیدی در آمریکا آغاز شده است. امیدوارم این انتخاب چه در منطقه و چه در جهان بر پایه قانون، آزادی و دموکراسی خیر باشد.

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز به دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تبریک گفت.

ییلدیریم در ادامه با اشاره به مساله استرداد فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه از آمریکا گفت: اگر ترامپ گولن را تحویل دهد، صفحه جدیدی در روابط آمریکا و ترکیه باز می شود.

همچنین مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر به دونالد ترامپ به عنوان ر ئیس جمهور جدید آمریکا تبریک گفت.

بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه نیز گفت: با تغییر رئیس جمهور در آمریکا روابط این کشور با ترکیه تغییر نمی یابد زیرا روابط میان دو کشور براساس منافع دو طرفه بوده وبر پایه همکاری های استراتژیک است. امیدواریم همکاری های استراتژیک میان دو کشور براساس اعتماد متقابل گسترش یابد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا به همکاری مشترک خود با آمریکا ادامه خواهد داد.

وی پس از پیروزی ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفت: روابط آمریکا – اتحادیه اروپا عمیق تر از آن است که با هر تغییر سیاسی دچار تحولاتی شود. ما به همکاری خود ادامه داده و به تعمیق بیشتر آن تلاش خواهیم کرد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به عنوان اولین رهبر عرب به دونالد ترامپ تبریک گفت. وی ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری ترامپ در همه زمینه ها تحکیم شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به ترامپ تبریک گفت.

نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: آماده ایم با رئیس جمهوری جدید آمریکا بر پایه راه حل تشکیل دو کشوری همکاری کنیم.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین اظهار داشت که امیدوار است این تحول رویای تشکیل دو کشوری را به واقعیت تبدیل کند چون صلح تنها با پایان اشغالگری که از سال 1967 آغاز شد، عملی محقق می شود.

جنبش حماس نیز در واکنش به پیروزی ترامپ اعلام کرد این مساله تغییری در سیاست های آمریکا ایجاد نخواهد کرد.

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات و حاکم دوبی نیز این پیروزی را به ترامپ تبریک گفته و نسبت به تحکیم روابط دو کشور ابراز امیدورای کرد.

صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت نیز این پیروزی را تبریک گفت.

از سوی دیگر مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این انتخابات شرایط را برای همکاری اتحادیه اروپا با آمریکا دشواتر خواهد کرد.

وی افزود: شرایط سخت خواهد شد. همکاری با دولت جدید آمریکا دشوارتر از دولت های پیشین خواهد شد. اما وی رئیس جمهور منتخب و آزاد آمریکا است.

او ادامه داد: ما باید به رئیس جمهور آتی آمریکا احترام بگذاریم. من امیدوارم درباره مسائل مختلف همکاری کنیم.

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین نیز با تبریک به دونالد ترامپ برای وی در چهار سال آینده آرزوی موفقیت کرده و بر همکاری بیشتر میان دو کشور براساس احترام متقابل، منافع دو طرفه و تعهدات مشترک در چارچوب قانون تاکید کرد.

به نوشته بیانیه منتشر شده از سوی دفتر دوترته، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا براساس سنت پایدار سیستم دموکراتیک و سبک زندگی آمریکایی است. سیستم دو حزبی آمریکا به رای دهندگان آمریکا فرصت انتخاب براساس سیستم حزبی نه شخصی را می دهد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز در پیامی ضمن تبریک به ترامپ به حفظ روابط دو کشور متعهد شد.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا نیز این پیروزی را به دونالد ترامپ تبریک گفت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز به دونالد ترامپ پیروزی در انتخابات نفس گیر ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که ناتو و آمریکا همکاری خوبی در آینده داشته باشند.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی با تبریک به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: نتایج این انتخابات نشان داد که آمریکایی ها می خواهند کشورشان در خارج از کشور مداخله کمتری داشته باشند و می خواهندبیشتر دولت جدید بر منافع و رفاه کشور متمرکز شود.

وی ادامه داد: مالزی به دنبال ادامه همکاری ها با آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ است.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نیز در پیامی ضمن تبریک به اوباما گفت: فرانسه باید درباره برخی مسائل کلیدی مانند جنگ سوریه و توافق هسته ای ایران و مساله تغییرات آب و هوایی به ترامپ شفاف سازی کند.

اعلام کرد: فرانسه متحد آمریکا است، ما متحد اصلی آمریکا هستیم. برای این جهان و در راستای ثبات و صلح باید همکاری کنیم. در درجه اول باید متوجه شویم که رئیس جمهور جدید آمریکا چه کارهایی می خواهد انجام دهد. به طور مثال درباره توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی چه موضعی دارد؟ درباره توافق هسته ای ایران؟ این ها سوالات مهمی است که در حال حاضر ما از خودمان می پرسیم.

همچنین یک مقام ارشد حزب محافظه کار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد: هنوز دولت آلمان نمی داند که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان چه کارهایی انجام خواهد داد.

نوبرت روتگن، از اعضای ارشد حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان گفت: ما هنوز نمی دانیم که اگر صدای اعتراض و عصبانیت وارد دفتر ریاست جمهوری آمریکا شده و به قدرتمندترین مرد دنیا تبدیل شود، چه کار خواهد کرد.

همچنین رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان اعلام کرد: از نظر موقعیت ژئوپلتیکی، ما در شرایط بسیار نامعلومی قرار داریم.

یون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت، وی معتقد است که دونالد ترامپ سیاست کنونی آمریکا مبنی بر فشار علیه کره شمالی درباره برنامه هسته ای و آزمایشات موشکی اش را دنبال خواهد کرد. وی گفت: ترامپ نشان داده است که بزرگترین مشکلی که جهان با آن رو به روست تهدید هسته ای است و تیم امنیت ملی ترامپ متمایل به اعمال فشار بیشتر علیه کره شمالی هستند.

جولی بیشاب، وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد: بسیار مهم است که واشنگتن در آسیا حضور قوی داشته باشد. کشورهای منطقه ما به دنبال حضور بیشتر آمریکا بوده و نمی خواهد این حضور کمتر از گذشته باشد.

وی ادامه داد: کانبرا به دنبال ادامه همکاری های نزدیک با دولت جدید آمریکا است و تمایل دارد شاهد تمرکز بیشتر آمریکا در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه باشد.

به گفته او توجه به منطقه آسیا ـ اقیانوسیه از سوی آمریکا در حیطه منافع ملی استرالیا قرار می گیرد. آمریکا بزرگترین سرمایه گذار خارجی مستقیم در منطقه است.

مارین لوپن، رهبر راست افراطی فرانسه پس از پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این پیروزی "شگفت آور" است.

وی در پیامی در توییتر اعلام کرد: تبریک به دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا و مردم آزاد آمریکا!

همچنین فون درلاین، وزیر دفاع آلمان با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: این پیروزی "شوک عظیمی" است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم که ترامپ می داند که این رای ها به وی نیست بلکه علیه واشنگتن و علیه بنیادهای آمریکا است.

نایجل فاراژ، رهبر پیشین حزب استقلال انگلیس اعلام کرد: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک انقلاب سیاسی بزرگ تر از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

وی در پیامی در توئیتر در واکنش به پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: به نظر می رسد 2016 سال "دو انقلاب مهم و بزرگ سیاسی"  است. البته پیروزی ترامپ انقلابی بزرگ تر از تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا است.

همچنین در داخل آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور تبریک گفت.

وی شب انتخابات ریاست جمهوری را "شب بزرگ برای ترامپ" توصیف کرد.

کلید واژه ها: ترامپ دونالد ترامپ به دونالد ترامپ به دونالد ریاست جمهوری آمریکا جدید آمریکا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیامی آمریکا گفت: تبریک به نخست وزیر اتحادیه اروپا پیروزی ترامپ جمهور جدید آمریکا رئیس جمهور جدید آمریکا نامزد جمهوری خواهان به دونالد ترامپ به ترامپ تبریک ترامپ در انتخابات وزیر خارجه نامزد جمهوری دونالد ترامپ به ترامپ به عنوان


نظر شما :