گزارش سازمان ملل درباره حضور نیروهای خارجی در افغانستان

ادعا است یا واقعیت؟

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۶۴۵۰۸ آسیا و آفریقا یادداشت
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: گزارش سازمان ملل بیانگر این است که نیروهای القاعده به عنوان راهنمایان و کارشناسان طالبان فعالیت می کنند؛ به ویژه در ساخت مواد منفجره به این گروه کمک می کنند.
ادعا است یا واقعیت؟

عاشق حسین طوری، کارشناس مسایل افغانستان

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان سازمان ملل می گویند حدود 45 هزار یاغیان مسلح وفادار به القاعده در افغانستان فعال اند که 20 الی 25 درصد از آنان خارجی اند. سازمان ملل در این باره در گزارشی گفته است، گروه های طرفدار القاعده در درگیری های جاری افغانستان نسبت به گذشته بیشتر به طالبان کمک کرده اند. براساس این گزارش که به نقل از مقامات برخی کشورها از جمله افغانستان تهیه شده، گروه داعش ضعیف شده است. کارشناسان سازمان ملل به نقل از مقامات ارشد برخی کشورها که نخواستند اسامی شان فاش شود، گفته اند این عناصر شرور از همدیگر حمایت می کنند و نه فقط افغانستان بلکه برای جامعه جهانی چالش های زیاد به وجود آورده اند.

طالبان مسلح بعد از سقوط حکومت خود علیه حکومت جدید جنگ را آغاز کرد. در چند ماه اخیر نسبت به هر وقت دیگر جنگ خود را گسترش داده و حتی این جنگ را به برخی شهرها نیز کشانده است. در سال های اخیر علاوه بر جنگ های طالبان، از سوی داعش نیز جنگ آغاز شده و این گروه استان ننگرهار را به طور ویژه تخریب کرده است.

کارشناسان سازمان ملل می گویند برخی کشورها باور دارند روابط میان طالبان و القاعده بعد از مرگ ملاعمر در رهبری ملا اختر منصور گسترش یافت و این وضعیت در دوره ملا هیبت الله اخوندزاده نیز دوام یافته است . گزارش سازمان ملل بیانگر این است که نیروهای القاعده به عنوان راهنمایان و کارشناسان طالبان فعالیت می کنند؛ به ویژه در ساخت مواد منفجره به این گروه کمک می کنند. کارشناسان که تحریم های ضد طالبان را تحت نظارت دارند، به شورای امنیت سازمان ملل گفته اند داعش مناطق اش را از دست داده ولی ایجاد مشکلات از سوی این گروه پایان نیافته است. به گفته کارشناسان داعش که در سال 2015 با قدرت زیاد در استان ننگرهار حضور داشت و 9 شهرستان از این ولایت را تصرف کرد، ولی اکنون نفوذ این گروه تا سه شهرستان محدود و نفوذ داعش بر اثر عملیات نیروهای امنیتی افغانستان کاهش یافته است. این گزارش همچنین می افزاید 7 هزار و 500 الی 7 هزار و 600 نفر از نیروهای خارجی بر اثر عملیات نظامی ارتش پاکستان از این کشور به افغانستان فرار کرده اند و یک گروه از این نیروهای خارجی را اتباع چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی تشکیل می دهند. در این گزارش در رابطه با عواید طالبان نیز گفته شده که این گروه از تجارت مواد مخدر و گروگانگیری ها درآمد دارد.

این که گزارش سازمان ملل در مورد حضور 45 هزار نفر یاغیان مسلح از جمله 20 الی 25 هزار جنگجویان خارجی در افغانستان چقدر صحت دارد، سوالی است که نجیب منلی کارشناس و تحلیلگر در پاسخ به آن می گوید: «این گزارش مستند و موثق نیست. بر اساس فرضیه هایی از سوی افراد غیر مسئول تهیه شده است که به جز ایجاد نگرانی و تشویش در افکار عمومی به ویژه بین افغانان هدف دیگری نمی تواند داشته باشد.» او ضمن تاکید به حضور نیروهای خارجی در افغانستان گفته که تعدادش این قدر نیست که سازمان ملل ادعای آن را کرده است. او همچنین بیان می کند جنگجویان خارجی که جنگ افغانستان را تشدید کرده اند، در حقیقت از سوی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای بزرگ حمایت و تغذیه مالی و تسلیحاتی می شوند تا منافع و اهداف خود را با این کار دنبال کنند. او ادامه می دهد: "سازمان ملل با این گزارش یک بار دیگر بی مسئولیتی خود را نشان داد."

وحید مژده کارشناس امور افغانستان نیز گزارش سازمان ملل را رد کرده و می گوید: «این سازمان به یک موسسه ویژه آمریکا تبدیل شده است و بر اساس سفارش های امریکا این گونه گزارش های کذب را فقط برای تامین اهداف استعماری این کشور تهیه و منتشر می کند.« او می افزاید: «از متن گزارش پیدا است که به نقل از مقامات برخی کشورها از جمله افغانستان تهیه شده است؛ بنابراین این گزارش با یک هدف خاص تهیه شده است.» به گفته او آمریکا قصد دارد نیروهای داعش را از کشورهای خاورمیانه به افغانستان انتقال دهد و هر وقت این اتفاق افتاد، سازمان ملل مدعی خواهد شد که این سازمان گفته بود که 45 هزار نفر از نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند و اکنون قبل از این که کل داعش را به افغانستان انتقال دهد، سازمان ملل به عنوان یک موسسه ویژه آمریکا حضور نیروهای خارجی را در افغانستان از قبل اعلام کرد.

ناگفته نماند ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان و حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس ملی این کشور نیز به تازگی به صراحت گفته اند داعش که در سوریه و عراق تحت فشار قرار گرفته اند، قرار است به افغانستان انتقال داده شوند.

انتشار اولیه: سه شنبه 18 آبان 1395 / انتشار مجدد: چهارشنبه 3 آذر 1395

کلید واژه ها: داعش القاعده طالبان افغانستان عاشق حسین طوری


( ۱ )

نظر شما :