ترکیه اروپا را به لغو توافق پناهندگان تهدید کرد

۱۴ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۹۶۴۳۸۰ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه اتحادیه اروپا را تهدید کرد که اگر به زودی شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک را برآورده نکند توافق پناهندگان با این اتحادیه را تا قبل از پایان سال جاری لغو می کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "مولود چاووش اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه اتحادیه اروپا در گفتگو با یک روزنامه سوئیسی اروپا را تهدید به لغو توافق پناهندگان کرد.

وی گفت: اگر درخواست های کشورش برای آزادی ویزا برای شهروندان ترک به زودی از طرف اتحادیه اروپا برآورده نشود قبل از پایان سال جاری میلادی به توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا خاتمه می دهد. صبر ما رو به پایان است.

چاووش اوغلو که در گفتگو با روزنامه سوئیسی "نوین زوریخر سایتونگ" سخن می گفت تصریح کرد که ما این روزها منتظر پاسخی از طرف اتحادیه اروپا هستیم و اگر پاسخی نیاید به توافق پناهندگان خاتمه می دهیم.

وی تصریح کرد که ترکیه به درخواست ها از طرف بروکسل واکنش نشان داده و پیشنهاداتی را ارائه داده است، اما نمی تواند قوانین ضد تروریسم خود را تغییر دهد. از این رو هیچ توافقی در این امر ممکن نیست.

ما به توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا پایبندیم و انتظار داریم که اروپا هم این کار را انجام دهد. اگر این اتفاق نیفتد ما به این توافق با اتحادیه اروپا خاتمه می دهیم.

چاووش اوغلو در پاسخ به این پرسش که این اتفاق کی می تواند بیافتد گفت: ما تا پایان سال صبر نمی کنیم. ما در اصل تاریخ پایان اکتبر را برای این منظور تعیین کرده بودیم. اروپا نباید به ترکیه درس بدهد، بلکه باید علیه گرایش های نژاد پرستانه، بیگانه ستیزی ، یهود ستیزی و اسلام هراسی اقدام کند.

وی افزود: وقتی که برخی کشورهای اروپایی قوانین ترور خود را تقویت کرده و همزمان ترکیه را از این امر باز می دارند، مردم ما این مسئله را به عنوان ضعف در مبارزه با تروریسم درک می کنند.

اتحادیه اروپا به ترکیه وعده آزادی ویزا را داده و البته آن را به این پیش شرط گره زده است که آنکارا قوانین مبارزه با تروریسم خود را تغییر دهد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا توافق پناهندگان


نظر شما :