روسیه از کودتای ترکیه مطلع شده بود

۲۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۵۳ کد : ۱۹۶۲۱۷۱ سرخط اخبار

تحلیلگر و سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در گفت وگو با شبکه خبری روسی اعلام کرد اطلاعات روسیه قبل از همه پی به وقوع کودتا در ترکیه برده و رئیس جمهوری روسیه با تماس فوری همتای ترک خود را از ماجرا با خبر کرده بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، تحلیلگر مشهور عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‎ای «رأی الیوم» اعلام کرد که سرویس اطلاعات روسیه از ساعات اولیه، نسبت به وقوع کودتا در ترکیه هشدار داده بود.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «روسیا الیوم»، «عبدالباری عطوان» در گفتگوی اختصاصی با این شبکه خبری گفت که اطلاعات روسیه از همه زودتر وقوع کودتا در ترکیه را هشدار داده بودند.

وی در پاسخ به سؤال مجری که از او درباره میزان صحت خبری که در مقاله خود منتشر کرده بود و در آن از افشای کودتای 15 جولای ترکیه توسط اطلاعات روسیه خبر داده بود، گفت: «ما این خبر را از چندین منبع به دست آوردیم؛ سرویس اطلاعات روسیه از طریق پایگاه هوایی "طرطوس" سوریه توانست تحرکات غیر عادی و گسترده ارتش ترکیه را رصد کند».

عطوان افزود: « اطلاعات روسیه با استفاده از دستگاه ها شنود و سیستم های راداری خیلی پیشرفته ای که در طرطوس دارد، شبک کودتا توانست تحرکات یگان ها شورشی ارتش ترکیه را رصد کند».

سردبیر روزنامه رأی الیوم به نقش اطلاعات روسیه در افشای کودتای ارتش ترکیه اشاره کرد و گفت که افشای کودتا توسط روسیه و برقراری تماس تلفنی از مسکو با آنکارا منجر شد که اردوغان در همان ساعات اولیه پی به نقشه کودتا ببرد و بتواند آن را کنترل کند.

عبدالباری عطوان همچنین اظهار داشت: «آگاه کردن اردوغان از جریان کودتا باعث شد که وی 180 درجه در مورد روسیه تغییر موضع دهد؛ چرا که ارتباط ترکیه با اروپا و آمریکا که از کردها را به دولت اردوغان ترجیح می داد، متشنج بود، به همین دلیل رئیس جمهور ترکیه خواستار بازبینی در روابط خود با روسیه شد و دیدار اخیر اردوغان با پوتین نیز در همین راستا بود».

این تحلیلگر جهان عرب تأکید کرد که تماس تلفنی پوتین با اردوغان درست چند دقیقه بعد از شروع کودتا، آن هم زمانی که هم پیمان های غربی و عربی وی را تنها گذاشته بودند، نقش مهمی در ازسرگیری روابط قطع شده آنکارا و مسکو داشت و به همین دلیل اردوغان از پوتین به زبان روسی عذرخواهی و چندین بار او را دوست و برادر خطاب کرد.

کلید واژه ها: اطلاعات روسیه اردوغان


( ۱ )

نظر شما :