سی‌امین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم:

یهودی‌ها کلینتون را بر ترامپ ترجیح می‌دهند

۱۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۱۸۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
به اعتقاد من یهودی‌های امریکا بین ترامپ و هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات او، کلینتون را انتخاب می‌کنند.
یهودی‌ها کلینتون را بر ترامپ ترجیح می‌دهند

دیپلماسی ایرانی: برای ششمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شود که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند. در این جا قسمت سی ام آن را می خوانید: از مسئول کهنه کار در سازمان یهودی های امریکا که از مدت ها پیش مسئول دفاع رسمی از مصالح اسرائیل در داخل امریکا است درباره سیاست های او و مواضعش در قبال انتخابات ریاست جمهوری امریکا پرسیدم، جواب داد: «اولا این سازمان هیچ گاه نظر رسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا نمی دهد. ثانیا همیشه گفته اند که نتانیاهو از مدت ها قبل نسبت به حزب جمهوریخواه منعطف بوده است. سفیر فعلی اسرائیل در امریکا روزگاری یکی از ارکان حزب جمهوریخواه در فلوریدا بوده است. اما در انتخابات اسرائیلی ها و یهودی های امریکا می گویند که دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در موضوع اسرائیل بی طرف است. و یک بار هم از او در سخنرانی اش در مجمع سالانه ایپک شنیدند که گفت اسرائیل را دوست دارد. برای همین آنها می پرسند فردا یا پس فردا چه خواهد شد، اگر موضع سوم یا چهارمی نسبت به اسرائیل بگیرد باید چه کنند؟ به اعتقاد من یهودی های امریکا بین ترامپ و هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات او، کلینتون را انتخاب می کنند.»

پرسیدم: نظرت درباره روابط اسرائیل و کشورهای عربی که در واشنگتن این روزها خیلی درباره بهبود روابطشان صحبت می شود، چیست؟ و نظرت درباره صلحی که همچنان میان اسرائیل و فلسطینی ها و کلا عرب ها وجود ندارد، چیست؟ جواب داد: «همان طور که گفتی عملیات صلح مرده است. در منطقه الآن جنگ یا جنگ های ویرانگری در جریان است. در اسرائیل هم در حال حاضر راست گراها یا راست گراهای افراطی بر سر کارند. سیاست آنها در قبال فلسطین و جهان عرب معروف است. در فلسطین یا در کرانه باختری محمود عباس و حکومت خودگران فلسطینی ای که بر آن ریاست می کند بر سر کار است. او دیگر طرف گفت وگو یا شریک عملی برای اسرائیل نیست، نه برای این که آن طور که عرب ها می گویند اسرائیل چنین شریکی نمی خواهد، بلکه برای این که ضعیف شده است و دیگر نماینده کسی نیست. حماس بر حفظ غزه اصرار دارد و همچنان بر خلاف جنبش فتح که فرتوت است، جوان و پویا است. اما حماس هم به دلیل ارتباطاتش با اخوان المسلمین با مشکلات بسیاری روبه رو است. عده ای می گویند که روابط زیرمیزی بسیاری، که البته دیگر علنی شده است، میان اسرائیل به ویژه نتانیاهو، نخست وزیر آن با مسئولان عرب وجود دارد. اما روی میز روابط رسمی میان اسرائیل با مصر و اردن در جریان است، همکاری اسرائیل با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر برقرار است و همچنان ادامه دارد و می رود که تثبیت شود. دلایل بسیاری برای این تثبیت روابط وجود دارد. یکی از آنها تروریسم است که دشمن مشترک آنها است. از دلایل دیگر آن گسترش روابط عربی – اسرائیلی است که کسانی که آن را پیگیری می کنند احساس می کنند با دشمن مشترک و ترسناک که ایران باشد، روبه رو هستند، و همکاری آنها با یکدیگر برای پیروزی بر این رویارویی ضروری است.»

پرسیدم نظرت درباره روابط اسرائیل و ترکیه اردوغان چیست؟ جواب داد: «این روابط رو به بهبود است، بعد از اختلافاتی که بر سر موضوعات مختلف میان آنها به وجود آمده، از جمله بر سر کشتی "مرمره" که تلاش کرد محاصره نیروهای اسرائیلی علیه غزه را بشکند، اکنون روابط آنها رو به بهبود است. یک اصلی وجود دارد که می گوید این دو به یکدیگر نیاز دارند، برای این که می خواهند همکاری بازرگانی و امنیتی شان ادامه یابد. بارگیری کالا از بندر حیفا به واسطه کشتی هایی که از ترکیه آمده اند همچنان ادامه دارد. در ابتدا کالاها به سمت اردن بارگیری می شدند، اما بازارش کفایت نمی کرد، الآن کالاها به سمت کشورهای عربی از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بارگیری می شوند. اخیرا در اسرائیل خبری شنیدم که البته نمی دانم صد در صد درست است یا نه، این که مسئولان گمرک اسرائیل در حیفا اشتباهی مرتکب شدند و بر روی بعضی کالاها و برگه های ویژه بارگیری مهر اسرائیل را زدند. خبر آن به عربستان درز کرد و به واسطه این که کشتی ها باید از کانال سوئز در مصر بگذرند، محل بارگیری آنها کشف شد و خبر آن به عربستانی ها رسید، وقتی که کشتی متوقف شد فهمیدند که کالاهای ترکی هستند. اسرائیلی ها به ترک ها گفتند که خطایی رخ داده است، خودم کارها را راست و ریس کردم و بارگیری ها مجددا به شکل طبیعی خود انجام شدند.»

بعد در ادامه افزود: «به هر حال در ترکیه مشکلات پیچیده ای وجود دارد، کردها با دولت مشکل دارند و ممکن است کار به جنگ داخلی بکشد. با این وجود ترکیه کشور مهمی باقی می ماند. اما درباره غزه، اسرائیل با ترکیه مذاکره کرد و دو طرف بر سر نکات مختلفی به توافق رسیدند. فقط یک مساله مانده، ترکیه بابت حادصه کشتی مرمره پول می خواهد اما اسرائیل رد می کند. برای همین گفت وگو میان آنها همچنان ادامه دارد، با وجود این که عبدالفتاح السیسی نیز دادن غرامت از سوی اسرائیل به ترکیه را رد می کند.»

 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :