عربستان عامل بحران خلأ ریاست جمهوری در لبنان است

۲۲ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۱۱۵۴ سرخط اخبار

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به دخالت های عربستان در امور سیاسی کشورش، ریاض را عامل اصلی خلأ ریاست جمهوری در لبنان دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد، شیخ نعیم قاسم، معاون سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به دخالت های عربستان در امور داخلی این کشور و کارشکنی هایش در انتخاب رئیس جمهور آینده لبنان اظهار داشت: با وجود اینکه مسئولان و احزاب سیاسی لبنان به دنبال تعیین رئیس جمهور و بر طرف کردن این خلأ هستند، پس چرا نمی توانیم این امر را محقق سازیم؟ پاسخ روشن است ویژگی های رئیس جمهور از نظر گروه های مختلف متفاوت است و هر یک از آنها بر اساس عقاید و گرایش های خود ویژگی هایی را برای رئیس جمهور در نظر دارند و همچنین طرف های منطقه ای و بین المللی نیز شروط خود را داشته و در انتخابی که حقی در آن ندارند، حق وتویی را برای خود قائل هستند.

نعیم قاسم گفت : اگر بخواهیم این بحران را حل کنیم باید اول این مشکل را برطرف سازیم. مشکل اصلی ما دخالت های خارجی است که باید پایان یابد. در طول دو سال گذشته روشن شد تنها طرفی که همچون سدی غیر قابل نفوذ ایستاده و در این مساله شرط گذاری می کند، عربستان است، سعود فیصل، وزیر خارجه سابق این کشور با توافقنامه تقریبا آماده ای برای انتخاب رئیس جمهور مخالفت کرد، در حال حاضر نیز نظراتی که از سوی کشورهای مختلف صادر می شوند اما مانع از هیچ گونه انتخابی نبوده اند و تنها این وتوی عربستان است که مانع انتخاب رئیس جمهور در لبنان شده است.

وی در پایان گفت: به دنبال راه حلی برای رسیدگی به این مشکل در عربستان باشید اگر ریاض موافقت کند فردا رئیس جمهور انتخاب می شود و اگر موافقت نکند بحران ادامه می یابد و نه اظهارات و سخنرانی ها و نه توجیهات و یا سفر هیات های خارجی و حتی اتهام زنی ها هرگز نخواهند توانست این بحران را برطرف سازند و به طور خلاصه بگویم، کلید حل بحران ریاست جمهوری لبنان نزد عربستان است.


نظر شما :