صادرات ایران به امریکا چقدر است؟

۱۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۶۱۰۱۷ سرخط اخبار

واردات امریکا از ایران در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی و همزمان با اجرایی شدن برجام به ٦ /٢٧ میلیون دلار رسیده است.
 

به گزارش اعتماد، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ٥ ماهه نخست سال جاری میلادی افت ١٧ درصدی داشته است.

مبادلات تجاری دو کشور در پنج ماهه نخست سال میلادی گذشته بالغ بر ٦/ ١١٢ میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به ١/٩٣ میلیون دلار کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش صادرات امریکا به ایران در ماه های ژانویه تا مه امسال ٥/ ٦٥ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ٤١ درصدی داشته است. امریکا در ماه های ژانویه تا مه ٢٠١٥ بالغ بر ٦/ ١١٢ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
 

واردات امریکا از ایران در پنج ماهه نخست امسال نیز ٦/ ٢٧ میلیون دلار گزارش شده است. در مدت مشابه سال قبل واردات امریکا از ایران صفر بوده است.
 

دولت امریکا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که از نیمه ژانویه ٢٠١٦ به اجرا گذاشته شده واردات برخی کالاها از جمله فرش، زعفران، پسته و خاویار از ایران را آزاد کرده است. طی سال های گذشته و در پی تحریم های این کشور صادرات ایران به امریکا به مرز صفر رسیده بود.

تجارت ایران و امریکا هر سال با نوساناتی روبه رو بوده است. پس از آنکه در سال ۱۹۹۵، دولت کلینتون تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب رساند، مبادله تجاری کاهش یافت اما در سال ۲۰۰۰ امریکا تحریم فرش و خاویار را از ایران برداشت. صادرات اصلی امریکا به ایران در سال های اخیر شامل گندم، برنج، سویا، ذرت، لبنیات، خمیر چوب، پلاستیک، تجهیزات پزشکی و دارویی بوده است. ایران پس از عربستان، دومین واردکننده غلات منطقه است. صادرات امریکا به ایران در سال ۲۰۱۴ از تجهیزات پزشکی تا شکلات رادر بر گرفته است.
 

ایران بیش از یک سال است که با سرمایه گذاران خارجی رابطه برقرار کرده و همچنین میزبان هیات های نمایندگی تجاری خارجی است و نمایندگانی را برای بررسی فرصت های تجاری جدید به خارج از کشور اعزام کرده است. اما چنین به نظر نمی آید که اگر به توافق دست یابند، شرکت های غربی خیلی زود وارد ایران شوند. کارشناسان پیش بینی می کنند شرکت های امریکایی نیز تا زمانی که در مورد تداوم توافق هسته ای اطمینان نیابند، نسبت به سرمایه گذاری در ایران تردید خواهند داشت.

برداشته شدن لایه های پیچیده تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا نیز زمان می برد و البته موانع دیگری هم وجود دارد. در گزارش سال ۲۰۱۵ بانک جهانی، ایران در میان ۱۸۹ اقتصاد جهان به لحاظ مقررات کسب و کار و حمایت از حقوق مالکیت در رتبه ۱۳۰ قرار دارد.


نظر شما :