آمریکا: «گزارش چیلکات» را بررسی نمی‌کنیم

۱۷ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۶۰۹۴۴ سرخط اخبار

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گزارش مربوط به نقش و اشتباهات انگلیس در جنگ ۲۰۰۳ عراق را بررسی نخواهد کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران گفت که این وزارتخانه گزارش مربوط به نقش دولت انگلیس در جنگ عراق (۲۰۰۳) را بررسی نخواهد کرد.

گفتنی است که اوایل روز چهارشنبه ششم ژوئیه دولت انگلیس گزارشی را که توسط «سر جان چیلکوت» پیرامون نقش و اشتباهات انگلیس در جنگ عراق (۲۰۰۳) تهیه شده بود، منتشر کرد. این گزارش اینطور نتیجه گیری می کند که دولت انگلیس تحت رهبری تونی بلر- نخست وزیر وقت- با حمله به عراق مرتکب اشتباه شد.

طبق این گزارش، تصمیم برای پیوستن به ائتلاف نظامی علیه عراق بر اساس اطلاعات و ارزیابیهای ناقص اتخاذ شد.

جان کربی اظهار داشت که وزارت خارجه آمریکا قصد ندارد این گزارش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. وی در ادامه افزود که دولت آمریکا به طرح مجدد شکایت علیه تصمیماتی که به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ منتهی شد، تمایلی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا این گزارش می تواند برای سیاستگذاران آمریکا مفید باشد، گفت که دولت آمریکا در مورد این گزارش قضاوت نخواهد کرد.

گفتنی است که انگلیس در ائتلافی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ بدون حکم سازمان ملل و با طرح این اتهام که «صدام حسین» رهبر عراق دارای سلاحهای کشتار جمعی است، به این کشور خاورمیانه ای حمله کردند، اتهامی که بعدها با عدم کشف این سلاحها به چالش کشیده شد.


نظر شما :