احیای روابط ترکیه با اسرائیل و روسیه آغاز دورانی جدید است

۱۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۹۶۰۹۰۸ سرخط اخبار

ابراهیم کالین با بیان اینکه احیای روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی و روسیه دوره جدیدی در سیاست خارجی این کشور است، آن را مایه ی مهار بحران سوریه عنوان کرد.

به گزارش فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد عادی سازی روابط با اسرائیل و روسیه بر پایه اصول منافع مشترک و احترام متقابل، همکاری های منطقه ای، صلح و امنیت خواهد بود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» کالین طی یادداشتی در یک روزنامه ترکیه ای، تاکید کرد که گرم شدن روابط با اسرائیل و روسیه «عواقب بسیار مهمی» برای سیاست خارجی آنکارا، صلح منطقه ای و ثبات خواهد داشت.

وی با بیان اینکه گام های اخیر برداشته شده «پتانسیل کمک به دو مشکل فلسطین و سوریه به همراه مبارزه با داعش و پ.ک.ک را دارد»، افزود: این توافق دوره جدیدی را میان ترکیه و اسرائیل در دو زمینه مهم ایجاد می کند. یکی روابط ترکیه-اسرائیل و دیگری وضعیت غزه.

کالین همچنین از تبادل سفیران دو طرف و شروع مجدد روابط اقتصادی و توریستی خبر داد.

سخنگوی دولت ترکیه در ادامه با تاکید بر دفاع از فلسطین برای تاسیس دولت مستقل و پایان اشغالگری نوشت: «ترکیه به روابط خود با تمام گروه های فلسطینی ادامه داده و به همه مردم کرانه باختری و غزه کمک خواهد کرد.»

کالین آشتی با رژیم صهیونیستی را اینگونه توجیه کرد: «با عادی سازی روابط با اسرائیل، ترکیه شانس بیشتری برای کمک به فرایند صلح و جلوگیری از تنش های غیر ضروری و تلفات خواهد شد.»

وی ضمن تاکید مجدد بر مواضع ترکیه درباره سوریه و آینده «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور، درباره نتایج کلیدی دوره جدید در روابط ترکیه و روسیه نیز اضافه کرد: آینده جنگ سوریه و مبارزه علیه تروریسم نتیجه مهم این امر است.

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در پایان نوشت: «روابط احیا شده میان ترکیه و روسیه پتانسیل این را دارد که وضعیت سوریه را مهار کند. این مسئله همچنین به ترکیه کمک می کند که بطور موثرتری علیه تروریسم داعش مبارزه کند.»


نظر شما :