گفتگوی خصوصی اردوغان و وزیر اسرائیلی درباره سوریه و ایران

۰۱ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۶۰۲۹۷ سرخط اخبار

یک رسانه غربی گزارش داد که رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست امنیت هسته ای واشنگتن، با وزیر انرژی رژیم صهیونیستی دیدار و دو طرف درباره سوریه، ایران صحبت کردند.

به گزارش فارس، رسانه غربی از گفتگوی رجب طیب اردوغان و عضو ارشد کابینه بنیامین نتانیاهو درباره سوریه و ایران خبر داد؛ دیداری که فروردین ماه در واشنگتن برگزار شد.

نشست امنیت هسته ای واشنگتن اواسط فروردین ماه سال جاری در پایتخت آمریکا و به میزبانی دولت باراک اوباما برگزار شد؛ نشستی که یکی از حاضران آن رئیس جمهور ترکیه بود.

حالا با گذشت چند ماه از این نشست و حضور رئیس جمهور ترکیه در آن، رسانه غربی از دیدار «خصوصی» رجب طیب اردوغان با وزیر کابینه رژیم صهیونیستی در حاشیه این نشست جزئیاتی منتشر کرده است.

رویترز گزارش داد: «در حاشیه نشست ماه مارس امنیت هسته ای در واشنگتن، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیداری خصوصی با یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل برگزار کرد.

این خبرگزاری نوشت: «این  دیدار، عالیترین تماس و دیدار بین اسرائیل و ترکیه از زمان قطع روابط دیپلماتیک بین آنها به دنبال حمله نیروهای اسرائیلی و کشته شدن 10 فعال ترکیه ای در حمله به کشتی به مقصد غزه بود».

رویترز از گفتگوی رئیس جمهور ترکیه با وزیر کابینه رژیم صهیونیستی درباره بحران سوریه و همچنین «حضور ایران» در سوریه خبر داده است.

در گزارش این رسانه انگلیسی آمده است: «در این دیدار که 20 تا 30 دقیقه طول کشید و پیش از این جزئیات آن منتشر نشده بود، درباره جنگ در سوریه، حضور ایران در سوریه، تروریسم و گاز طبیعی صحبت شد».
وزیر انرژی رژیم صهیونیستی با تایید دیدارش با اردوغان گفت: «این دیدار، در جوی بسیار خوب برگزار شد. من نمی خواهم چیز بیشتری در این باره بگویم اما باید بگویم که من حامی سرسخت تلاش برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ترکیه هستم».

البته یک مقام ارشد دولت ترکیه با اعلام بی اطلاعی درباره دیدار اردوغان و مقام صهیونیست تاکید کرده که برگزاری دیدار رئیس جمهور با یک وزیر، خارج از چارچوب پروتکلی متعارف است.

اشتاینیتز که از چهره های نزدیک به بنیامین نتانیاهو است، درباره روند گفتگوها با ترکیه جهت از سرگیری روابط دیپلماتیک هم اظهارنظر کرد.

او گفت: «ما(اسرائیل و ترکیه) 80 تا 90 درصد اختلافات یا شکاف ها را حل کردیم و اکنون با کمی حسن نیت و انعطاف از سوی هر دو طرف، می توانین به بقیه موضوعات هم برسیم. به نظر من بسیار (به عادی سازی روابط) نزدیک شده ایم».

خبر دیدار رئیس جمهور ترکیه با مقام صهیونیستی در حالی منتشر شده که پیش از این، اردوغان درباره روند عادی سازی روابط آنکارا-تل آویو اعلام کرد که ترکیه و رژیم صهیونیستی به یکدیگر در منطقه نیاز دارند.

کلید واژه ها: رئیس جمهور ترکیه اردوغان رژیم صهیونیستی


نظر شما :