جنجال تازه برای رئیس جمهوری ترکیه

مدرک دانشگاهی اردوغان جعلی است؟

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۹۸۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در رابطه با مدرک دانشگاهی اردوغان پرسیده بود با تندی گفت: «می‌خواهید 10 میلیون نسخه از مدرک آقای رئیس جمهور چاپ کینم و به آدرس‌ همه بفرستیم؟»
مدرک دانشگاهی اردوغان جعلی است؟

دیپلماسی ایرانی: مخالفان و جریان اپوزسیون ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور را متهم کرده اند که مدرک کارشناسی ارشد ندارد و تحصیلات دانشگاهی او را نیز زیر سوال برده اند. در صورتی که واقعا ثابت شود مدرک کارشناسی ارشد دانشگاهی اردوغان مشکل دارد، بمبی سیاسی در ترکیه منفجر خواهد شد و می تواند به مانعی جدید برای بقای او در سمت ریاست جمهوری ترکیه تبدیل شود. چرا که بر اساس قانون اساسی ترکیه رئیس جمهوری باید مدرک عالی دانشگاهی داشته باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به  سوال یکی از خبرنگاران که در این رابطه سوالی از او پرسیده بود، به تندی گفت: «می خواهید 10 میلیون نسخه از مدرک آقای رئیس جمهور چاپ کینم و به آدرس همه بفرستیم؟»  

در ماه ژوئن رئیس جمهوری ترکیه با حضور در دانشگاه ماکیریری در کامپالا، پایتخت اوگاندا چهل و چهارمین مدرک دکترای افتخاری خود را دریافت کرد. این مساله سبب شده تا بسیاری نسبت به حساسیت ها و اصرار رئیس جمهوری در دریافت مدارک دکترای افتخاری شبهاتی وارد کنند و او را با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا مقایسه کنند که در دوران ریاست جمهوری اش تنها شش دکترای افتخاری دریافت کرده است. در حالی که اردوغان در طول تقریبا دو سال و نیم دوران ریاست جمهوری خود 44 مدرک دکترای افتخاری دریافت کرده است.

بر اساس آن چه در زندگی نامه اردوغان آمده او بعد از چهار سال تحصیلات دانشگاهی در سال 1981 مدرک کارشناسی و بعد از آن بعد از 4 سال گذراندن دوره کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده علوم اقتصادی و مدیریت دانشگاه مرمره در استانبول دریافت کرده است. وی در طول این مدت دوره ای را نیز در یکی از مدارس دینی استانبول گذرانده که بابت آن همیشه به خود افتخار کرده است.

دانشگاه مرمره که در حال حاضر ریاست آن را محمد امین ارات، همکلاسی اردوغان در دانشگاه بر عهده دارد، در جریان انتخابات سراسری دور اول ریاست جمهوری ترکیه در سال 2014 که طی آن اردوغان بعد از سه سال نخست وزیری به سمت ریاست جمهوری رسید، نسخه ای از مدرک کارشناسی ارشد او را منتشر کرد و در اختیار رسانه ها قرار داد.

اردوغان خود انتقادهایی که در رابطه با مدرک دانشگاهی اش می شود را قویا رد کرده است. وی در تازه ترین اظهارات خود که در برابر فارغ التحصیلان دانشکده الهیات مرمره روز چهارشنبه هفته گذشته ایراد کرد، به شدت از منتقدان مدرک تحصیلی اش انتقاد کرد و گفت: «با وجود این که توضیحات کافی در این باره داده شده عده ای دنبال جنجال هستند. ما کار خودمان را کردیم و توضیحات لازم را دادیم حالا نوبت شماست بگویید بر چه اساس چنین حرف هایی می زنید و جنجال به پا کرده اید.»

هفته پیش زمانی که اردوغان در اظهاراتی جنجالی گفت که زنانی که حاضر نیستند بچه دار شوند، "ناقص هستند"، موجی از انتقادها در شبکه های اجتماعی علیه او به راه افتاد که زنان ترکیه به او پاسخ می دادند "کسی که ناقص است، رئیس جمهوری بی مدرک است."

اما موضوع مدرک رئیس جمهور قرار نیست به این سادگی ها از عرصه سیاسی کشور کنار گذاشته شود. کسانی که به دنبال به سخره گرفتن تلاش های اردوغان برای تبدیل نظام کشور از پارلمانی به ریاستی هستند اکنون بهانه تازه ای یافته اند تا به کمک آن به جنگ اردوغان بروند.

روز چهارشنبه انجمن استادهای دانشگاه "اونیودیر" در بیانیه ای اعلام کرد که "اردوغان مدرک عالی دانشگاهی ندارد و آن چه دارد گواهی دانشگاهی است که از یک موسسه آموزشی دریافت کرده که تا قبل از سال 1983 وابسته به دانشکده مرمره نبوده است. در حالی که اردوغان در سال 1981 از دانشگاه فارغ التحصیل شده است."

در همین رابطه عمر فاروق آغا اوغلو، دادستان سابق ترکیه که در حال حاضر ریاست جمعیت قضات ترکیه را بر عهده دارد شکایتی را به شورای عالی انتخابات ترکیه در آنکارا فرستاده و از آن شورا خواسته است تا به دلیل عدم برخورداری اردوغان از مدرک کارشناسی ارشد، او از سمت ریاست جمهوری برکنار شود. وی همچنین موضوع تقلبی بودن مدرک اردوغان را مطرح کرده و خواستار برکناری او به این اتهام شده است. اما شورای عالی انتخابات که به شدت تحت نظارت اردوغان اداره می شود، این شکایت را رد کرده است. روز پنج شنبه در تویتر جنجالی بر سر این موضوع به راه افتاد که هنوز نیز ادامه دارد.

اعضای جمعیت قضات ترکیه اعلام کرده اند که بعد از این شکوایه هر روز از طرف دولت و طرفداران آن مورد تهدید قرار می گیرند که به دلیل اهانت به رئیس جمهوری مورد بازخواست و بازداشت قرار می گیرند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: اردوغان مدرک کارشناسی ارشد مرمره دکترای افتخاری ترکیه


( ۲ )

نظر شما :