جادوی ترامپ

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۴۰ کد : ۱۹۵۸۳۴۸ سرخط اخبار

بالاخره روز موعود فرا رسید و 19 آوریل به روز هیلاری کلینتون از دموکرات ها و دونالد ترامپ از جمهوری خواهان تبدیل شد. دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات در این روز توانستند انتخابات درون حزبی را به سود خود تمام کنند. در روز 19 آوریل انتخابات دموکرات ها به سود هیلاری کلینتون تمام شد. وی توانست در نیویورک با نتیجه 58 درصد در برابر رای 42 درصدی برنی سندرز، انتخابات را به سود خود تمام کند.

افزون بر این وی توانست در این روز موافقت 139 هیات نمایندگی را به سود خود جلب کند. در این باره برنی سندرز، نامزد سوسیالیست دموکرات ها توانست موافقت 106 هیات نمایندگی را جلب کند. در این حزب هر نامزدی بتواند موافقت 2383 هیات نمایندگی را جلب کند، برای انتخابات نهایی نامزد دموکرات ها خواهد بود.

در این سوی میدان نیز براساس پیش بینی ها و نظرسنجی ها دونالد ترامپ توانست آرای نهایی جمهوری خواهان را در این ایالت به سود خود تمام کند. او در این ایالت توانست با یک رای فاحش دو رقیب دیگر خود را پشت سر بگذارد. ترامپ در این ایالت با رای 4/ 60 درصدی توانست دو رقیب دیگر خود یعنی کسیچ و تد کروز را شکست دهد. دو نامزد دیگر این حزب در این انتخابات توانستند به ترتیب رای 1/ 25 و 5/ 14 درصدی را به دست آورند. این در حالی است که ترامپ در میان سایر نامزدها توانست موافقت 89 هیات نمایندگی را در نیویورک به دست آورد. پس از آن نیز کسیچ توانست رای 4 هیات نمایندگی را با کمپین خود همراه کند.

به گفته ناظران، انتخابات نیویورک برای تد کروز یک شکست تمام عیار به حساب می آید. وی نه تنها در این انتخابات از بین سه نفر، سوم شد، حتی نتوانست رای یک هیات نمایندگی را با خود همراه کند. براساس آخرین آمار اعلام شده درخصوص میزان حمایت هیات نمایندگی ها، دونالد ترامپ با 845 هیات نمایندگی در صدر جمهوری خواهان قرار دارد و پس از آن نیز تد کروز با 559 و کسیچ با 148 هیات نمایندگی در رده های بعدی قرار دارند.

در جبهه دموکرات ها نیز هیلاری کلینتون با 1930 هیات نمایندگی در برابر 1189 هیات نمایندگی برنی سندرز پیشتاز است و بنا به گفته برخی کارشناسان کار چندان سختی تا رسیدن به سقف هیات نمایندگی های لازم در این حزب ندارد. بنا بر گزارشی که آسوشیتدپرس منتشر کرده هیلاری کلینتون تا به اینجا توانسته رای 1428 «هیات نمایندگی حتمی» را به دست آورد. این در شرایطی است که برنی سندرز در این رسته از اطلاعات آماری توانسته رای حمایت 1151 هیات نمایندگی را به دست آورد. همچنین رقابت این دو برای رای حمایتی «ابَر هیات نمایندگی» حکایت از یک اختلاف آماری شدید دارد. در این باره هیلاری کلینتون توانسته رای حمایتی 502 «ابر هیات نمایندگی» را با کمپین انتخاباتی خود همراه کند. در مقابل برنی سندرز، سناتور ورمونت تنها حمایت 38 «ابر هیات نمایندگی» را با خود همراه کرده است. چنانچه هیلاری کلینتون بتواند رای حمایتی 2383 «هیات نمایندگی حتمی» را به دست آورد، وی توانسته به طور مستقیم به آوردگاه انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 برود.

پیروزی در خانه
برای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نیویورک مانند خانه به حساب می آید. هیلاری کلینتون که پیش تر از سوی مردم این ایالت به سنا فرستاده شده بود و دونالد ترامپ نیز از سوی جمهوری خواهان متهم است که یک نیویورکی به حساب می آید و پیرو ارزش های نیویورکی است، از این رو وی را نمی توان یک محافظه کار تمام عیار به حساب آورد. با پیروزی این دو تن در انتخابات روز نوزدهم آوریل، سایت خبری «CBS News» نوشت این دو توانستند روز بزرگ را به سود خود تمام کنند. تا پیش از انتخابات نیویورک، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون به دلیل باخت هایشان در چند ایالت تحت فشار بودند و حالا این پیروزی این دو نامزد را از فشار بیرون آورد.

به نوشته این سایت پیروزی دو نامزد پیشتاز در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، یک پیروزی خرد کننده به حساب می آید و این دو توانستند شکست سنگینی به رقبای خود تحمیل کنند. این پیروزی حتی در حوزه «جمعیت شناختی» (دموگرافی) نمود کاملی دارد. هیلاری کلینتون در انتخابات نوزدهم آوریل توانست بیشترین رای را در میان زنان و اقلیت ها به دست آورد. به نظر می رسد برای نیویورکی های سفیدپوست و طبقه متوسط برنی سندرز گزینه جذاب تری به نظر می رسیده و این رو ورمونتی توانست رای این دسته را به دست آورد. در میان جمهوری خواهان نیز برتری ترامپ در همه حوزه های جمعیتی بر سایر رقبا مشهود بوده است.

بنا بر آمار منتشره از سوی «CBS News» دونالد ترامپ رای 59 درصدی زنان و 63 درصدی مردان نیویورکی را به دست آورده است. همچنین وی توانست رای 5/ 45 درصدی افراد سن بالا را در نیویورک به دست آورد. در نظرسنجی انجام شده از سوی «CBS News» مشخص شده است که از هر 10 نیویورکی 7 تن گفته اند حامی سفت و سخت برنامه های ترامپ، از جمله ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا هستند. همچنین وی در مورد اخراج کارگران و مهاجران غیرقانونی از خاک آمریکا نسبت مشابهی به دست آورد. از میان 10 نیویورکی 7 تن موافق اخراج مهاجران غیرقانونی هستند. نزدیک به 11 میلیون مهاجر غیرقانونی در ایالات متحده زندگی می کنند. کارشناسان می گویند در این شب، تد کروز در میان مردم نیویورک فراموش شد.

به گفته این دسته روز سه شنبه «روز فراموشی تد کروز» بود. زیرا در نیویورک جان کسیچ نسبت به تد کروز برتری نسبی داشته و چون وی نتوانسته رای هیچ یک از هیات های نمایندگی را در این ایالت به دست آورد، یک بازنده بزرگ بوده است. در نظرسنجی های صورت گرفته پس از انتخابات مشخص شد که 40 درصد از مردم نیویورک گفته اند از ریاست جمهوری تد کروز نگران هستند و برای همین ترجیح می دهند ترامپ نامزد نهایی این حزب باشد. همچنین 20 درصد از مردم هم گفته اند از رئیس جمهور محبوب «تی پارتی» ترس دارند. البته در این نظرسنجی جان کسیچ توانسته رای بهتری را در میان «افراد تحصیل کرده» به دست آورد. او رای 35 درصد از افراد فارغ التحصیل دانشگاهی را در این انتخابات به دست آورده است.

هیلاری کلینتون به ریل مسابقات بازگشت
در دو ماه گذشته اوضاع هیلاری کلینتون و کمپین انتخاباتی وی اصلا خوب نبود. او از 9 ایالت در 8 ایالت شکست خورده و 7 شکست وی نیز متوالی بود. به گفته کارشناسان امید هیلاری کلینتون برای بازگشت به مسابقه به نیویورک معطوف شده بود. حالا با پیروزی قابل توجه بانوی سابق نخست این کشور، طرفداران هیلاری کلینتون به آینده وی بسیار امیدوار شده اند. با این حال برخی کارشناسان می گویند هر چند پیروزی هیلاری کلینتون در نیویورک قابل توجه بوده اما وی توانسته این پیروزی را با رای سنتی طرفداران خود به دست آورد.

نگاهی به جمعیتی که به وزیر سابق امور خارجه رای داده اند، نشان می دهد که هنوز زنان، سالمندان و اقلیت ها به وی رای می دهند و او را گزینه مناسب تری نسبت به برنی سندرز می دانند. نظرسنجی ها نشان می دهد هیلاری کلینتون در بین زنان طرفداران بیشتری نسبت به مردان دارد. در این نظرسنجی 61 درصد زنان بین برنی و هیلاری، همسر بیل کلینتون را انتخاب کردند. همچنین رای مردان نیز در این تحقیق جمعیت شناختی به 42 درصد می رسد. با به صدا درآمدن سوت پایان مسابقه بین هیلاری کلینتون و برنی سندرز چشم ها به مریلند دوخته شده است. در این ایالت و در نظرسنجی های صورت گرفته هم هیلاری کلینتون بهتر از برنی سندرز عمل کرده است. او در این ایالت با رای 57 درصدی نسبت به رای 3/ 35 درصدی سندرز پیشتاز است.

کلید واژه ها: هیلاری کلینتون ترامپ سندرز برنی سندرز دونالد ترامپ تد کروز کسیچ


نظر شما :