سیاهپوستان نگاه مثبتی به کاندیدای جمهوریخواهان ندارند

نفرت ۶۳ درصد مردم آمریکا از ترامپ

نظرسنجی‌های گالوپ نشان می‌دهد که با وجود محبوبیت نسبی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، در سطح ملی نزدیک به ۶۳ درصد مردم وی را گزینه مناسبی برای ریاست جمهور آمریکا نمی‌دانند.
نفرت ۶۳ درصد مردم آمریکا از ترامپ

نویسنده: فرانک نیوپورت 

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ به شکل قابل توجهی در میان بزرگسالان آمریکایی منفور است. طی یک هفته گذشته ( از 26فوریه تا 3 مارس) نزدیک به 30 درصد از مردم وی را برای ریاست جمهوری مطلوب دانستند، در حالی که نزدیک به 63 درصد از بزرگسالان وی را برای تصدی این پست نامطلوب ارزیابی کرده اند. اگرچه به هیچ یک از نامزدهای رئیس جمهوری به اندازه ترامپ نگاه منفی وجود ندارد، اما افکار عمومی به سایر نامزدهای دو حزب نیز نگاه مثبتی ندارند.  درصد نگاه مثبت به نگاه منفی به تد کروز در میان افکار عمومی آمریکا 29 به 50 درصد است. همین نسبت برای هیلاری کلینتون 41 به 53 است و مارکو روبیو نیز درصد مطلوبیت 34 به 38 را به خود اختصاص داده است.

رویکرد مثبت به برنی سندرز، نامزد دموکرات و جان کیسیک نامزد جمهوری خواه بر نگاه منفی به این دو فزونی دارد. اما همانطور که تاکنون مشخص شده این افراد از شانس قابل توجهی در انتخابات مقدماتی برخوردار نبوده اند.

همانطور که قابل پیش بینی است درصد محبوبیت ترامپ در میان جمهوری خواهان بیش از محبوبیت آن در میان همه بزرگسالان آمریکایی است. در هفته گذشته، ترامپ از سوی نزدیک به 54 درصد از افرادی که خود را جمهوری خواه معرفی کردند، محبوب دانسته شده است. نگاه منفی به وی در میان جمهوری خواهان 42 درصد را نشان می دهد.

درصد محبوبیت کروز در میان جمهوری خواهان 48 و درصد نگاه منفی به وی 41 است. نگاه مثبت به کروز طی یک هفته گذشته نسبت به هفته های قبل کاهش قابل توجهی داشته است. نگاه مثبت به روبیو 53 درصد در مقابل 31 درصد است. با این وجود نگاه مثبت به روبیو نتوانسته موفقیتی را در صندوق های رای انجمن های حزبی برای وی به ارمغان آورد. نکته مهم این است که هیچ یک از این نامزدها نتوانستند در حزب خود عملکرد خوبی داشته باشد.

در مقایسه با ادوار گذشته می توان گفت که نگاه منفی به ترامپ بیشتر از نگاه منفی به جان مک کین در کمپین انتخاباتی 2008 است. زمانی که مک کین توانست در مارس 2008 پیروز انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان شود، محبوبیت وی نزد اعضاء حزب به 87 درصد می رسید. این در حالی بود که تنها 8 درصد به وی نگاه منفی داشتند.

میت رامنی نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری در دور قبلی نیز در فوریه 2012 از محبوبیت 59 درصدی در مقابل 31 درصد نگاه منفی برخوردار بود. این آمار از تمامی رکوردهای ترامپ در فوریه و مارس بهتر بوده است.

بخش قابل توجهی از بدنه حزب جمهوری خواه ترجیح می دهند که فرد دیگری به نامزدی حزب انتخاب شود. اما شواهد برآمده از کمپین جمهوری خواهان در 2012 نشان می دهد که محبوبیت پایین ترامپ در این مقطع تاثیر قابل توجهی بر کاندیداتوری وی نخواهد داشت.  

توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که نگاه منفی به ترامپ در سطح ملی ادامه خواهد داشت. هیلاری کلینتون نامزد پیشرو دموکرات ها نیز به همین ترتیب در سطح ملی محبوب نخواهد بود. نکته دیگر این است که ترامپ در میان هیسپانیک ها و سیاه پوستان آمریکایی چهره مطلوبی به حساب نمی آید و نباید از یاد برد که این قشر بخش قابل توجهی از رای دهندگان آمریکایی را تشکیل می دهند.

منبع: گالوپ / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: ترامپ نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب جمهوری خواه انتخابات 2016


نظر شما :