اردوغان باید بداند که اسد به این زودی ها از قدرت کنار نمی رود

۰۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۴:۱۶ کد : ۱۹۵۶۷۳۲ سرخط اخبار

گراهام فولر، رئیس سابق شورای اطلاعات ملی سازمان سیا و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی خاورمیانه در آمریکا، ضمن تأکید بر این نکته که به نظر می رسد منافع شخصی اردوغان با منافع ملی ترکیه در تضاد است، می گوید رئیس جمهور ترکیه باید با این حقیقت کنار بیاید که بشار اسد به این زودی ها از قدرت کنار نمی رود.

 
به گزارش «تابناک» به نقل از «کنسرسیوم نیوز»، گراهام فولر، رئیس سابق شورای اطلاعات ملی سازمان سیا و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی خاورمیانه در آمریکا ضمن تأکید بر این نکته که به نظر می رسد منافع شخصی اردوغان با منافع ملی ترکیه در تضاد هستند، معتقد است، رئیس جمهور ترکیه باید با این حقیقت کنار بیاید که بشار اسد  به این زودی ها از قدرت کنار نمی رود.
 
این نویسنده آمریکایی که به سبب نگارش کتاب مشهور «قبله عالم؛ ژئوپلیتیک ایران» در کشور ایران از شهرت بالایی برخوردار است، عقیده دارد اکنون آنکارا در این دوراهی قرار گرفته که سیاست های تنش زای کنونی را ادامه دهد و یا اینکه به استراتژی و سیاست صلح  در منطقه بازگردد؟
 
نویسنده کتاب قبله عالم  با ذکر این نکته که دوران کنونی از جمله تلخ ترین دوران تاریخ مدرن برای ترکیه است، به طرح این پرسش پرداخت که اکنون ترکیه چه اقدامی باید انجام دهد تا بر این سیاست خارجی ناکام و شکست خورده غلبه کند؟
 
گراهام فولر معتقد است بزرگ ترین طنز سیاست خارجی ترکیه این است که رجب طیب اردوغان و نخست وزیر وی، احمد داوود اوغلو، در حالی کشورشان را به این شرایط آشفته کشانده اند که همین تیم حاکمیتی در  سال های گذشته یک سیاست خارجی خلاقانه و پویا را مبتنی بر صلح در منطقه در پیش گرفته بود.
 
این مقام سابق سازمان سیا می افزاید این باور کردنی نیست که اردوغان و داود اوغلو ارتباط میان کشورهایی مانند ایران، عراق، روسیه، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا، سوریه و کردهای خاورمیانه که واقعاً برای ترکیه مهم هستند را تخریب کرده اند و به جای آن، آنکارا یک ائتلاف مشکوک و خطرناک و خانمان برانداز را با عربستان سعودی آغاز کرده است.
 
فولر در ادامه مطلب خود می نویسد اکنون این سئوال مطرح است که ترکیه چه اقدامی را باید برای ترمیم این موقعیت اسفناک انجام بدهد؟ به عقیده فولر، اردوغان در ابتدا باید بپذیرد این تصور که اسد باید برود، شکست خورده است. در مرحله بعد، ترکیه باید به منظور ایجاد صلح و آرامش در سوریه به قدرت های بزرگ جهانی و ایران بپیوندد و اندیشه های پوچ عربستان سعودی مبنی بر اعزام نیروهای نظامی سنی به سوریه را رها کند. 
 
گراهام فولر می افزاید ترکیه باید دامن زدن به سیاست های افراط گرایانه را با سیاست های پیشین خود که مبتنی بر دوستی با کشورهای منطقه و همسایگانش بود، تعویض کند.این استاد دانشگاه نیویورک معتقد است ترکیه به جای افزایش مناسبات و تقویت رابطه با عربستان، باید روابط خود را با ایران، عراق و روسیه محکم کند.
 
فولر همچنین تأکید دارد آنکارا باید به این تلاش های بیهوده خود که بنا دارد ناتو را به جنگ و درگیری خود با روسیه وارد کند، پایان دهد. گراهام فولر در بخش دیگری از مطلب خود می نویسد: «واقعیت آن است که ورود روسیه به خاک سوریه باعث شد تا موقعیت ها و آزادی عمل ترکیه در نقش بازی کردن در سوریه محدود شود و در حال حاضر ترکیه نمی تواند دیپلماسی قوی روسیه را در منطقه شکست دهد. علاوه بر آن، چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیمواقعیت آن است که روسیه یک امکان و فرصت عالی برای حل مشکلات سوریه است».
 
این نویسنده و استاد دانشگاه ادامه داد، رشد جنبش و حرکت کردها در خاورمیانه یک واقعیت است و آنکارا به جای تقابل و برخورد با آن باید روابط نزدیک و دوستانه ای را با کردها در پیش گیرد؛ زیرا قریب به 14 میلیون کرد در ترکیه زندگی می کنند ونادیده گرفتن آن ها در ساختار حکومت ترکیه بزرگترین بحران حاکمیتی ترکیه در حال حاضر و آینده خواهد بود.
 
بنابر آنچه گفته شد، فولر در انتها نتیجه می گیرد اردوغان وداود اوغلوچاره ای ندارند جز این که مواضع جنگ طلبانه خود را در سیاست خارجی به سیاست هایی مبتنی بر صلح  و همگرایی تغییر دهند.
 
گفتنی است پیش از دکتر کن اریمتن، محقق مستقل ترکیه ای نیز که در شهر استانبول زندگی می کند و پژوهش های گسترده ای در حوزه تاریخ دارد، در مقاله ای تحت عنوان «چشم انداز جدید شرقی»، نسبت به اقدامات جدید ترکیه در جنوب شرق این کشور و شهر دیاربکر هشدار داد و با استناد به گزارش ماه دسامبر سازمان دیده بان حقوق بشر، این محقق خواستار توجه به این واقعیت شد که از ژوئیه 2015 شهروندان کرد از جمله زنان، کودکان و سالمندان در یک دوره از عملیات نظامی دولت اردوغان در جنوب شرقی ترکیه کشته شده اند.
 
از سوی دیگر، نورای میرت روزنامه نگار ترکیه ای، معتقد است جدا از مشکلات و جنایت هایی که دولت ترکیه علیه کردهای ترکیه اعمال می کند، ترکیه وضعیت شبیه جنگ و اعلام نشده ای نیز در برابرحزب دموکرات کرد سوریه آغاز کرده است واخیراً برای متقاعد کردن دوستان غربی خود سخت در تلاش است تا آن ها حزب دموکرات سوریه را به عنوان یک گروه تروریستی به حساب آورند. این روزنامه نگار ترک معتقد است سیاست های ترکیه این کشور را در چشم جامعه بین الملل به عنوان یک بازیگر مشکل ساز معرفی کرده است.

کلید واژه ها: اردوغان فولر خاورمیانه ترکیه باید


( ۱ )

نظر شما :