همکاریهای خارجی چه کمکی به رفع مشکلات اقتصادی میکند؟
قرارداد با پژو برای احیای صنعت خودروسازی ایران
نویسنده: علیرضا رمضانی
دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور حسن روحانی در اولین سفر خارجی اش پس از اجرایی شدن توافق هسته ای به ایتالیا و فرانسه سفر کرد و در آنجا قراردادهای بزرگی با شرکت های ایرباس، پژو سیتروئن و رنو امضا کرد.
قرارداد با ایرباس که هنوز در حال نهایی شدن است، موجب ایجاد بازاری جدید برای این شرکت هواپیماسازی اروپایی می شود که می تواند با فروش 114 هواپیما نیاز ایران را تامین کند. توافق ایرباس به ایران کمک می کند تا ناوگان هوایی اش را که به خاطر چندین دهه تحریم فرسوده شده است را نوسازی کند.
توافق خودروسازی هم می تواند موجب احیای کارخانه های خودروسازی ایرانی شود. در واقع از طریق همکاری با شرکت های خودروسازی فرانسوی می توان به نیازهای داخلی پاسخ گفت و در کوتاه مدت و میان مدت در داخل ایران اشتغال به وجود بیاید.
این نکته قابل ذکر است که صنت خودروسازی در ایران با 10 درصد از تولید ناخاصل داخلی، بزرگترین بخش صنعتی پس از نفت و گاز است. این بخش در سال های اخیر به خاطر تحریم ها و افزایش قیمت ارز دچار افول شده بود و این دو عامل موجب بالا رفتن قیمت خودرو شده بود.
گزارش بانک جهانی نشان می دهد که تولید سالانه خودرو در ایران در سال 2012 به 700 هزار دستگاه کاهش یافته بود. این در حالی است که تا قبل از تحریم ها سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو تولید می شد. براساس گزارش بانک جهانی، کاهش تولید خودرو به خاطر تحریم ها موجب بیکاری تعداد زیادی از کارگران شد که 4 درصد نیروی کار را تشکیل می دهند.
بانک جهانی پیش بینی کرده است در صورتی که مقامات صنعتی بتوانند شرکت های خارجی را فوراً جذب بازار ایران کنند، تولید خودرو می تواند در عرض دو سال به سطح قبل از تحریم ها بازگردد. به نظر می رسد دولت روحانی با توجه به همین موضوع به دنبال ارتباط مجدد با شرکای فرانسوی به منظور کمک به رشد اقتصادی است.
در واقع تقویت بخش خودروسازی می تواند موجب حل مشکلات دیگری هم بشود. مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور معتقد است که تقاضای پایدار پیش نیاز رشد پایدار است. در نتیجه اصرار مقامات اقتصادی به احیای صنعت خودرو یک راه حل سریع برای حل مشکلات اقتصادی ایران است.
علاوه بر این خودروها 80 درصد عامل آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ ایران هستند. تکنولوژی های جدید به کار گرفته شده در خودروهای جدید می تواند موجب کاهش آلودگی هوا و ایجاد مشاغل جدید شود.
پژو قبول کرده است تا 439 میلیون دلار در شرکت ایران خودرو سرمایه گذاری کند و کارخانه ای جدید احداث شود. در این کارخانه 100 هزار دستگاه پژو 208، 301 و 2008 تا اواخر سال 2017 تولید می شود. گزارش ها نشان می دهد که این میزان می تواند به دو برابر هم افزایش پیدا کند. قرارداد با رنو هنوز نهایی نشده است اما احتمالاً دارای الگوهای مشابه همین قرارداد است.
با وجود انتقاداتی که صورت می گیرد، مقامات دولتی بر توسعه صنعت خودروسازی به عنوان استراتژی اصلی برای دستیابی به رشد اقتصادی و کاهش بیکاری تمرکز کرده اند. آنها امیدوارند تا دیگر طرح های مشترک با خودروسازان ایتالیایی، ژاپنی، آلمانی و اتریشی بتواند باعث توسعه این صنعت و ایجاد مشاغل بیشتر در این حوزه شود.
برخی گزارش ها حتی مدعی اند که همکاری با شرکت های اروپایی در اختیار آمریکایی ها از قبیل جنرال موتورز –که شریک قدیمی ایران تا قبل از انقلاب 1979 بود- هم تحت بررسی قرار دارد. در واقع شرکت آلمانی اپل و شرکت ایتالیایی فیات متعلق به جنرال موتورز و کرایسلر آمریکا هستند. این مسئله می تواند خودش را در دیدار تیم روحانی با مدیرعامل فیات در جریان سفر به ایتالیا نشان دهد.
حتی اگر خودروسازان آمریکایی وارد بازار ایران نشوند، رویکرد دولت در جهت همکاری با غرب به ویژه در زمینه تکنولوژی است. از این رو با افزایش سفر ایرانی ها به اروپا در طول ماه های آینده، می توان پیش بینی کرد که همکاری های اقتصادی میان ایران و اروپا همچنان بر احیای صنعت خودروسازی ایران متمرکز است.
منبع: المانتیور/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 20
نظر شما :