نظرات متفاوت نامزدهای انتخابات آمریکا

پوتین؛ رهبری قوی یا گنگستری خطرناک؟

۰۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۵۴۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا
ترامپ در مصاحبه با شبکه ام.اس.ان.بی.‌سی گفت: «من همیشه احساس خوبی نسبت به پوتین داشتم. به نظر من وی رهبری قوی است.» پوتین نیز در کنفرانس خبری خود، ترامپ را فردی بسیار مستعد خواند.
پوتین؛ رهبری قوی یا گنگستری خطرناک؟

نویسنده: لورا روزن

دیپلماسی ایرانی: جنگ سوریه و اوضاع آشوب زده خاورمیانه از یک طرف و تلاش های روسیه برای مداخله در این جنگ و مبارزه با داعش از طرف دیگر از موضوعاتی است که توجه افکار عمومی و اندیشمندان آمریکایی را به خود جلب کرده است. در این میان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نیز توجه ویژه ای به این موضوعات دارند.  

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ که هم اکنون نامزد پیشرو حزب جمهوری خواه است، مدعی است که در صورت موفقیت در انتخابات می تواند روابط واشنگتن- مسکو را به خوبی تنظیم کند. وی معتقد است که آمریکا و روسیه می توانند برای مبارزه با داعش در سوریه با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند. ترامپ از مداخله نظامی روسیه در سوریه و بمباران مواضع داعش نیز حمایت کرده است.

متقابلا پوتین نیز در کنفرانس خبری خود در هفدهم دسامبر، ترامپ را فردی بسیار مستعد خواند که در صورت موفقیت در انتخابات، روسیه از پیشنهاد وی مبنی بر افزایش سطح روابط روسیه و آمریکا استقبال خواهد کرد.

واکنش ترامپ به سخنان پوتین نیز قابل توجه بود. در همان روز وی در بیانیه ای اعلام کرد: «سخنان پوتین باعث افتخار من است. من همیشه بر این باور بوده ام که آمریکا و روسیه باید بتوانند علاوه بر موضوعات تجاری، در مساله مبارزه با تروریسم و بازسازی صلح جهانی نیز با یکدیگر همکاری کنند.»

ترامپ در مصاحبه ای دیگر با شبکه ام.اس.ان.بی. سی اعلام کرد: «من همیشه احساس خوبی نسبت به پوتین داشتم. به نظر من وی رهبری قوی است.»

تد کروز

سناتور تد کروز، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پوتین را رهبری دیکتاتور خوانده است. به گفته تد کروز، آمریکا می تواند با نشان دادن قدرت نیروی هوایی خود در سوریه، تجهیز کشورهای اروپای شرقی با تسلیحات دفاعی و توجه به موضوع حقوق بشر، پوتین را عقب رانده و مانع از خیزش مجدد روسیه شود.

کروز در یادداشتی که در نهم اکتبر در سی.ان.ان منتشر شده، نوشت: «آمریکا نمی تواند باز هم استراتژی هایی را در سوریه پیگیری کند که به پوتین فرصت مداخله را اهدا می کند. ترکیب فوق العاده قدرت و اصولی که آمریکا را تبدیل به برترین بازیگر کرده، تهدیدی جدی علیه دیکتاتورهای سرکوبگر است.»

به گفته تد کروز برجسته کردن موضوع حقوق بشر، تحت فشار قرار دادن مقامات روسی متهم به نقض حقوق بشر( اجرای قانون ماگنیتسکی)، افزایش تلاش ها در راستای فراگیری تسلیحات دفاعی که می تواند تسلیحات تهاجمی روسیه را خنثی کند و احداث پایگاه های ردیابی در لهستان و چک می تواند الگوی خوبی برای مواجهه با روسیه باشد.»

پس از سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا به دست نیروهای داعش، تد کروز اعلام کرد که این حادثه می تواند بهانه خوبی باشد که حملات روسیه در سوریه را به سوی مواضع داعش هدایت کند.

مارکو روبیو

مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، پوتین را یک گنگستر خوانده که در صدد به چالش کشیدن سلطه آمریکا در خاورمیانه، حفظ اسد در راس قدرت سوریه و نابودی ناتو است. روبیو معتقد است که آمریکا باید سیاست خارجی به مراتب جدی تری مقابل روسیه اتخاذ کند.  

به گفته روبیو: «پوتین در حال پر کردن خلائی است که عملکرد اوباما در خاورمیانه به وجود آورده است. وی به دنبال از میان بردن ناتو است. روسیه قصد دارد جای آمریکا به عنوان مهم ترین قدرت حاضر در خاورمیانه را بگیرد.» به اعتقاد روبیو، پوتین به دنبال این است که متحدان آمریکا در خاورمیانه را گرد خود جمع کند و به آنها تفهیم کند که آمریکا نمی تواند برای آنها مدافع قابل اعتمادی باشد.

این نامزد حزب جمهوری خواه، در مصاحبه خود با فاکس نیوز در بیست و چهارم نوامبر، روسیه را یک بازیگر ژئوپلتیک خواند که بر اساس محاسبه سود و زیان عمل می کند.

در جایی دیگر وی مدعی شده است که روسیه عامدانه نیروهای معارض غیرداعش را هدف قرار می دهد و ناتو و آمریکا باید این اطمینان را به ترکیه بدهند که در صورت اقدامات تلافی جویانه روسیه علیه این کشور، به حمایت از آن بر خواهند خاست.

بن کارسون

بن کارسون که پیشتر جراح و منخصص مغز و اعصاب بوده است، پوتین را فردی خطرناک خوانده که ثبات در خاورمیانه را به چالش کشیده و اروپای شرقی را در معرض تهدید قرار داده است. بنابراین آمریکا باید مقابل وی ایستاده و جلوی اقدامات روسیه را بگیرد.

بن کارسون ضمن این که اعلام کرده از گفتگو میان مسکو و واشنگتن استقبال می کند، خواستار پایبندی آمریکا به خطوط قرمزی است که از پیش تعیین کرده بود. وی ضمن حمایت از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرز روسیه و ترکیه، حمایت آمریکا از این طرح را ضروری دانسته است.

جب بوش

فرماندار سابق فلوریدا، جب بوش نیز پوتین را فردی دیکتاتور خوانده. به عقیده وی رئیس جمهور بعدی باید رفتاری به مراتب جدی تر با وی داشته و تحریم های بیشتری علیه روسیه اعمال کند. «مقابله با پوتین، باید متناسب با شیوه خود او و نه ایجاد محیطی به مراتب نا امن تر صورت گیرد. روسیه باید متوجه بشود که هر عملی واکنش و عواقبی خواهد داشت.»

ترامپ در واکنش به سخنان ترامپ که مدعی شده بود آمریکا باید دست از پلیس جهان بودن بردارد، گفت: «ترامپ سخت در اشتباه است. آمریکا قرار نیست پلیس جهان باشد، اما به یقین بهترین رهبر برای جهان است.»

هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون وزیر خارجه اوباما در دور اول ریاست جمهوری وی بوده است. طرح بازسازی روابط با روسیه در دوران وزارت وی پیگیری شد. کلینتون گفته است که به نظر وی آمریکا باید رویکردی جدی تر در مورد الحاق کریمه به روسیه اتخاذ کند و در عین حال، درها را به روی مذاکره و دیپلماسی با روسیه در مورد جنگ سوریه نبندد.

هیلاری کلینتون در نهم سپتامبر در سخنرانی خود در اندیشکده بروکینگز، گفت: «به نظر من باید تلاشی همگانی صورت بگیرد تا هزینه های اقدامات روسیه بالا برود (تشدید تحریم ها). من جزء آن دسته از افرادی هستم که معتقدم باید واکنش تندتری به الحاق کریمه نشان داده شود.» کلینتون هدف روسیه را تضعیف قدرت آمریکا در هر مکان و زمان ممکن خوانده است.

سناتور برنی سندرز

سناتور ایالت ورمانت که رویکردی نسبتا سوسیالیستی دارد بر گفتگو، دیپلماسی و همکاری با روسیه برای مبارزه با داعش، در کنار همراهی با جامعه بین المللی برای اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه روسیه تاکید دارد.

سندرز در سخنان خود در کالج سیمپسون گفت: «آمریکا و روسیه دیدگاه های متفاوتی دارند، اما روسیه باید به ما بپیوندد. ما در مورد ایران دغدغه هایی داریم، اما این ایران است که باید به ما بپیوندد. ما در مورد عربستان نیز دغدغه هایی داریم، اما این عربستان است که باید به دیدگاه ما نزدیک شود. در مورد روسیه و مداخله آن در سوریه نیز دغدغه های جدی وجود دارد»

به گفته تارنمای کمپین انتخاباتی سندرز، وی حامی تحمیل تحریم های اقتصادی بیشتر و فشار بین المللی به روسیه به جای مواجهه نظامی مستقیم است. آمریکا باید تلاش کند که با همکاری متحدان بین المللی خود جلو اقدامات متجاوزانه روسیه را بگیرد.

منبع: المانیتور/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 25

کلید واژه ها: ترامپ خاورمیانه روبیو تد کروز پوتین آمریکا و روسیه


نظر شما :