شمشیر کلید امنیت عربستان سعودی نیست

۱۹ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۹۵۵۴۳۲ سرخط اخبار
به گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از روزنامه هافینگتون پست : تبعیض ها و سرکوب های نظام مند و شدید نمی تواند عربستان سعودی و دیگر کشورها را امن تر کند.
پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم وارن بلومفیلد نوشت: ایران به بسیاری کشورهای دیگر در سراسر دنیا پیوست تا به اقدام عربستان سعودی در اعدام ( آیت الله) نمر به خاطر تلاش برای دفاع از حقوق برابر اقلیت شیعیان در عربستان رسما اعتراض کند.
 
سابقه طولانی عربستان در نقض حقوق بشر
 
این پادشاهی سابقه طولانی در توجیه نقض حقوق بشر به نام مقابله با تروریسم دارد. اسناد بسیاری از محاکمه و محکوم کردن فعالان صلح جوی بسیاری در عربستان سعودی در دست داریم که حقوق آنها در دادگاه ویژه کیفری ( که در سال 2008 برای بررسی پرونده های تروریستی تاسیس شد و اما برای محاکمه و محکوم کردن مخالفان صلح طلب از آن استفاده می شود) پایمال می شود. در سال 2014 عربستان سعودی قانون و مقررات تقریبا مبسوطی درباره مقابله با تروریسم تصویب کرد. اکنون این اعدام دسته جمعی را می توان به فهرست بلندبالای عربستان برای نقض حقوق بشر افزود.
مطمئنا و بر اساس گزارشات خبرگزاری های دولتی عربستان سعودی، قضات این کشور همه این چهل و هفت نفر را به اتهامات مرتبط با جرایم تروریستی محکوم کرده اند و اکثر آنها عضو القاعده بودند و با چندین حمله خشونت آمیز القاعده بین سال های 2003 و 2004 ارتباط داشته اند. اما آن چیزی که در اعلامیه سعودی ها قید نشده، این است که کدام یک از این چهل و هفت نفر به برنامه ریزی یا ارتکاب به حملات خشونت آمیز و دیگر اشکال اتهامات تروریستی، محکوم شده بودند.
 
شیخ نمر  مبارزی صلح جو
 
تنها چیزی که درباره این افراد می دانیم این است که دست کم چهار تن از آنها- از جمله( آیت الله) نمر روحانی برجسته از استان شرقی عربستان سعودی که اعدامش به قطع روابط ایران و عربستان نیز منجر شد- شیعه بودند و به همین خاطر این تردید و ابهام در اذهان ایجاد شد که چگونه می توانستند با گروه سنی مذهب القاعده و حملات 2003 و 2004 ارتباط داشته باشند. اعدام نمر- که محکومیتش به اعدام بیشتر به خاطر اعتراضات شدیداللحن، اما صلح جویانه به تبعیض های آشکار رژیم آل سعود نسبت به اقلیت شیعیان بود- این پیام هشدار را برای جمعیت شیعه این کشور مخابره کرد که اگر برای احقاق حق خود بیش از این تلاش کنند، سرانجامی جز مرگ در انتظار آنها نخواهد بود.
در بررسی روند محاکمه شیخ نمر می توان مشاهده کرد وی که هشت ماه گذشته بازداشت شده بود، دادگاه ویژه کیفری بدون اطلاع به وکیل قانونی اش چندین جلسه محاکمه وی را برگزار و در نهایت نیز نمر را به مرگ محکوم کرد. اسناد بسیار دیگری درباره سابقه طولانی نظام قضایی کیفری عربستان سعودی برای نقض حقوق متهمان در اختیار داریم. 
البته عربستان تنها کشوری در منطقه نیست که محکومیت اعدام را به عنوان اقدامی برای مقابله با تروریسم توجیه می کند. عراق  در سال 2013 صد و هفتاد و هفت نفر را اعدام کرده است که اکثر آنها بر اساس اتهامات تروریستی محکوم شده بودند.
 
 
اعدامهای دسته جمعی عربستان را امن نمی کند
 
باید تاکید کرد اعدام های دسته جمعی، تبعیض ها و سرکوب های نظام مند و در نهایت سربریدن مخالفان، هیچ یک نمی تواند عربستان سعودی و هیچ جای دیگر را امن تر کند. حمایت از حقوق بشر همچنان بخشی لاینفک از مباررزات علیه تروریسم است. اگر عربستان سعودی واقعا می خواهد کمپین مبارزه با تروریسم را رهبری کند، باید به جای گذاشتن شمشیر برگردن افراد طرفدار صلح، آنها را در موقعیتی برجسته بگمارد.

نظر شما :