بر سر ورود نظامی نیروهای ترک به خاک عراق

روسیه پرونده ترکیه را به شورای امنیت می‌برد

۱۷ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۵۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سفیر ترکیه در بغداد دعوت ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق برای بحث و مذاکره بر سر ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق را رد کرده و گفته است در صورتی که طرف امریکایی با این دیدار موافقت کند حاضر به انجام آن است.
روسیه پرونده ترکیه را به شورای امنیت می‌برد

دیپلماسی ایرانی: منابع خبری گزارش دادند که روسیه قصد دارد طرحی را تسلیم شورای امنیت سازمان ملل کند که به موجب آن ورود نظامی ترکیه به خاک عراق محکوم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اسکای پرس، منابع آگاه به اطلاع خبرنگاران رسانده اند که «خبرهایی به گوش می رسد مبنی بر این که روسیه قصد دارد سه شنبه یا چهارشنبه قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل ببرد که به موجب آن ورود نظامی ترکیه به خاک عراق محکوم خواهد شد.»

در همین رابطه شورای وزاتی امور امنیت ملی روز یکشنبه اعلام کرد، در جریان جلسه اش با حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل قوا بر سر حق عراق در استفاده از همه ابزارهای لازم برای رویارویی با ورود نظامی ترکیه به خاک عراق بحث شد و گفته شد در صورتی که ترکیه تا 48 ساعت آینده خاک عراق را ترک نکند دولت عراق به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه عراق روز یکشنبه اعلام کرد، نامه شدید اللحن خود را به ترکیه بر سر ورود غیر نظامی به خاک عراق را تسلیم سفیر این کشور در بغداد کرده است. در این نامه همچنین آمده که عراق گزینه های متعددی در اختیار دارد که از جمله آن شکایت به شورای امنیت است و بغداد می تواند ترکیه را وادار کند که به استقلال عراق احترام بگذارد.

روز جمعه نیروهای نظامی ترکیه به همراه دست کم 20 تانک و تعدادی توپ وارد خاک عراق شدند و در پایگاه نظامی بعشیقه، 30 کیلومتری موصل مستقر شدند. در وهله اول 130 سرباز ترک وارد این پایگاه شدند اما بنا به گزارش ها بعدا این رقم به 400 نفر افزایش یافت و حتی برخی منابع خبری گزارش دادند که 1200 سرباز ترک پشت مرزهای ترکیه و عراق هستند و خود را برای ورود به عراق آماده می کنند. برخی منابع خبری می گویند ترکیه قصد دارد تعداد نیروهای نظامی خود را به 3000 نفر برساند. ترکیه اعلام کرده است که این نیروها با آگاهی بغداد و اربیل وارد خاک عراق شده اند و قصدشان از این ورود آموزش نیروهای کرد پیشمرگ است. ادعایی که بغداد به شدت رد می کند اما اربیل آن را تایید کرده است.

در همین رابطه منابع خبری فاش کردند دولت ترکیه از طریق واسطه ها به بغداد اطلاع داده است به شرطی حاضر می شود نیروهای خود را از عراق خارج کند که بغداد با انتقال خط لوله گاز از قطر به ترکیه با عبور از عراق موافقت کند. آنکارا گفته است در صورتی که بغداد با این شرط موافقت کند همچنین حاضر خواهد شد سهم آبی عراق از دو رود دجله و فرات را نیز بدهد.

این در حالی است که هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و یکی از فرماندهان اصلی نیروهای داوطلب مردمی از مردم عراق خواست در اعتراض به ورود نظامی ترکیه به خاک عراق تظاهرات کنند و این ورود ترکیه را محکوم کنند. وی که در مراسمی در دانشگاه المستنصریه بغداد سخنرانی می کرد، همچنین گفت: «ما روز جمعه تظاهرات "حاکمیت و دفاع از حاکمیت" برگزار خواهیم کرد. ما هیچ گونه تجاوزی را علیه حاکمیت عراق نمی پذیریم. ترک ها با جنگنده ها، تانک ها و نیروی زمینی شان از مرزهای عراق عبور کرده اند و ما ساکت نشسته ایم. در حالی که آنها با این ادعا که جنگنده روسیه 17 ثانیه حریمشان را نقض کرده این جنگنده را سرنگون کردند.»

وی همچنین گفت: «ما باید هرچه در توان داریم برای مقابله با تجاوز ترکیه به کار گیریم. ما به ترکیه می گوییم: شما از آمریکایی هایی که با اعمال فشار خارج شدند قوی تر نیستید. در صورت عدم خروجتان از عراق تانک هایتان را با هر آن کس که در آن است منهدم خواهیم کرد.»

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد سفیر ترکیه در بغداد دعوت ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق برای بحث و مذاکره بر سر ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق را رد کرده و گفته است در صورتی که طرف امریکایی با این دیدار موافقت کند حاضر به انجام آن است. الشرق الاوسط همچنین گزارش داد که ایالات متحده به اطلاع سفارت ترکیه در عراق رسانده که از ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق خبر داشته و در جریان تمامی امور مربوط به آن است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11  

کلید واژه ها: خاک عراق تركيه روسيه


نظر شما :