غرب این بار هم دو گانه برخورد کرد

تعصب در برخورد با تروریسم

۲۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۳۸۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه الاهرام می‌نویسد: چرا غرب حادثه پاریس را جنایت علیه بشریت می‌داند اما حادثه سقوط هواپیمای روسی در مصر را جنایت علیه بشریت نمی‌داند؟
تعصب در برخورد با تروریسم

دیپلماسی ایرانی: اگر کسی میان حوادث مصر در پی سقوط هواپیمای مسافربری روسی با حوادث اخیر پاریس را مقایسه کند در می یابد که نوعی تعصب و نژادپرستی در برخورد با تروریسم علی رغم این که هر دو از یک جنس هستند و عامل آنها یکسان است، وجود دارد. در مصر تازه اخیرا اعلام شده است که حادثه مزبور تروریستی بوده و در پی انفجار یک بمب دست ساز حاصل شده است در حالی که در غرب از فردای حادثه گفتند که بر اساس اطلاعات دستگاه های امنیتی قطعا حادثه سقوط هواپیمای مسافربری روسی تروریستی بوده است. در مصر به جای آن که کشورهای غربی در کنار ملت و دولت مصر بایستند و در مبارزه با تروریسم همکاری کنند و نگذارند به اهدافش برسد، بر عکس به گونه ای رفتار کردند گویی که شریک تروریسم هستند و می خواهند با توقف پروازها به مصر و ضربه ای که به اقتصاد مصر می خورد، به اهدافشان برسند، در عین حال رفتار آنها بازگوکننده این واقعیت بود که گویی از موفقیت تروریسم خوشحال هستند. متاسفانه همانند همیشه هم قربانیان این موفقیت مردم عادی و بی گناه بودند!

در پاریس تصویر عوض شد، به محض وقوع آن جنگ خونین تروریستی هیچ کس نپرسید چه کوتاهی ای از سوی سازمان های امنیتی صورت گرفت که باعث شد طراحان آن جنایت حادثه مذکور را رقم بزنند. کسی نپرسید چه شد جنایتکاران آن حادثه آن قدر وقت طولانی داشتند تا 7 حادثه تروریستی را در مناطق مختلف رقم بزنند بدون این که کسی با آنها درگیر شود و مانع از انجام کار آنها شود. تروریست ها توانستند همه طرح های خود را جامه عمل بپوشانند به استثنای حادثه گروگان گیری در استادیوم دو فرانس که مملو از تماشاگران بازی فرانسه و آلمان بود و اتفاقا فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز در آن حضور داشت، تروریست ها نتوانستند آن جا را تصرف کنند اما با عملیات انتحاری خود حادثه ای بدتر را رقم زدند.

هیچ کس نپرسید چرا نیروهای امنیتی به سالن موسیقی «باتا کلان» بعد از دو ساعت که مکان توسط تروریست ها تصرف شد و آن فاجعه بزرگ رخ داد و در سالن آن تعداد قربانی گرفت، رسیدند. هیچ کس این سوال ها را مطرح نکرد و نخواست هم به آنها بپردازد، مهم این بود که در کنار فرانسه بایستند آن هم نه به خاطر خود فرانسه بلکه به این دلیل که در صف مبارزان علیه تروریسم ایستاده است.  

معنای آن چه در پاریس رخ داد همان چیزی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا اذعان کرد. وقتی که در اجلاس گروه بیست در آنتالیا شرکت کرد و در سخنانی گفت: «آن چه تروریسم در فرانسه مرتکب شد جنایت علیه بشریت بود.» واقعا هم همین طور است اما چرا مرتکبان حادثه تروریستی علیه هواپیمای مسافربری روسی جانیان علیه بشریت نیستند در حالی که عاملان هر دو حادثه یکسان هستند؟ در فرانسه جنایت علیه بشریت است اما در مصر و شرم الشیخ جنایت علیه بشریت نیست؟ اگر این رفتار نژادپرستانه و از روی تعصب نیست، پس معنای تعصب چیست؟

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه روسيه تروريسم مصر


نظر شما :