لاریجانی: برجام پرونده من نیست؛ پرونده رهبری است

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۵۳۰۱۱ سرخط اخبار

رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز اظهار کرد که طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود. او تاکید کرد: «من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست؛ بلکه پرونده رهبری است.»

علی لاریجانی در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر گفت: طرح های هسته ای همیشه در کلان کشور هماهنگ می شد.

پس از اتمام سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش که به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داشت، یکی از بانوان حاضر در این همایش سوالی انتقادی را از وی درباره ی نحوه تصویب طرح برجام در مجلس مطرح کرد و گفت که مجلس در این زمینه فرمایشی عمل کرده است. علی لاریجانی گفت: البته اگر این واژه فرمایشی را آن هم در همایش امر به معروف و نهی از منکر نمی گفتید بهتر بود؛ زیرا در امر به معروف و نهی از منکر اگر تیز حرف نزنیم اثرش بیشتر است.

گزیده سخنان لاریجانی را می خوانید:

  • مذاکرات هسته ای حدود سه سال به طول انجامید و یک امر فوری و آنی نبوده است. یک سال آن در دولت گذشته و دو سال در دولت فعلی مذاکرات انجام شد و هر مرحله مباحث مربوط به مذاکرات مطرح و اشکالات گرفته می شد و دوباره بحث می شد؛ بنابراین مسیری برای رسیدن به برجام طی شده و شورای عالی امنیت ملی و شوراهای دیگر درگیر مذاکرات بودند. گاهی هم در مجلس از سوی وزیر خارجه و دبیرخانه ی شورا توضیحاتی داده می شد پس مسیری طی شده که به آخر کار رسیدیم و توافقی صورت گرفت.
  • توافقی که صورت گرفت چارچوب هایی داشت و چند نظر در این باره مطرح بود یکی این که سندی که به دست آمده به ضرر کشور است و باید رد شود عده ای این نظر را داشتند اما به این سوال پاسخ نمی دادند که این چه تبعاتی می تواند برای کشور داشته باشد. عده ای هم می گفتند خیلی خوب است و باید تماما اجرا شود، اما عده ای دیگر هم می گفتند باید در چارچوب لوازم دیگری مهار شود و تکالیفی برای اجرای آن لحاظ شود. در واقع می گفتند آن را رد نمی کنیم که تبعات داشته باشد و از سویی نمی گوییم باید با قرائت آمریکایی ها اجرا شود؛ بلکه باید در چارچوبی آن را مهار کرد.
  • بحث های مختلفی در مجامع مختلف من جمله شورای عالی امنیت ملی مطرح شد؛ عده ای در این میان می گفتند تکلیف برجام کجا معلوم شود. برخی این نظر را داشتند که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح باشد. نظر ما مجلس بود و این که باید ضوابطی برای آن بگذاریم لذا این موضوع را در شورا گفتم که این موضوع باید به مجلس بیاید. نهایتا هم رهبری به شکل علنی فرمودند که طرح باید به مجلس بیاید. پس مجلس باید در این باره تصمیم می گرفت.
  • اگر ما همراه این گزارش یک قانون نداشتیم، مجلس ما یک مجلس منفعل بود. از طرف دیگر ۲۶ مهر باید دولتها تصمیم می گرفتند و ما فرصتی نداشتیم که قانون تهیه کنیم. باید از قبل تمهیدی می شد؛ قانون مالیات یا تعرفه گمرک نبود، بلکه با سرنوشت یک ملت سر و کار داشت.
  • نفع شخصی در موضوع برجام ندارم. من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست؛ بلکه پرونده رهبری است.
  • قطعنامه شورای امنیت که در یک ربع تصویب شد کار ۳-۲ سال پیش بود و از مدتها قبل بر روی آن اندیشیده بودند، بنابراین این بحث هم باید در کلان کشور مورد بررسی قرار می گرفت، نمی توانست فقط یک کمیسیون در مورد آن تصمیم گیری کند.
  •  چهار قانون در مجلس درباره مسئله هسته ای داشتیم که هیچ کدام بدون هماهنگی با کلان کشور نبود.
  •  مسائلی که به امنیت ملی و کلان کشور مربوط است باید در سطح کلان بررسی شود؛ در کشورهای دیگر هم همین طور است. درباره این مسئله از قبل هماهنگی صورت گرفته بود، یکی در شورای عالی امنیت ملی که اذن داشت و از خود کاری انجام نداده و یکی هم در درون مجلس که آراء و فراکسیون های مختلف در آن اظهارنظر می کنند.
  •  حرف هایی که در این باره در جامعه زده می شود، خلاف واقع است، هماهنگی در این باره صورت گرفته بود، ما این هماهنگی را به نحو تام انجام دادیم.
  • در مجلس طرفین را دعوت کردیم، از هر فراکسیون سه نفر انتخاب شده و در جلسات متعدد به توافقاتی رسیدند. جلسه پایانی آنها با حضور من بود، ابتدا تا انتهای طرح را مرور کردیم، اصلاحاتی لازم بود که آن را قبول کردیم، حتی متن ماده واحده را عوض کردیم، توافق شد و قرار شد همه آن را امضا کنیم.
  • مسئله این بود که گزارش کمیسیون قبل از طرح قرائت شود، این را هم قبول کردیم که اول گزارش کمیسیون خوانده شود، گزارش خوانده شد و فوریت طرح را به رای گذاشتیم؛ توافق کرده بودیم که دو فوریت آن رای بیاورد، اما رای نیاورد.
  • یکی از مسائل مهم در این شرایط، وفای به قول است، اما برخی به قول خود وفا نکردند؛ ما توافق کرده بودیم و رهبری هم فرموده بودند که در مسئله هسته ای اختلاف نکنید.باید تلاش می کردیم که به وفاق برسیم، اگر دو فوریت طرح رای می آورد، روز بعد از آن در مجلس بررسی می شد.
  • اشکالی ندارد که مجلس فعال باشد و نظرات مختلف مطرح شود، نباید با ادبیاتی که جنجال به پا می کند، صحبت کرد که از این مسئله سوء استفاده شود. بعد از چهار ساعت بحث مفصل، نمایندگان رای دادند، برخی آقایان که زمانی فشار می آوردند باید برجام در مجلس بررسی شود، به من می گفتند چه لزومی دارد مجلس تصویب کند، اینها همین امروز هم گله می کنند.
  • طرح رای آورد و وقتی رای آورد یعنی اصل ماده واحده رای آورده است، جلسات متعددی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای هماهنگی همه فراکسیون ها برگزار شد و نتیجه جلسات با دو فراکسیون ۴ اصلاح در طرح بود تا کلیت نظام پشت این قانون قرار گیرد.
  •  جلسه سه شنبه آقایان نماینده فراکسیون ها آمدند و گفتند ما این ۴ پیشنهاد را می خواهیم که در صحن علنی مجلس مطرح شود، ۴ پیشنهاد رای آورد. باید همه به حرف هایی که زدیم عمل کنیم، این همه سر و صدا ندارد، من به عنوان رئیس مجلس وظیفه داشتم کاری کنم که اختلاف ایجاد نشود، وظیفه ام را انجام دادم اما عده ای طور دیگری عمل کردند.
  • این قانون نمی گوید ما برجام را تایید کردیم که عین آن عمل شود، بلکه می گوید برجام باید در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی که مصوبات آن به تایید رهبری می رسد، اجرا شود.
  • همه مسائل، مسائل داخلی نیست و باید ببینیم که خارج از کشور چه اتفاقاتی می افتد، خطری وجود داشت که غرب، تحریم ها را برندارد. به قول آقای صالحی اگر غرب دبه درمی آورد و تحریم ها را برنمی داشت تکلیف چه بود؛ ما قید کردیم که اگر تحریم ها لغو نشد یا در انجام آن قصور داشته یا به بهانه دیگر تحریم ها را احیا کنند، باید برجام متوقف شده و کارخانه ۱۹۳هزار سو غنی سازی ظرف مدت دو سال ساخته شود؛ طرف ما باید بداند اگر در اجرای کار تعلل کرده، برجام زمین می ماند.
  • در این طرح قید کردیم اگر بگویند به ایران حمله نظامی می کنیم، برجام باید متوقف شده و عمل متناسب با آن توسط شورای عالی امنیت ملی تصویب شود.
  • ما قید کردیم که بازرسی ها باید تابع قوانین باشد و حق نظارت از مراکز نظامی و اسرار ما را ندارند؛ مگر با نظر رهبر انقلاب باشد و اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی اسرار نظامی ایران را برملاء کرده، سطح همکاری ما با آژانس کاهش می یابد.
  • در شرایط فعلی که تست موشکی انجام دادیم، هر چه حرف بی ربط بزنند، استماع نمی کنیم.
  • برای وضع اقتصاد نگرانی وجود دارد. من آدم کم اطلاعی از وضع هسته ای نیستم، می دانم کجا باید ایستادگی شود. فکر می کنم چفت و بست هایی را که لازم است، انجام دادیم. برخی به تعهدات خود عمل نکردند که حتما پیش خدای خود پاسخی دارند.

کلید واژه ها: شورای عالی امنیت ملی


نظر شما :