امریکایی‌ها به دنبال جای پای مطمئن در عراق

مالکی: توطئه‌ای در کار است

۰۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۲۳۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
استاندار الانبار وجود هر گونه توافقی با طرف امریکایی را رد کرد و گفت که اگر هواپیما یا بالگرد یا توپی از طرف امریکایی‌ها به استان الانبار آورده شده بدون هماهنگی با بغداد بوده است.
مالکی: توطئه‌ای در کار است

دیپلماسی ایرانی: صحبت از حضور نظامی امریکا در استان الانبار در حالی به بهانه ای برای جذب و دفع گروه های مختلف سیاسی عراقی تبدیل شده که اصلاحات حیدر العبادی نیز قطب بندی های سیاسی تازه ای در عراق به وجود آورده است.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، بحث حضور نیروهای امریکایی در عملیات آزادسازی استان الانبار و استقرار آنها در این استان بحث و جدل های بسیاری را در عراق به وجود آورده است.

این در حالی است که همچنان درگیری های سیاسی میان گروه های مختلف عراقی بر سر اصلاحات حیدر العبادی نیز ادامه دارد. حیدر العبادی، نخست وزیر همچنان در حال رایزنی با فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق است تا شاید بتواند برای حذف مناصب معاونت های ریاست جمهوری راه حلی قانونی بیابد و آن را به صورت لایحه ای تصویب مجلس برساند.

عبادی در ماه مه گذشته با صدور دستوری تمامی مناصب معاونت ریاست جمهوری و معاونت نخست وزیری را لغو کرد. مطابق قانون اساسی عراق منصبی به عنوان معاونت رئیس جمهور یا نخست وزیر تعیین نشده است اما گروه های سیاسی برای فرو نشاندن اختلافات سیاسی خود اقدام به ایجاد این مناصب کرده بودند. اکنون عبادی در راستای اصلاحات سیاسی و اقتصادی خود اقدام به لغو این مناصب کرده است.

در همین رابطه نوری مالکی، نخست وزیر و معاون سابق رئیس جمهوری عراق در دیدار با نیروهای داوطلب مردمی از آنها خواست که از عملیات سیاسی در کشور حمایت کنند و تاکید کرد حمایت آنها می تواند توطئه ها و دسیسه های مغرضان به مردم و حکومت عراق را ناکام بگذارد.

وی که در جریان تقدیر از قربانیان نیروهای داوطلب مردمی سخنرانی می کرد، گفت: «تشکیلات نیروهای داوطلب مردمی با مقاومت خود توانستند توطئه ها و طرح ریزی ها علیه عراق که با هدف از بین بردن عملیات سیاسی طراحی شده بود را ناکام بگذارد.»

مالکی در ادامه افزود: «اگر اراده آهنین نیروهای داوطلب مردمی نبود و آنها ایثارگرانه حاضر به مقاومت در برابر توطئه ها نمی شدند عراق الآن در وضعیت دیگری بود و همه توطئه هایی که علیه آن طرح ریزی شده بود با موفقیت عملیاتی شده بود.»

در همین رابطه، صهیب الراوی، استاندار الانبار وجود هر گونه توافقی با طرف امریکایی را رد کرد و گفت که اگر هواپیما یا بالگرد یا توپی از طرف امریکایی ها به استان الانبار آورده شده بدون هماهنگی با بغداد بوده است.

وی تاکید کرد، نقش واشنگتن و پیمان بین المللی مبارزه با داعش تنها محدود به آموزش و مشورت دادن است، و هر گونه دخالت خارجی را دولت مرکزی تعیین می کند.

در همین ارتباط سعد الحدیثی، سخنگوی رسانه ای دفتر عبادی نیز گفت: «وجود نیروهای امریکایی و تحرکات آنها در الانبار و استان های دیگر در چارچوب توافق امضا شده با دولت عراق است.»

این اظهارات یک روز بعد از آن بیان می شود که عصائب اهل حق اعلام کرد هر گونه موافقت با ورود نیروهای نظامی زمینی و هوایی امریکایی به استان الانبار به معنای مشارکت در حلقه توطئه از قبل طراحی شده ای برای تجزیه عراق و اشغال مجدد آن است. محمود الربیعی، عضو دفتر سیاسی عصائب اهل حق در این باره گفت: «ورود نیروهای امریکایی در این برهه زمانی به استان الانبار در حقیقت تلاشی تازه برای اشغال دوباره عراق است که پیام های متعددی را در خود دارد. اول از همه نشان می دهد که واشنگتن تلاش می کند توزان قدرت میان آن چه صحبت از حضور نیروهای نظامی روسی در سوریه در رسانه ها می شود به وجود آورد. امریکا با این کار می خواهد حضور خود را در مرزهای عراق و سوریه تقویت کند.»

وی در ادامه افزود: «امریکا تلاش های خود را متوقف نخواهد کرد، واشنگتن تلاش می کند همچنان جای پای مطمئنی برای خود در عراق بیابد تا شاید بتواند جایگاه از دست رفته خود بعد از عقب نشینی از عراق را به دست آورد.»

وی تاکید کرد، تحرکات استاندار الانبار، صهیب الراوی، برای جذب امریکایی ها فقط فردی نیست، بلکه در چارچوب فعالیت های سیاسی برخی سیاستمداران دولتی عراقی چه سنی ها چه شیعیان است که می خواهند جزئی از طرح امریکایی ها برای نابودی عراق باشند.

از سوی دیگر، پیمان نیروهای عراقی با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد، شکست و ناتوانی فرماندهی نیروهای مسلح در نقش آفرینی برای آزادی مناطق اشغال شده توسط داعش و ناتوانی دولت از عمل به وعده های خود به ویژه در مسلح کردن نیروهای عشایر برای آزادی شهرهایشان، همگی دلایلی هستند که سبب می شود دولت های محلی با حمایت سیاستمداران و نمایندگان پارلمان و با موافقت دولت محلی به همکاری بین المللی و منطقه ای و عربی برای مشارکت در آزادی شهرهایشان برخیزند.

این پیمان همچنین تاکید کرد، در زمانی که ما از همه تلاش های دولت و ملت خیرخواه برای آزادی شهرها و استان های غصب شده مان حمایت می کنیم، تا به این لحظه ما به هیچ وجه تمایلی برای ایجاد روحیه ملی و پایبندی دولت به تعیین مدت زمانی برای آزادی مناطق اشغالی را احساس نکرده ایم. علاوه بر آن شاهد تداخل تصمیم گیری های امنیتی و نبود فرماندهی کل قوا برای تسلط بر تشکیلات مسلح هستیم، این مساله باعث می شود تا هر کس خود شخصا دست به کار شود و برای بیرون راندن داعش از کشور اقدام کند و راه ها را در برابر هر گونه همکاری برای نجات سرزمینمان از وجود این وبا باز بگذاریم.

 

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

کلید واژه ها: استان الانبار نیروهای داوطلب مردمی عراق


نظر شما :