مخالفان پذیرش مهاجران قدرت می‌گیرند

ظهور احزاب راست افراطی در اروپا

۲۶ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۲۰۵۲ اخبار اصلی اروپا
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که لوپن به خاطر افزایش بحث‌های ضد مهاجرتی می‌تواند یکی از دو کاندیدایی باشد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه به دور دوم راه پیدا می‌کند.
ظهور احزاب راست افراطی در اروپا

نویسنده: تحریریه ویک

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بحث ها در مخالفت با مهاجرت در حال افزایش است، احزاب راست افراطی در سراسر اروپا در حال قدرت گرفتن هستند. آنها چه مقدار قدرت دارند؟ در ادامه به سوالاتی در این رابطه اشاره می شود.

مواضع این احزاب چیست؟

احزاب راست افراطی در طول چند سال اخیر در سراسر اتحادیه اروپا در حال قدرت گرفتن هستند. این مسئله با ناراحتی سفیدپوستان و مسیحیان از مهاجرت گسترده مسلمانان از خاورمیانه و شمال آفریقا مصادف شده است. این احزاب راست چنین عقایدی دارند: گرایش ناسیونالیستی دارند، علاقمند به ترویج ارزش های مسیحی و محدودیت بر سر مهاجرت هستند، اما همچنین از ایجاد دولت رفاه قدرتمند برای بومیان اروپایی حمایت می کنند. احزاب راست افراطی به دنبال تقویت نفوذ خودشان در پارلمان اروپا هستند. این احزاب شامل جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن، حزب آزادی هلند، لگا نورد در ایتالیا و حزب آزادی اتریش می شوند.

چرا الان؟

به خاطر مشکلات متعدد اقتصادی و ناامنی اقتصادی. بحران مالی یورو، یونان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال را در حالی فرا گرفته است که اروپا با مهاجرت گسترده مردم از خاورمیانه و آفریقا که به دنبال پناهندگی هستند، روبه رو شده است. جنبش های افراطی از کشورهای فقیر گرفته تا ثروتمند به وجود آمده است. با وقوع بحران اقتصادی سال 2008، میزان بیکاری از اتحادیه اروپا از زیر 7 درصد به 11 درصد افزایش یافت و بسیاری از کشورها مزایا را قطع کردند.

مهاجرت بسیاری از شهرهای قدیمی اروپا را تغییر داده است. خیابان های پاریس به خاطر عبادت صدها مرد که در مساجد نماز می خوانند بسته می شود. در مالمو سوئد، که تنها نیمی از جمعیت آن را سوئدی ها تشکیل می دهند، میزان جرم و جنایت به خاطر منازعه گروه های تبهکاری مهاجران با یکدیگر و پلیس افزایش یافته است.

سوئد چه واکنشی داشته است؟

سوئد سابقه دیرینه ای در قبال سیاست های مهاجرتی دارد و دو برابر دیگر کشورهای غربی پناهندگان را می پذیرد. به طور مثال در سال 2014 این کشور 9.5 میلیون نفری، بیش از 85 هزار نفر از سوریه، عراق و سومالی که اغلب مسلمان بوده اند را پذیرفته است. اما مهاجران جدید که آمده اند جذب فرهنگ این کشور نشده اند و این مسئله موجب شده است تا رای دهندگان به احزاب راست رای بدهند. دموکرات های سوئد که ریشه در نئونازیسم دارند، در انتخابات سال گذشته 13 درصد آرا را به دست آوردند و تبدیل به سومین حزب بزرگ در پارلمان شدند. هم اکنون این حزب با 25 درصد حمایت، تبدیل به محبوب ترین حزب سوئد شده است.

درباره آلمان چطور؟

آلمان یک مورد ویژه است چون راست افراطی ناسیونالیست در این کشور پس از پایان جنگ جهانی دوم غیرقانونی اعلام شد. اما گروهی ضد مهاجرت که در سیاست حضور ندارد در ماه اکتبر در خیابان های درسدن اعلام حضور کرد، این گروه وطن پرست که پگیدا (اروپایی های وطن پرست علیه اسلامیزه شدن غرب) نام دارد، به مدت چهار ماه راهپیمایی های گسترده علیه مهاجران مسلمان صورت می دادند.

اوضاع بقیه احزاب راست چگونه است؟

آنها در فرانسه به خوبی سازماندهی شده اند. لوپن توانسته به خوبی جبهه ملی را که توسط پدرش، ژان ماری لوپن، بنا نهاده شده را از شر دیدگاه های ضد یهودیت خلاص کند. هم اکنون جبهه ملی جزء جریان اصلی محسوب می شود و در انتخابات محلی امسال 25 درصد آرا را به دست آورده است. نظرسنجی ها نشان می دهد که لوپن به خاطر افزایش بحث های ضد مهاجرتی می تواند یکی از دو کاندیدایی باشد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 به دور دوم راه پیدا می کند.

در دانمارک، جریان راست افراطی هم اکنون عضو دولت است. حزب مردم دانمارک در انتخابات ماه ژوئن در رتبه دوم قرار گرفت. در این میان انزجار عمومی از یک تیراندازی که پسر یک مهاجر فلسطینی انجام داده بود و دو نفر را کشت و پنج نفر را هم زخمی کرد، به کسب این نتیجه کمک کرد.

منبع: ویک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: فرانسه سوئد اروپا ژان ماری لوپن پناهجویان راست افراطی


( ۳ )

نظر شما :