جلیلی: مذاکرات بی‌فایده بوده است

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۲:۴۳ کد : ۱۹۵۱۹۴۲ سرخط اخبار

به گزارش ایلنا٬ سیدحسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز در نوبت صبح که با حضور سعید جلیلی و تیم همراه وی برگزار شد٬ گفت: جلسه امروز با ریاست زاکانی و با حضور جلیلی، باقری و عباسی از تیم مذاکره کنندگان سابق تشکیل شد. محور بحث امروز بررسی برجام، قطعنامه و ضمائم آن از زاویه اقتصادی و وارسی «ساختار تحریم ها» در برجام، قطعنامه و ضمائم بود.

به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، در ابتدای جلسه مطرح شد که غیر از اعضای محترم کمیسیون حضور همه همکاران نماینده باعث افتخار کمیسیون است و طبق آیین نامه همه همکاران می توانند با حق اظهارنظر در جلسات کمیسیون شرکت کنند. نکته دوم اینکه کمیسیون و اعضای آن با گرایش های مختلف در مقام داور می خواهند قضاوت کنند. لذا به هیچ عنوان جهت سیاسی ندارد بلکه سعی می کند با استماع نظرات کار شناسان و متخصصان به یک داوری دقیق در جهت مصالح کشور، منافع ملی و عزت نظام جمهوری اسلامی برسد. همچنین در این جلسه مطرح شد که کلیه دعوت ها در هیات رئیسه کمیسیون تصویب می شود و پس از آن دعوت صورت می گیرد.

نقوی حسینی اضافه کرد: پس از بحث های مقدماتی، جلیلی صحبت های خود را شروع کرد و گفت: هدف از بحث های ما تا اینجا این بود که داده ها و ستاده ها را بررسی و ارزیابی کنیم. یکی از مباحث هم تحریم هاست که مطابق فرمایش اخیر مقام معظم رهبری عمده ترین هدف مذاکرات «لغو تحریم ها» است در غیر این صورت مذاکره برای چه شده است؟! مقام معظم رهبری فرمودند که توقف تحریم نداریم، تعلیق نداریم، باید تحریم ها لغو شود. آیا با بررسی برجام و قطعنامه چنین هدفی به دست می آید؟! پاسخ ما خیر است، چون تحریم ها باقی می ماند. تحریم های مختلف در حوزه های مختلف از سوی مراجع مختلف تحریم کننده باقی می مانند. وقتی نفت ما محدویت های شدیدی در فعالیت های هسته ای را پذیرفته ایم از ۱۰۰ حق مسلم خود صرفنظر کرده ایم و بازرسی های غیرمتعارف را پذیرفته ایم. چه به دست آورده ایم؟! چند اجازه محدود و مشروع در فعالیت هسته ای!

بنابر اعلام نقوی حسینی، جلیلی ادامه داد: به این ترتیب طرف مقابل از دستیابی به اهداف خود اطمینان پیدا کرده اند و ازسوی دیگر همه مسیرهای تحریم های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت باز مانده است. بنابراین چارچوب تحریم ها حفظ شده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، جلیلی اضافه کرد: در زمینه تحریم های اتحادیه اروپا: ۱-ساختار تحریم ها حفظ شده ۲-تحریم های ملی اعضای اتحادیه اروپا باقی مانده است ۳-اجرای تحریم ها در برخی موارد به تدریج متوقف می شود ۴-تحریم های اقتصادی-مالی هسته ای لغو نمی شود٬ چون زیرساخت های تحریم های اتحادیه اروپا، فقط در برخی بند ها تعلیق می شود و برخی بند ها که تا هشت سال دیگر هم تعلیق نمی شود، مثل تحریم سوئیفت، تحریم خدمات و سوخت رسانی، تحریم دارایی ۲۲۴ شخص حقیقی و حقوقی مثل برخی دانشگاه ها، بانک ها، سازمان ها، شرکت ها، نهادهای اقتصادی و گروه های صنعتی. این تحریم ها تا هشت سال دیگر حتی تعلیق نمی شود، تا برسد به لغو. پس چه می شود؟! می گوید بعد از هشت سال باز هم آیین نامه اجرایی آن لغو می شود٬ ولی خود تحریم ها بعد از هشت سال هم تعلیق می شود، نه لغو.

نقوی حسینی افزود، جلیلی گفت: همان گونه که گفته شد تحریم های سوئیفت از سوی اتحادیه اروپا تا هشت سال دیگر حتی تعلیق هم نمی شود. بنابراین خدمات اطلاع رسانی مالی و بانکی همچنان تحریم خواهند شد. تحریم خدمات و سوخت سانی به کشتی ها و هواپیماهای باربری هم تا هشت سال بعد باقی می ماند. تحریم فلزات از سوی اتحادیه اروپا مثل آلومینیوم، فولاد، گرافیت و... تا هشت سال بعد باقی می ماند. تحریم نرم افزار هم از سوی اتحادیه اروپا تا هشت سال دیگر باقی می ماند و بعد از هشت سال تازه تعلیق می شود. نرم افزارهای طراحی و برنامه ریزی گاز، نفت، مالی، صنعتی، دریانوردی، هوانوردی، ساخت ساز، نظامی و هسته ای تا هشت سال دیگر تحریم خواهند بود و بعد از هشت سال هم تازه تعلیق می شود. تحریم تسلیحات هم که تا هشت سال دیگر باقی می ماند.

نقوی حسینی یادآور شد، جلیلی افزود: اما وضعیت تحریم های آمریکا که در ژنو آمده بود، لغو کلیه تحریم ها هسته ای، شرایط بدتری دارد. ساختار تحریم های آمریکا هم حفظ می شود. کلیه تحریم های اقتصادی و مالی هسته ای باقی می ماند. تحریم های اولیه هم حفظ می شود. کلیه تحریم های ایالتی حفظ می شود، برخی تحریم های اقتصادی-مالی هسته ای ثانویه متوقف می شود. امکان بازگشت تحریم های متوقف شده هم حفظ شده است و فقط وعده داده شده فرآیند قانون پیگیری خاتمه یا اصلاح قوانین به منظور خاتمه تحریم ها در صورت اقتضا صورت خواهد گرفت. یعنی پیگیری درصورت اقتضاء حتی در زمینه توقف موقت تحریم های ثانویه هم موارد مهمی استنثنا شده است که باز مهم است. در توقف موقت هم ببینید چقدر اما و اگر دارد. بنابراین اولاً بخش عمده ای از تحریم های ثانویه حتی توقف موقت نمی شوند و آن بخشی هم که توقف موقت دارند با اما و اگرهای متعددی روبرو است.

سخنگوی کمیسیون برجام گفت، جلیلی ادامه داد: بنابر این تحریم های اولیه آمریکا که برای همیشه باقی می ماند. تحریم های ثانویه هم در برخی موارد توقف موقت می گیرد که همین توقف موقت هم شامل استثناء های زیادی می شود و تحریم های ایالات هم که باقی می ماند. اما تحریم های شورای امنیت: تحریم های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه ای باقی می ماند و مابقی هم که لغو می شود، برگشت پذیر باقی خواهد ماند و با اعتراض حتی یکی از اعضا امکان بازگشت دارد. بنابراین چگونه می توان گفت که لغو شده است؟! اگر برگشت پذیر است پس تعلیق شده لغو نشده است. بند ۱۲ قطعنامه می گوید که بازگشت پذیری تحت ماده ۴۱ فصل هفتم هم صورت می گیرد، یعنی همچنان تحت فصل هفتم باقی است. خلاصه اینکه ساختار تحریم ها باقی می ماند فشار باقی می ماند سازوکاری برای تضمین انجام تعهدهای اروپا و آمریکا نیست بازگشت به تحریم ها خیلی پرهزینه خواهد بود امکان دارد ادامه تحریم ها بدون اینکه برجام نقض شده باشد.

به گفته نقوی حسینی جمع بندی جلیلی این بود که: ۱-برجام بیش از ۵۰ منفذ و دریچه بازرسی و دسترسی بیگانگان و دشمنان ملت ایران را بر روی حیطه های نظامی و حساس کشور گشوده است ۲-ساختار تحریم ها حفظ شده و بسیاری از تحریم ها باقی مانده اند، به طوری که هیچ یک از تحریم های آمریکا لغو نمی شود، تحریم های هسته ای شورای امنیت ازجمله تحریم های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه ای لغو نمی شود بلکه مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، حداقل ۵ تا ۱۰ سال حفظ می شود و بالاخره اینکه ما درحالی از مذاکرات خارج شدیم که به حفظ و استمرار ساختار و سازوکار تحریم های اطمینان داشت و طرف مقابل اطمینان داشت و طرف مقابل درحالی از مذاکرات خارج شد که به بستن کلیه مسیرهای ادعایی دستیابی ایران به سلاح اتمی اطمینان داشت.

به گفته نقوی حسینی، پس از بیانات جلیلی، اعضای کمیسیون به طرح سوال ها، ابهامات و نقد و بررسی خود از مطالبات وی پرداختند.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام یادآور شد: در ادامه بحث، باقری گفت که وقتی در توافقی سازوکار رفع اختلاف پیش می آید، دو طرف نیاز دارند توافق را حفظ کنند، هر دو طرف هم باید ضمانت های لازم برای حفظ و پایداری طرف مقابل را در توافق داشته باشند. در توافق برجام، ۱+۵ هم خارج از توافق اهرم فشار خود را حفظ کرده و هم داخل توافق، یعنی بازگشت پذیری و ایران چه دارد، در خارج از توافق توان هسته ای (۲۰ درصد مواد غنی شده، فردو، آب سنگین اراک) که در برجام این اهرم ها را از دست دادیم، قطعنامه هم که ظرفیت های نظامی را کنترل کرده است. در داخل برجام هم که فقط بند ۳۶ به آن پرداخته اولا از نظر ایران مطرح شده نه تعهد ۱+۵ و ثانیا ایران می تواند برگردد به اقدامات هسته ای خودش و این روند یعنی عدم حفظ توافق و برگشت به جای اول. بنابراین ادعا این است که ساز و کار حل اختلاف یک طرفه است. همچنین در کمیسیون مشترکین نیز هم تصمیمات با اجتماع است ولی در مورد دسترسی ها اجتماع وجود ندارد یعنی این ها نظر ایران مهم نیست ولی در مواردی که نفع ایران مطرح می شود باید اجماع وجود داشته باشد و یکی از کشورهای طرف مقابل مخالف باشد ایران محکوم می شود.

کلید واژه ها: جلیلی حسینی جلیلی اتحادیه اروپا بررسی برجام برجام نقوی حسینی نقوی


نظر شما :