دموکرات‌هایی که توافق را نجات دادند

ایران: یک معامله انجام شده

جان کری وزیر امور خارجه در تکاپوی جمع‌آوری رأی بیشتر و بررسی تدوین قانونی برای تامین امنیت هم‌پیمانان ایالات متحده بویژه اسرائیل و کشورهای خلیج فارس است.
ایران: یک معامله انجام شده

نویسنده: رابین رایت

دیپلماسی ایرانی: توافق هسته ای ایران پرخطرترین قمار رئیس جمهوری اوباما با رای موافق 34 سناتور (اکنون به 38 رای رسیده است) حالا تقریبا به ثمر نشسته است.

البته مخالفان تسلیم نخواهند شد. دونالد ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری جمهوریخواهان، سناتور تد کروز و گلن بک میزبان برنامه تلویزیونی پر سر و صدای آمریکایی همچنان برای متوقف کردن توافق ایران در تلاش هستند. جنبش تی پارتی، سازمان صهیونیستی آمریکا و مرکز سیاست های امنیتی ایالات متحده نیز از مخالفان توافق با ایران حمایت می کنند. در ماه گذشته ترامپ در مجله "میت د پرس" هشدار داد که این توافق لطف بزرگی در حق ایران است: «ایران تبدیل به یک کشور قدرتمند و ثروتمند خواهد شد. آنها به سلاح هسته ای دست خواهند یافت و به جایگاهی در جهان خواهند رسید که تصور آن را نمی توانید بکنید که به نظر من منجر به هولوکاست هسته ای خواهد شد.»  

دیک چنی معاون سابق رییس جمهور هم به کمپین مخالفان پیوسته و روز جمعه در وال استریت ژورنال نوشت: «تقریبا هرآنچه رئیس جمهور درباره توافق ایران به ما گفته اشتباه است.» او همچنین گفته است که «این توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند اما با مشروعیت بخشیدن و تسهیل فرایندها، ایران را به زرادخانه هسته ای تبدیل خواهد کرد و از طرفی، دیگر کشورهای خاورمیانه در جواب بی میلی آمریکا برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران، برای دستیابی به سلاح [هسته ای] تلاش خواهند کرد.»

رای موافق دموکرات ها [در مجموع] آنچنان که باید محکم نبوده و حمایت از توافق هسته ای، که بعد از بیست ماه مذاکرات عذاب آور بین ایران و شش قدرت برتر دنیا در ٢٤ جولای اعلام شد، در هر دو قسمت کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) با بی میلی همراه  بوده است. با این وجود سناتور باربارا میکولسکی، سناتور دموکرات از مریلند که سال آینده بازنشسته خواهد شد، سی و چهارمین صدای قاطع در سنا در هفته گذشته بود. نگاه او بیانگر بسیاری  از دیدگاه دموکرات هاست: «هیچ توافقی بی عیب و نقص نیست، بخصوص توافقی که با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته باشد. من به این نتیجه رسیده ام که برجام بهترین گزینه موجود برای مسدود کردن راه رسیدن به بمب هسته ای است. با اتکا به این دلایل من به توافق رأی مثبت می دهم.» این سناتور هم مانند دیگران هشدارهایی نیز داده و گفته است که در عین حال کنگره باید تعهد به تامین امنیت اسرائیل را مورد توجه قرار دهد.  

دموکرات ها دارای 44 کرسی در سنا هستند. در حال حاضر لابی شدت گرفته و برنامه های رسانه ای برق آسایی برای مخالفت با توافق ایران در جریان است. چارلز شومر از نیویورک و رابرت منندز از نیوجرسی دو سناتور دموکراتی هستند که مخالفت خود را با توافق اعلام کرده اند. بعد از کشمکش های طولانی کوری بوکر سناتور دموکرات نیوجرسی، به دادن رأی مثبت قانع شد اما بن کاردین سناتور مریلند با وجود فشارهای بسیار از هر دو طرف به تازگی مخالفت خود را با توافق اعلام کرد.

جان کری وزیر امور خارجه در تکاپوی جمع آوری رأی بیشتر و بررسی تدوین قانونی برای تامین امنیت هم پیمانان ایالات متحده بویژه اسرائیل و کشورهای خلیج فارس است و همچنین تهیه دستورالعملی برای بررسی رفتار ایران در منطقه. کری به تازگی نوشت: امنیت اسرائیل "مقدس" است. کری همچنین قبل از مذاکرات هفته پیش کنگره سخنان احساسی در رابطه با توافق ایران ایراد کرد: این توافق بیش از هر تصمیمی که تاکنون در تاریخ معاصر سیاست خارجی گرفته شده است اهمیت دارد. رأی منفی به این توافق هیچ چیز را حل نمی کند. مخالفت با این توافق (خواسته یا ناخواسته) سیاست ما را متزلزل می کند و ما را به موقعیت خطرناکی که دو سال پیش داشتیم برمی گرداند. فقط به عقب باز می گردیدم بدون هرگونه واقع بینی و یا گزینه دیگری.

منبع: نیویورکر/ مترجم: پریسا فرهادی

کلید واژه ها: توافق هسته ای کنگره


نظر شما :