قرارداد S300 در آستانه نهایی شدن است

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۴۰ کد : ۱۹۵۱۱۷۱ سرخط اخبار

در سال 2007 و در اوج لفاظی های غرب درباره حمله نظامی به ایران، قراردادی نظامی بین ایران و روسیه برای دریافت یک سامانه دفاعی به نام S300 امضا شد اما روس ها در سال 2010 به بهانه تحریم های سازمان ملل و در واقع به دلیل فشارهای سیاسی غرب حاضر نشدند این سامانه دفاعی را تحویل ایران دهد. در همان مقطع ایران اعلام کرد که در دادگاهی در ژنو علیه روسیه شکایتی قانونی را مطرح کرده است، اما با توجه به دوستی دو کشور این شکایت تاکنون رسما پیگیری نشده است.

به گزارش ایسنا، پس از توافق هسته ای ایران و غرب و رفع تهدیدهای نظامی علیه کشورمان، روس ها آماده تحویل سامانه S300 شده اند. ولادیمیر پوتین رییس جمهور در فروردین ماه سال جاری و درماه های پایانی مذاکرات هسته ای ایران و غرب، با امضای حکمی، ممنوعیت فروش سامانه اس300 به تهران را لغو کرد. رییس جمهور روسیه گفته بود که تحویل سامانه دفاعی S300 به ایران نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی شود. این مساله همواره در این سال ها توسط مقامات کشوری و لشکری کشورمان به مقامات روسی اعلام شده بود اما قطعنامه 1929 بهانه روس ها شده بود. با این حال چندماه مانده به توافق هسته ای ایران و 1+5 و لغو تحریم های سازمان ملل، روس ها به یکباره متوجه شدند که تحویل سامانه S300، نقض تحریم های سازمان ملل نیست.

البته پس از بدقولی روس ها، متخصصان صنعت دفاعی کشورمان دست روی دست نگذاشتند و سامانه باور 373 که نمونه ایرانیS300 محسوب می شود را در داخل کشور تولید کردند. این سامانه دفاعی پس از تست موفقیت آمیز، در رژه ارتش در 29 فروردین 94 در حرم مطهر امام خمینی (ره) به نمایش درآمد و به شرق و غرب ثابت کرد که متخصصان صنعت دفاعی کشورمان برای دفاع از خاک این کشور، منتظر بیگانه نمی مانند. روزنامه تایمز آو رژیم صهیونیستی سال پیش در گزارشی با اشاره به این دستاورد جدید ایران نوشت که موشک باور 373 که یک موشک دور برد زمین به هوا محسوب می شود، یک مانع جدی بر سر راه حمله به تاسیسات هسته ای ایران به وجود خواهد آورد.

به هرحال در دیدار ورزای دفاع ایران و روسیه در فروردین ماه سال جاری اعلام شد که سامانه پدافندی اس 300 تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل داده خواهد شد. سردار حسین دهقان وزیر دفاع نیز درباره آخرین وضعیت این قرارداد گفت که تیم های کارشناسی ایران و روسیه قرارداد اس- 300 را به روز کرده اند.متن این قرارداد آماده شده و این هفته یا هفته بعد قرارداد جدید امضا می شود. در قرارداد جدید که طی این هفته تا هفته آینده امضا خواهد شد، یک گردان از این سامانه به قرارداد قبلی اضافه می شود و تمام تغییرات تکنولوژی در سامانه جدید اعمال شده و اس-300 به روز شده تحویل ایران داده می شود. بحث های زمان بندی و قرارداد نیز تنظیم شده و قرارداد به مرحله اجرا رسیده است. هفته آینده هم برای امضای قرارداد به روسیه خواهیم رفت و هیچ منعی برای اجرای قرارداد وجود ندارد. در واقع از طرف ایران و روسیه این قرارداد آغاز شده و آنها در حال تهیه این سامانه هستند تا در فاصله کوتاهی پس از امضای قرارداد این سامانه تحویل ایران داده شود.

سامانه ، S300یک سامانه موشکی سطح به هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاعات است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد.از جدیدترین مدل های این سامانه می توان به سامانه اس-۳۰۰ پی ام یو اشاره کرد که یکی از پیشرفته ترین موشک های زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع حداکثر ۲۷ کیلومتری را منهدم سازد. این سامانه توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری همزمان با ۱۲ هدف را دارد. زمان آماده سازی آن حدود ۵ دقیقه و موشک های آن از نوع انبارشونده است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند. این سامانه جنبه تدافعی و بازدارنده دارد و به همین جهت مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت زیرا راهبرد کلی کشور ما راهبرد دفاعی است. وزیر دفاع تاکید کرده است که ایران هیچ گاه به دنبال ساخت موشک با برد بیش از 2000 کیلومتر نیست.

در حال حاضر علاوه بر روسیه کشورهایی همچون الجزایر، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، چین، یونان، قزاقستان،اسلواکی، اوکراین، ونزوئلا،سوریه و ویتنام دارای چنین سامانه ای بوده و اگر روس ها به عهد خود پایبند باشند، ایران هم به زودی به این سیستم دفاعی مجهز می شود. مسلما این مساله خوشایند رژیم صهیونیستی نیست و صدای اعتراض خود را بلند کرده است البته کاخ سفید اعلام کرده که تحویل این سامانه به ایران، نقض قطعنامه شورای امنیت (که در حال لغوشدن است) محسوب نمی شود.

در دیدار اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه روسیه که در روزهای گذشته برگزار شد بر افزایش همکاری های نظامی میان دو کشور تاکید شد. مسلما جبران بدعهدی روس ها نقش موثری در افزایش این همکاری ها خواهد داشت. وزیر دفاع کشورمان هم از انجام رایزنی های مختلف برای همکاری نظامی با روسیه در بخش های مختلف مثل تولید جنگنده خبر داده است.

راهبرد جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد دفاعی است و تجهیزات نظامی ایران در راستای بازدارندگی تولید و تهیه می شود. سامانه S300 می تواند در تقویت این راهبرد موثر باشد همین مساله موجب ناراحتی دشمنان این کشور شده است.

چندماه بیشتر تا پایان سال 2015 باقی نمانده و باید دید که روس ها تا پایان سال تعهدات خود را در قبال ایران عملی می کنند یا خیر؛ چراکه خاطره بدعهدی ها هیچ گاه از خاطر ملت ایران نمی رود. 
 

کلید واژه ها: s300 ایران و روسیه سامانه دفاعی


نظر شما :